Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 13:49 Dat begrijp ik niet helemaal. :???:

Waar heb je gelezen dat je wel gewoon Corona kan krijgen na gevaccineerd zijn?
Als je gevaccineerd bent, herkent je lichaam het virus en elimineert het het (via de aangemaakte antilichamen) voor het de cellen binnen kan dringen en zich kan vermeerderen of ander onheil aanrichten. Zo beschermt de vaccinatie. De vaccinatie kan niet zorgen dat het virus wel aanwezig blijft en zich vermeerdert maar je niet ziek maakt. En zonder vermeerdering van virus in je lichaam kan je normaal ook niet besmettelijk zijn. Dus ik snap niet hoe dat zou kunnen.
Het Corona virus kan zich vermeerderen in de slijmvliezen zonder dat je daar ziek van wordt. Het vaccin beschermt wel tegen ziek worden maar het is onduidelijk of het ook goed genoeg beschermd om dit soort besmettingen zonder symptomen te voorkomen.

In de dierstudies van het Astra Zeneca vaccin bijvoorbeeld, kregen de Rhesus apen geen longontstekingen maar was er nog wel virus aantoonbaar in de neus - en konden ze dus wel besmettelijk zijn.

Technische gezegd; het is onduidelijk of de huidige vaccins voldoende mucosale immuniteit geven.

(Het is niet zo gek eigenlijk, bij asymptomatische infecties heb je ook virus vermeerdering zonder dat je ziek wordt. Die tweede stap wordt voorkomen door het vaccin maar of het ook echt de eerste stap, de lokale vermeerdering in de slijmvliezen voorkomt, is nog niet geheel duidelijk. Het lijkt erop dat er wel (wat) effect is maar het wachten is nog op verder onderzoek)
Doranto,
Heb je deze al gezien?
https://schildklier.nl/zelf-doen/corona ... ldklier-2/
Geeft misschien wat verduidelijking voor zover er gegevens bekend zijn.

Zelf denk ik dat als je corona krijgt als Hashimoto pat., je helemaal ontregeld raakt met je medicatie door de gevolgen van de infectie en dat vind ik een drama als pat. met 4 auto-immuun ziekten waaronder Hashimoto :-\
Moet er niet aan denken landurig vermoeid te zijn tgv. Corona bovenop de restverschijnselen van Hashimoto...
Fenixjuh schreef: wo 06 jan 2021, 11:05 Wat ik begrepen heb, is dat de allergische reactie door PEG veroorzaakt wordt. Dit middel was in eerste instantie niet veilig in vaccins, maar door de noodzaak nu toch goedgekeurd.
PEG is een vet wat medicijnen tot in het lichaam compact houdt (als je het vaccin zonder zou toedienen, zou het voor injectie al uit elkaar vallen).
Veel mensen (volgens mij 70%) reageren slecht op dit PEG, aan de andere kant zijn er geen orale medicijnen meer te bedenken zonder PEG. Wanneer je chronische medicijnen slikt, en er bij het eerste voorschrift weinig bijwerkingen van krijgt, denk ik dat de hevige reactie op het vaccin mee zouden kunnen vallen, maar dat weet ik dus niet...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
PEG wordt inderdaad genoemd als mogelijke kandidaat voor een allergie voor het vaccin. Dat gaat dan over de twee ernstige allergische reacties in GB en iet van 6 in de VS tot nu toe. Ik weet niet waar jouw 70% op doelt?

PEG is inderdaad een stof die de nanopartikels van vet met mRNA stabiliseert. PEG zit in medicatie en in cosmetica en beide mRNA vaccins, zowel Pfizer als Moderna.

Van de cdc website
If you have had an allergic reaction to polyethylene glycol (PEG) or polysorbate
These recommendations include allergic reactions to PEG and polysorbate. Polysorbate is not an ingredient in either mRNA COVID-19 vaccine but is closely related to PEG, which is in the vaccines. People who are allergic to PEG or polysorbate should not get an mRNA COVID-19 vaccine.
rosmin schreef: wo 06 jan 2021, 14:38 Doranto,
Heb je deze al gezien?
https://schildklier.nl/zelf-doen/corona ... ldklier-2/
Geeft misschien wat verduidelijking voor zover er gegevens bekend zijn.

Zelf denk ik dat als je corona krijgt als Hashimoto pat., je helemaal ontregeld raakt met je medicatie door de gevolgen van de infectie en dat vind ik een drama als pat. met 4 auto-immuun ziekten waaronder Hashimoto :-\
Moet er niet aan denken landurig vermoeid te zijn tgv. Corona bovenop de restverschijnselen van Hashimoto...
Nee, die had ik nog niet gezien. Dankjewel! Ik ga het doorlezen.
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 13:09 Weet iemand eigenlijk of je kàn wachten met het vaccin te nemen?
Als je de vraag gesteld wordt want jij bent aan de beurt, kan je dan het nog niet nemen en later er alsnog achter gaan, als je beslist het toch te willen? En dan bedoel ik, tijdens de eerste vaccinatiecampagne, niet volgend jaar of zo.
Of is het bij de eerste vraag een beetje ja of nee en is 'later' geen optie?

Ik vind het niet correct dat ik in de eerste groep zit. Het komt omdat ik in het ziekenhuis werk, maar ik kom niet in contact met patiënten, zelfs amper met collega's want ik werk 's nachts in het labo (alleen) en het is een tijdelijke job. Ok, ik werk wel met de covid stalen, das wel een puntje.
Maar goed, als ik nu de eerste keer zou weigeren, dan weet ik niet of ik dan later, wanneer het zonder die job, mijn beurt zou geweest zijn, nog zou kunnen gaan.

Ik ga het wel gewoon nu nemen.. Iedereen zegt: niet aantrekken, niet schuldig voelen, als je nu de kans krijgt gewoon aannemen... Op dat ene vaccin gaat het nu ook niet aankomen en dan kan ik al niet mijn geliefden besmetten.. En zo kan ik het ook niet in het ziekenhuis binnen brengen.. Maar het blijft wel gek voelen.
Je mag het iets anders zien; jij bent kritisch personeel. Als er teveel labo mensen uitvallen kunnen de testen niet meer verwerkt worden en dat is ook een groot probleem. Daarom sta je vooraan, niet omdat je meer risico loopt of vormt voor anderen. Wij hebben besloten dat wij van infectie preventie achteraan staan. Zonder ons draait ziekenhuis wel door, zonder lab analisten niet (die zitten hier dus ook in de eerste groep, in Noorwegen)

Ik zou trouwens niet weten waarom je later niet alsnog een vaccin zou kunnen krijgen. Maar ik ken de Belgische overheid niet zo goed. zou het erg kinderachtig vinden als men zo zou reageren. Wordt weigeren centraal geregistreerd trouwens? Ik dacht toch alleen dat geregistreerd wordt wie het wel krijgt?
Mede door de uitermate duidelijke antwoorden van Siberienne ga ik over naar "Ja". Ik weiger nog steeds het griepvaccin, maar dat is volgens mij een volledig virus wat je naar binnen krijgt. Het Pfizer vaccin is een verwijzing naar de spikes op het Covid-19 virus, waardoor je lichaam niet het virus herkent, maar de spikes die op het virus zitten (als ik het zo een beetje begrepen heb).

Je kunt dus niet ziek worden van het vaccin, maar het vaccin kan je lichaam trainen in het herkennen van het virus zodat je eigen afweersysteem aan de slag kan. Aangezien het een reactief systeem is, betekent dit niet dat je niet besmet kunt worden en/of besmettelijk kunt zijn. Het zal, wederom naar mijn idee, de impact van een besmetting verkleinen en daarmee het risico van sterfte door Covid-19 beperken.

Heb ik het zo een beetje begrepen, @Siberienne?
Siberienne schreef: wo 06 jan 2021, 14:22 Het Corona virus kan zich vermeerderen in de slijmvliezen zonder dat je daar ziek van wordt. Het vaccin beschermt wel tegen ziek worden maar het is onduidelijk of het ook goed genoeg beschermd om dit soort besmettingen zonder symptomen te voorkomen.

In de dierstudies van het Astra Zeneca vaccin bijvoorbeeld, kregen de Rhesus apen geen longontstekingen maar was er nog wel virus aantoonbaar in de neus - en konden ze dus wel besmettelijk zijn.

Technische gezegd; het is onduidelijk of de huidige vaccins voldoende mucosale immuniteit geven.

(Het is niet zo gek eigenlijk, bij asymptomatische infecties heb je ook virus vermeerdering zonder dat je ziek wordt. Die tweede stap wordt voorkomen door het vaccin maar of het ook echt de eerste stap, de lokale vermeerdering in de slijmvliezen voorkomt, is nog niet geheel duidelijk. Het lijkt erop dat er wel (wat) effect is maar het wachten is nog op verder onderzoek)
Maar om te vermeerderen heeft het virus toch een gastheercel nodig? Maar er zijn misschien cellen waar de antilichamen niet komen? Ik zou verwachten dat zeker slijmvliezen antilichamen krijgen, gezien hun functie in afweer en het feit dat ze zoveel potentiële pathogenen vangen. Die worden toch door witte bloedcellen afgebroken? Of zijn dat enkel niet selectieve fagen?
Als die antilichamen wel in de slijmvliezen komen zou je toch verwachten dat het vaccin dat vermeerderen verhindert... Als dat niet gebeurt, en het virus kan zich wel vermeerderen in die slijmvliezen, waarvan verdwijnen deze infecties dan?

Als het echt mogelijk is om nog besmettelijk te zijn (maar ik begrijp dan dat dat eerder ondanks het vaccin zou zijn en niet door het vaccin) als gevaccineerde, dan gaan we er wel niet komen met een vaccinatiegraad van 70% he. Maar goed, als dit soort besmettingen eerder uitzondering zijn, en niet systematisch bij alle gevaccineerden, zal het nog wel mee vallen. Hopelijk. Anders is iedereen die niet gevaccineerd is toch nog even kwetsbaar als nu....
Ronald schreef: wo 06 jan 2021, 17:48 Mede door de uitermate duidelijke antwoorden van Siberienne ga ik over naar "Ja". Ik weiger nog steeds het griepvaccin, maar dat is volgens mij een volledig virus wat je naar binnen krijgt. Het Pfizer vaccin is een verwijzing naar de spikes op het Covid-19 virus, waardoor je lichaam niet het virus herkent, maar de spikes die op het virus zitten (als ik het zo een beetje begrepen heb).

Je kunt dus niet ziek worden van het vaccin, maar het vaccin kan je lichaam trainen in het herkennen van het virus zodat je eigen afweersysteem aan de slag kan. Aangezien het een reactief systeem is, betekent dit niet dat je niet besmet kunt worden en/of besmettelijk kunt zijn. Het zal, wederom naar mijn idee, de impact van een besmetting verkleinen en daarmee het risico van sterfte door Covid-19 beperken.

Heb ik het zo een beetje begrepen, @Siberienne?
Het griep vaccin is een cocktail van een aantal dode virussen, dus inderdaad anders dan dit vaccin.

Van de Pfizer en Moderna vaccins kun je geen virus infectie krijgen omdat inderdaad alleen mRNA dat codeert voor het Spike eiwit van het Corona virus bevatten. Dat mRNA zit in een soort vetbolletje. Dat smelt samen met de celwand en dan gaan een aantal cellen het virus eiwit aanmaken en daar komt dan een afweer reactie tegen. Het mRNA wordt vrij snel weer afgebroken en dan stopt de aanmaak van het eiwit ook weer.

Vandoor zowel het Pfizer als het Moderna vaccin geldt dat ze een vrij stevige afweer reactie oproepen en dat betekent dat veel mensen wel wat bijwerkingen ervaren zoals een pijnlijke arm en/of een grieperig en koortsig gevoel. Dat trekt met een dag of twee weer weg.

Ernstige bijwerkingen die zijn gemeld zijn allergische reacties en bij het Moderna vaccine mogelijk een tijdelijke aangezichtsverlamming, die kwam voor bij 3 mensen in de vaccin groep en 1 in de controle groep in een studie met 30.000 mensen. Dit kan toeval zijn maar het is ook niet uitgesloten dat het wel van het vaccin komt.

Bij de allergische reacties wordt mogelijk gedacht aan een reactie op PEG wat in beide vaccins zit.
Tevens wordt bij het Moderna vaccin melding gemaakt van zwelling van het gelaat bij mensen die fillers hebben gebruikt in hun gezicht.

De vaccins lijken heel goede te beschermen tegen het krijgen van de infectie. Meer dan 90% effectief en dat is bijzonder hoog.
Of ze even effectief zijn tegen het krijgen en meedragen van het virus zonder ziek worden, dat moet nog verder uitgezocht worden, mogelijk zijn ze daar minder effectief in.
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 18:22 Maar om te vermeerderen heeft het virus toch een gastheercel nodig? Maar er zijn misschien cellen waar de antilichamen niet komen? Ik zou verwachten dat zeker slijmvliezen antilichamen krijgen, gezien hun functie in afweer en het feit dat ze zoveel potentiële pathogenen vangen. Die worden toch door witte bloedcellen afgebroken? Of zijn dat enkel niet selectieve fagen?
Als die antilichamen wel in de slijmvliezen komen zou je toch verwachten dat het vaccin dat vermeerderen verhindert... Als dat niet gebeurt, en het virus kan zich wel vermeerderen in die slijmvliezen, waarvan verdwijnen deze infecties dan?

Als het echt mogelijk is om nog besmettelijk te zijn (maar ik begrijp dan dat dat eerder ondanks het vaccin zou zijn en niet door het vaccin) als gevaccineerde, dan gaan we er wel niet komen met een vaccinatiegraad van 70% he. Maar goed, als dit soort besmettingen eerder uitzondering zijn, en niet systematisch bij alle gevaccineerden, zal het nog wel mee vallen. Hopelijk. Anders is iedereen die niet gevaccineerd is toch nog even kwetsbaar als nu....
Heb ik een eindeloos antwoord getyped, is het weg. Dus ik doe even de korte versie want mijn batterij is nu bijna op...

Ja, het kan, dat heb virus lokaal op de slijmvliezen in cellen zit die niet zo snel ‘gezien’ worden door het afweersysteem.

En we weten nog niet of het vaccin alle besmettingen zonder symptomen kan voorkomen - dus de waarschuwing hiervoor dat tot we meer weten, infectie preventie maatregelen nog steeds belangrijk zijn.

Data gaan nog wel komen, maar zelfs al zou bv een vaccin hierin maar 50% effectief zijn, dan nog is dat een hele goede stap op weg naar controle van het virus. En als de kwetsbare groepen niet meer heel ziek worden, raakt de zorg ook niet meer overbelast. Dus ik heb echt wel goede hoop dat het vaccin verlichting gaat brengen. Ik verwacht alleen geen wonderen op de hele korte termijn
Ik denk er nog steeds hetzelfde over.
Maar ik ben nog niet aan de beurt. Alleen IC personeel en andere acute zorg word bij ons gevaccineerd. Ik heb deze golf nog niet op de IC gewerkt dus ik word niet gevaccineerd. Er zijn er te weinig beschikbaar.
Ik twijfelde eerst maar nu niet meer. Griepprik heb ik nooit genomen, maar ik vind Covid dermate eng (en ik zit vet in de risicogroep) dat ik me ga laten vaccineren. Als het goed is ben ik in maart aan de beurt.

Hoe komt het dat dit vaccin maar (wat tot nu toe bekend is) 3 maanden werkt/beschermt?
- pien - schreef: do 07 jan 2021, 14:31 Ik twijfelde eerst maar nu niet meer. Griepprik heb ik nooit genomen, maar ik vind Covid dermate eng (en ik zit vet in de risicogroep) dat ik me ga laten vaccineren. Als het goed is ben ik in maart aan de beurt.

Hoe komt het dat dit vaccin maar (wat tot nu toe bekend is) 3 maanden werkt/beschermt?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk omdat ze het gewoon nog niet langer hebben kunnen testen dan 3 maanden. En dus maar van 3 maanden zeker weten dat het werkt, en daar dan in de loop van de komende tijd steeds weer een maand bij zal komen, hoop ik?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door