Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pearlsofpassion schreef: do 14 jan 2021, 19:12 Deze is ook erg lekker. Niets bijzonders, maar zo fijn in de zomer. Ik doe er wel veeeel meer komkommer en meer tomaatjes in en ook zonder de feta is hij best lekker (eens per ongeluk gemaakt). 16106479108028950106024536494130.jpg
Het is vast lekker maar dat ze dat een Griekse salade durven te noemen... >:( Geitenkaas hoort niet maar feta (geit én schaap), paprika hoort niet, baby tomaatjes horen niet, azijn ook niet, oregano hoort wel, oja en Griekse olijfolie moet ook want die smaakt echt anders.
Dit recept van Jamie Oliver voor melanzane vind ik top: https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... armigiana/

Voor recepten vind ik BBC Food een heel fijne bron en ze hebben ook nog een onderverdeling voor dieëten.

Qua pittigheid kun je best een pittig recept kiezen maar dan gewoon (veel) minder van het pittige ingrediënt(en) gebruiken. Ik hou van pittg, maar meneer niet, dus ik kook altijd met minder voorgeschreven peper (vers, gedroogd of gemalen), verse gember en andere pittige producten. Als het toch te pittig is, dan verrichten citroensap en palmsuiker wonderen.
src_esther schreef: vr 15 jan 2021, 09:52 Het is vast lekker maar dat ze dat een Griekse salade durven te noemen... >:( Geitenkaas hoort niet maar feta (geit én schaap), paprika hoort niet, baby tomaatjes horen niet, azijn ook niet, oregano hoort wel, oja en Griekse olijfolie moet ook want die smaakt echt anders.
Oja, babay tomaatjes horen dus niet, maar tomaat wel. Maar gewone ronde tomaten ook geen roma.
Lizzy schreef: do 14 jan 2021, 17:42 Pastinaak gaat goed, dus dan zou puree ook moeten gaan! Lasagne is een goed idee, ga gelijk speuren naar iets lekkers.

Nep vlees gaat redelijk. Van de week hadden we een spinazie/kaasburger: niet goed gevallen. Maar de vegetarische slager hamburger viel wel goed. Daar kan ik natuurlijk ook wat mee verzinnen, in combinatie met groenten :g:
Wat een gedoe zeg! Mijn maagpijn is grotendeels weg als ik a) geen 'gewoon brood' meer eet (soms valt roggebrood ook slecht) en b) niet meer dan twee koffie op mijn nuchtere maag. Maar dat is voor iedereen weer anders.
https://www.francescakookt.nl/lasagna-van-knolselderij/
Deze lasagne wil ik binnenkort gaan maken!
Laatst gewijzigd door - pien - op vr 15 jan 2021, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
src_esther schreef: vr 15 jan 2021, 11:36 Dit recept van Jamie Oliver voor melanzane vind ik top: https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... armigiana/

Voor recepten vind ik BBC Food een heel fijne bron en ze hebben ook nog een onderverdeling voor dieëten.

Qua pittigheid kun je best een pittig recept kiezen maar dan gewoon (veel) minder van het pittige ingrediënt(en) gebruiken. Ik hou van pittg, maar meneer niet, dus ik kook altijd met minder voorgeschreven peper (vers, gedroogd of gemalen), verse gember en andere pittige producten. Als het toch te pittig is, dan verrichten citroensap en palmsuiker wonderen.
Ziet er heerlijk uit, dank je! Ik ga ook naar de recepten van BBC food kijken, dank voor de tip :-*
- pien - schreef: vr 15 jan 2021, 12:25 Wat een gedoe zeg! Mijn maagpijn is grotendeels weg als ik a) geen 'gewoon brood' meer eet (soms valt roggebrood ook slecht) en b) niet meer dan twee koffie op mijn nuchtere maag. Maar dat is voor iedereen weer anders.
https://www.francescakookt.nl/lasagna-van-knolselderij/
Deze lasagne wil ik binnenkort gaan maken!
Leo drinkt inmiddels nul koffie (al weken), geen alchol, geen brood en op zich voelt hij zich wel beter maar hij heeft helaas nog steeds maagpijn. Fijn dat jij het zo onder controle houdt! Ik hoop dat Leo ook hersteld want dit is echt heel vervelend :-\

Dank je voor het recept :-* . Ziet er heerlijk uit en het gehakt kan ik vervangen door een vega versie!
Ik had de maagzuur gemist. Maar een tip die ik ooit kreeg was veel citroensap drinken en maagzuurremmers aan de kant.
Er werd uitgelegd dat je last kunt hebben van maagzuur omdat je teveel maagzuur aanmaakt, en dan werken die pillen natuurlijk goed.
Maar je kunt ook last hebben als je een gebrek hebt aan maagzuur en dan verergeren die pillen de kwaal.
In dat geval dus citroensap in water oplossen.

Dat heb ik een maand uitgeprobeerd want had forse klachten. De eerste week of 2 heb ik alleen maar water gedronken met een scheut citroensap en tegen einde week 2 verminderde de klachten. Daarna afgebouwd naar 3x per dag een glas water met een scheut citroensap en toen ik geen klachten meer had voor de zekerheid dit nog even doorgedaan op 2x per dag.
Als ik nu zuur heb, en dat is vrijwel niet meer, neem ik weer een glas water met citroen en dan vertrekt het direct ook weer.
sam28 schreef: vr 15 jan 2021, 12:31 Ik had de maagzuur gemist. Maar een tip die ik ooit kreeg was veel citroensap drinken en maagzuurremmers aan de kant.
Er werd uitgelegd dat je last kunt hebben van maagzuur omdat je teveel maagzuur aanmaakt, en dan werken die pillen natuurlijk goed.
Maar je kunt ook last hebben als je een gebrek hebt aan maagzuur en dan verergeren die pillen de kwaal.

Dat heb ik een maand uitgeprobeerd want had forse klachten. De eerste week of 2 heb ik alleen maar water gedronken met een scheut citroensap en tegen einde week 2 verminderde de klachten. Daarna afgebouwd naar 3x per dag een glas water met een scheut citroensap en toen ik geen klachten meer had voor de zekerheid dit nog even doorgedaan op 2x per dag.
Als ik nu zuur heb, en dat is vrijwel niet meer, neem ik weer een glas water met citroen en dan vertrekt het direct ook weer.
Ja precies! Een tekort kan ook nog zulke klachten geven. Op aanraden van iemand heb ik Betainepilletjes maar het kan vast ook met watermetcitroensap.
sam28 schreef: vr 15 jan 2021, 12:31 Ik had de maagzuur gemist. Maar een tip die ik ooit kreeg was veel citroensap drinken en maagzuurremmers aan de kant.

Oh wow, wat interessant! Kun je wat meer vertellen over je klachten? Ik heb gelezen dat een tekort aan maagzuur inderdaad ook kan en dat je dan ook minder enzymen aan gaat maken. Wat weer een verslechtering van de spijsvertering geeft. Die maagzuurremmers is Leo intussen mee gestopt. Ben heel nieuwsgierig geworden naar deze "citroensapkuur". Weet je nog wie jou dat adviseerde?
Ik had zoveel last dat ik het idee had dat ik gewoon geen maagklep meer had richting mn slokdarm. Mn slokdarm deed ook regelmatig pijn van het zuur. Het kwam gewoon omhoog zetten.
Nu ik vrijwel geen last meer heb weet ik dat het bij mij ook door voeding uitlokte, en misschien wel logisch want voor sommige dingen heb je meer maagzuur nodig en als je dat niet hebt.
Ik ga voor je op zoek waar ik dat gevonden heb want dit is al weer 3jr? geleden en ik weet het niet meer. :)
Het is idd vaker een tekort dan een teveel aan maagzuur dat de klachten geeft (vooral als je wat ouder wordt). Ik vond deze test op het internet:
Zo ga je te werk:
bij het opstaan wacht je met eten en voeg je een kwart van een theelepel baking soda in 250 ml water. Drink de mix op en zet een timer op voor 5 minuten. Belangrijk is om niet te eten als je deze test doet.
Kijk of je moet boeren binnen 5 minuten na de inname van de mix van water en baking soda.
Heb je minstens één keer of meer geboerd binnen 3 minuten na de inname van de mix? Zoja, dan produceer je voldoende maagzuur. Heb je meer dan 3 maal moeten boeren, dan is de kans groot dat je teveel maagzuur produceert.
Heb je geen boer gelaten binnen 5 minuten na de inname van de mix? Dan is de kans groot dat je te weinig maagzuur hebt.

Wij gebruiken Betaine HCL voor de maaltijd en dat scheelt een hoop, maar ook citroensap of appelazijn zou kunnen helpen. Als ik toch maagpijn na de maaltijd krijg dan neem ik Kuzu met een beetje lauw water. Het eten goed de tijd geven om te verteren is erg belangrijk en als je 's nachts klachten hebt dan kan je het hoofdeinde van het bed een stuk hoger zetten.

Maagklachten door een maagzweer is een ander verhaal denk ik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door