Laika schreef: ↑vr 15 jan 2021, 13:21 Het is idd vaker een tekort dan een teveel aan maagzuur dat de klachten geeft (vooral als je wat ouder wordt). Ik vond deze test op het internet:Heel interessant! Dank je wel. Interessante test om te doen.
Zo ga je te werk:
bij het opstaan wacht je met eten en voeg je een kwart van een theelepel baking soda in 250 ml water. Drink de mix op en zet een timer op voor 5 minuten. Belangrijk is om niet te eten als je deze test doet.
Kijk of je moet boeren binnen 5 minuten na de inname van de mix van water en baking soda.
Heb je minstens één keer of meer geboerd binnen 3 minuten na de inname van de mix? Zoja, dan produceer je voldoende maagzuur. Heb je meer dan 3 maal moeten boeren, dan is de kans groot dat je teveel maagzuur produceert.
Heb je geen boer gelaten binnen 5 minuten na de inname van de mix? Dan is de kans groot dat je te weinig maagzuur hebt.
Wij gebruiken Betaine HCL voor de maaltijd en dat scheelt een hoop, maar ook citroensap of appelazijn zou kunnen helpen. Als ik toch maagpijn na de maaltijd krijg dan neem ik Kuzu met een beetje lauw water. Het eten goed de tijd geven om te verteren is erg belangrijk en als je 's nachts klachten hebt dan kan je het hoofdeinde van het bed een stuk hoger zetten.
Maagklachten door een maagzweer is een ander verhaal denk ik.
Leo heeft overigens geen last van brandend maagzuur. Hij heeft pijn in z'n maag. En dat ook vaak na het eten. En de huisarts vond ook dat zijn maag erg pijnlijk/gevoelig was. Maar hij heeft dus pijn, is vaak misselijk, boert behoorlijk wat af (erg afhankelijk van wat hij gegeten heeft) en heeft 2 keer echt een aanval gekregen... Ik zweer je dat ik dacht dat ik 112 moest gaan bellen

Maar goed, verder heeft hij dus uitstekende ontlasting en heeft hij gewoon zeer goede eetlust. Hij ziet niet geel, heeft nergens anders pijn, geeft niet over. Dus het is ons ook een beetje een raadsel.
De afgelopen dagen heb ik hem dus anders te eten gegeven en 's avonds geen koolhydraat gegeven en hij voelt zich daar beter bij maar het is nog niet weg. Oh, wat ik ook veranderd heb: hij at altijd echt strikt 3 keer per dag maar ik geef hem dus nu meerdere kleine maaltijd. Ik weet dat veel stromingen daartegen zijn maar hij voelt zich er voor nu beter bij. Grote maaltijden gaan zeker fout. En hij moet toch ook zien dat hij een beetje op gewicht blijft (zit nu weer op zijn oude gewicht van 63 kg bij 1.85 m).
Ik ga goegelen op Betaine HCL en Kuzu. Ik las daar toevallig ook over in het boek "ik heb er mijn buik vol van".