Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Laika schreef: vr 15 jan 2021, 13:21 Het is idd vaker een tekort dan een teveel aan maagzuur dat de klachten geeft (vooral als je wat ouder wordt). Ik vond deze test op het internet:
Zo ga je te werk:
bij het opstaan wacht je met eten en voeg je een kwart van een theelepel baking soda in 250 ml water. Drink de mix op en zet een timer op voor 5 minuten. Belangrijk is om niet te eten als je deze test doet.
Kijk of je moet boeren binnen 5 minuten na de inname van de mix van water en baking soda.
Heb je minstens één keer of meer geboerd binnen 3 minuten na de inname van de mix? Zoja, dan produceer je voldoende maagzuur. Heb je meer dan 3 maal moeten boeren, dan is de kans groot dat je teveel maagzuur produceert.
Heb je geen boer gelaten binnen 5 minuten na de inname van de mix? Dan is de kans groot dat je te weinig maagzuur hebt.

Wij gebruiken Betaine HCL voor de maaltijd en dat scheelt een hoop, maar ook citroensap of appelazijn zou kunnen helpen. Als ik toch maagpijn na de maaltijd krijg dan neem ik Kuzu met een beetje lauw water. Het eten goed de tijd geven om te verteren is erg belangrijk en als je 's nachts klachten hebt dan kan je het hoofdeinde van het bed een stuk hoger zetten.

Maagklachten door een maagzweer is een ander verhaal denk ik.
Heel interessant! Dank je wel. Interessante test om te doen.

Leo heeft overigens geen last van brandend maagzuur. Hij heeft pijn in z'n maag. En dat ook vaak na het eten. En de huisarts vond ook dat zijn maag erg pijnlijk/gevoelig was. Maar hij heeft dus pijn, is vaak misselijk, boert behoorlijk wat af (erg afhankelijk van wat hij gegeten heeft) en heeft 2 keer echt een aanval gekregen... Ik zweer je dat ik dacht dat ik 112 moest gaan bellen :-X . Hij kreeg maagpijn en daarbij kolkte het bloed door zijn aderen en hij werd echt niet goed. Eén keer was na kaasfondue met de kerst :-X en echt, ik zat met de telefoon al in mijn hand om de ambulance te gaan bellen. Na de kerst is hij dus naar de huisarts gegaan.

Maar goed, verder heeft hij dus uitstekende ontlasting en heeft hij gewoon zeer goede eetlust. Hij ziet niet geel, heeft nergens anders pijn, geeft niet over. Dus het is ons ook een beetje een raadsel.

De afgelopen dagen heb ik hem dus anders te eten gegeven en 's avonds geen koolhydraat gegeven en hij voelt zich daar beter bij maar het is nog niet weg. Oh, wat ik ook veranderd heb: hij at altijd echt strikt 3 keer per dag maar ik geef hem dus nu meerdere kleine maaltijd. Ik weet dat veel stromingen daartegen zijn maar hij voelt zich er voor nu beter bij. Grote maaltijden gaan zeker fout. En hij moet toch ook zien dat hij een beetje op gewicht blijft (zit nu weer op zijn oude gewicht van 63 kg bij 1.85 m).

Ik ga goegelen op Betaine HCL en Kuzu. Ik las daar toevallig ook over in het boek "ik heb er mijn buik vol van".
Geen recept van mij, maar ik denk, dat Leo even een bloedonderzoek en ontlastings onderzoek zou moeten regelen.
Ja, dan moet je één keer even in contact komen met degene, die bloed prikt, maar verder kan alles per telefoon en comp.
Het zou wel handig zijn om te weten, of je er iets aan zou kunnen doen. Nu prutst een mens maar wat aan.
Het is al zes weken en dat lijkt me lang genoeg om een stap te nemen..

Hanny
Ja Hanny maar deze onderzoeken kunnen pas gedaan worden nadat je twee weken geen maagzuurremmers meer neemt. Anders kunnen ze niet zien of de heliobacter pylori bacterie in z'n maag zit. Dus tot die tijd is het aanmodderen geblazen want hij is daar nu net mee gestopt, met maagzuurremmers. En alles gaat in overleg met de huisarts.
Ja, dan moet er gewacht worden. Dat is duidelijk.
Je kunt alvast een afspraak maken bij de SHO. Dan hoeft Leo niet nog langer te wachten.
Natuurlijk moet je arts dat aangeven, maar dat zal wel gebeuren.
Die andere dingen, die werden voorgesteld kun je nu toch ook niet gebruiken, denk ik. Dus even doormodderen en liefst met zo weinig mogelijk pijn.

Hanny
src_esther schreef: vr 15 jan 2021, 09:52 Het is vast lekker maar dat ze dat een Griekse salade durven te noemen... >:( Geitenkaas hoort niet maar feta (geit én schaap), paprika hoort niet, baby tomaatjes horen niet, azijn ook niet, oregano hoort wel, oja en Griekse olijfolie moet ook want die smaakt echt anders.
Tis een Amerikaans boek. :biggrin2:

Wat moet er dan wel in? Ik doe het altijd met feta hoor.
pearlsofpassion schreef: vr 15 jan 2021, 19:10 Tis een Amerikaans boek. :biggrin2:

Wat moet er dan wel in? Ik doe het altijd met feta hoor.
Komkommer, ronde tomaten (trostomaat mag, roma hoort niet), rode ui, feta (geit én schaap), griekse olijfolie, kalamata olijven, gedroogde oregano en vers gemalen zwarte peper.
Qua verhouding doe ik het op gevoel en naar smaak. In elk geval rijkelijk olijfolie, zodat er met een broodje gedept kan worden.
pluk schreef: vr 15 jan 2021, 14:34 Ik zou zeker ook aandringen op een gastroscopie als er uit bloedonderzoek niets duidelijks komt.

En het is zeker de maag?
Ik heb ooit weken gedacht last van mn maag te hebben (was al bekend met maagproblemen) en toen bleek mn galblaas zwaar ontstoken.
Volgens de huisarts is het de maag (en volgens Leo idem). Ze hebben al gekeken of Leo ontstekingen heeft (bloedtest) en dat was niet het geval. Geen idee of ze het daar in hadden moeten kunnen zien maar die stap heeft de HA bij het eerste bezoek al gezet.
Lizzy schreef: za 16 jan 2021, 08:10 Volgens de huisarts is het de maag (en volgens Leo idem). Ze hebben al gekeken of Leo ontstekingen heeft (bloedtest) en dat was niet het geval. Geen idee of ze het daar in hadden moeten kunnen zien maar die stap heeft de HA bij het eerste bezoek al gezet.
Een ontsteking zie je in principe in het bloed. Mijn bloedwaarden gingen toen door het dak.

Ik schrijf "in principe" omdat mijn zusje heeft rondgelopen met een blinde darm ontsteking waarbij uit bloedonderzoek en verder onderzoek in eerste instantie niets kwam en ze te horen kreeg dat t tussen dr oren zat.
Mwhah zoals sommige hebben gelezen tob ik al een jaar met de maag van Mack en heeft hij serieus al 8 bloedonderzoeken gehad waar pas 1 keer verhoogde ontstekingswaarde uit kwam en dat was nog voordat de klachten ECHT begonnen en hij een hotspot had. De rest zag er allemaal prima uit. In september bij een endoscopie kwam toch matige tot ernstige maagontsteking aan het licht.

Overigens lijken de klachten heel erg. Veel boeren, veel ongemak na het eten, soms goede dagen, soms slechte dagen, zelden tot nooit overgeven, altijd goede ontlasting. Tot nu toe 2x een aanval gehad waar wij ook echt dachten dat zijn laatste dag was aangebroken.

Ik geef alles in kleine porties en super stipt. 4 maaltijden om 7 uur, 13 uur, 19 uur en 1 uur snachts. Daar doet hij het veel beter op.

De moeilijkheid in al die testen en onderzoeken is inderdaad geen medicatie voor langere tijd ervoor. Voelt zo als tijd verliezen.

Veel sterkte :(. Hoop dat jullie snel een oplossing hebben.
pluk schreef: za 16 jan 2021, 09:57 Een ontsteking zie je in principe in het bloed. Mijn bloedwaarden gingen toen door het dak.

Ik schrijf "in principe" omdat mijn zusje heeft rondgelopen met een blinde darm ontsteking waarbij uit bloedonderzoek en verder onderzoek in eerste instantie niets kwam en ze te horen kreeg dat t tussen dr oren zat.
OK. We houden dit zeker in gedachten! Heftig hoor, wat jij en je zus hebben meegemaakt :-X . Ik vind de symptomen niet echt overeenkomen met galblaasproblemen maar ik houd 'm nu wel in gedachten, door jouw ervaring!

Gastroscopie heeft Leo ervaring mee. Acht jaar geleden ook een gastroscopie gehad en een biopt genomen om te kijken of er de Helicobacter pylori in zat maar de uitslag was toentertijd negatief. Jammer alleen dat geen arts hem toentertijd heeft verteld dat ie eerst 2 weken met de maagzuurremmers moest stoppen ::) :-X

Ze doen dat tegenwoordig niet meer direct, een gastroscopie om een maagzweer vast te stellen. Vandaar dat ze nu eerst bloed/ontlasting onderzoeken. Maar de volgende gang is natuurlijk wel weer een gastroscopie, als er niks uit bloed/ontlasting onderzoek komt.
toscak schreef: za 16 jan 2021, 13:25 Mwhah zoals sommige hebben gelezen tob ik al een jaar met de maag van Mack en heeft hij serieus al 8 bloedonderzoeken gehad waar pas 1 keer verhoogde ontstekingswaarde uit kwam en dat was nog voordat de klachten ECHT begonnen en hij een hotspot had. De rest zag er allemaal prima uit. In september bij een endoscopie kwam toch matige tot ernstige maagontsteking aan het licht.
Jaaa, dat weet ik nog wel! Ik vind dus ook dat ze niet te lang moeten wachten met een gastroscopie. Het had jou en Mack een hoop tijd en ellende gescheeld :-\
Overigens lijken de klachten heel erg. Veel boeren, veel ongemak na het eten, soms goede dagen, soms slechte dagen, zelden tot nooit overgeven, altijd goede ontlasting. Tot nu toe 2x een aanval gehad waar wij ook echt dachten dat zijn laatste dag was aangebroken.

Ik geef alles in kleine porties en super stipt. 4 maaltijden om 7 uur, 13 uur, 19 uur en 1 uur snachts. Daar doet hij het veel beter op.

De moeilijkheid in al die testen en onderzoeken is inderdaad geen medicatie voor langere tijd ervoor. Voelt zo als tijd verliezen.

Veel sterkte :(. Hoop dat jullie snel een oplossing hebben.
Ik weet dat ook nog wel dat je echt een paar keer hebt gedacht dat Mack z'n laatste uurtjes waren aangebroken :-X . Maar kennelijk is dit een chronisch iets bij Mack? Je zou toch denken dat het ergens vandaan moet komen?!?!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door