Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
pearlsofpassion schreef: zo 03 jan 2021, 19:37 In België ook 7 dagen.
En je mag al maanden na een positieve test of begin symptomen na 7 dagen uit quarantaine. Zonder extra test.
Tewijl je zonder symptomen en met negatieve testen in de zomer wel 14 dagen in quarantaine moest blijven.

Ze gaan er blijkbaar vanuit dat je na 7 dagen zowiezo niet meer besmettelijk bent. Hoe dat kan als de gemiddelde ziekenhuisopname 14 dagen duurt, begrijp ik ook niet.
Nee, in de meeste gevallen openbaren de klachten zich uiterlijk op dag 7. Dus daarom houden ze bij jullie 7 dagen aan; heb je dan geen klachten, is de kans supergroot dat je niet besmet bent.

Ze houden hier aan dat je 2 dagen voordat je klachten krijgt besmettelijk kunt zijn. Dus dat is dan in de meeste gevallen vanaf dag 5. Daarom doen ze die vroeg-testers zonder klachten alleen met de gevoelige pcr test.

Test je op dag 5 negatief met zo'n test, is het dus heel aannemelijk dat je op dag 7 geen klachten krijgt, en dat je dus niet besmet bent.

Het is denk ik wikken of wegen. Natuurlijk zit er een extra risico in omdat er ook mensen zijn die op dag 9 of 10 nog klachten krijgen. Maar aan de andere kant; deze kortere quarantaine periode maakt waarschijnlijk ook dat mensen zich er meer aan houden, 5 of 10 dagen maakt nogal een verschil. Daar zit dan weer winst.
Nee, het was echt andersom.
Met klachten 7 dagen.
Zonder klachten 14 dagen.
Tegenwoordig is dat ook teruggebracht naar 7 dagen. Maar dat is nog niet zo lang..

Het is vooral dat je als je positief test na 7 dagen weer mag gaan werken. Tenzij je te ziek bent natuurlijk.. Maar dan nog moet je niet langer in quarantaine.
En je moet niet eens klachtenvrij zijn. Als je kan gaan werken mag je...
Door *Remy*
eelke schreef: zo 03 jan 2021, 20:36 Nee, in de meeste gevallen openbaren de klachten zich uiterlijk op dag 7. Dus daarom houden ze bij jullie 7 dagen aan; heb je dan geen klachten, is de kans supergroot dat je niet besmet bent.

Ze houden hier aan dat je 2 dagen voordat je klachten krijgt besmettelijk kunt zijn. Dus dat is dan in de meeste gevallen vanaf dag 5. Daarom doen ze die vroeg-testers zonder klachten alleen met de gevoelige pcr test.

Test je op dag 5 negatief met zo'n test, is het dus heel aannemelijk dat je op dag 7 geen klachten krijgt, en dat je dus niet besmet bent.

Het is denk ik wikken of wegen. Natuurlijk zit er een extra risico in omdat er ook mensen zijn die op dag 9 of 10 nog klachten krijgen. Maar aan de andere kant; deze kortere quarantaine periode maakt waarschijnlijk ook dat mensen zich er meer aan houden, 5 of 10 dagen maakt nogal een verschil. Daar zit dan weer winst.
Dank je. Ik dacht al dat er zo n reden achter zit. Vind t nogal n groot risico hoor die 5 dagen. Een risico dat ik nooit zou nemen. Begrijp niet dat ze er dan niet 7 dagen van gemaakt hebben. Dus op de 7e quarantaine dag testen ipv op de 5e. Veel mensen volgen de regels best goed op. Wanneer iemand 5 dagen in quarantaine gaat doet hij dit ook voor 7 dagen, denk ik. De mensen die t allemaal onzin vinden gaan sowieso niet in quarantaine.
Door eelke
*Remy* schreef: zo 03 jan 2021, 21:13 Dank je. Ik dacht al dat er zo n reden achter zit. Vind t nogal n groot risico hoor die 5 dagen. Een risico dat ik nooit zou nemen. Begrijp niet dat ze er dan niet 7 dagen van gemaakt hebben. Dus op de 7e quarantaine dag testen ipv op de 5e. Veel mensen volgen de regels best goed op. Wanneer iemand 5 dagen in quarantaine gaat doet hij dit ook voor 7 dagen, denk ik. De mensen die t allemaal onzin vinden gaan sowieso niet in quarantaine.
Dag 7 testen is dag 8 of dag 9 de uitslag. Dat is niet echt winst.
Door eelke
Lizzy schreef: zo 03 jan 2021, 21:37 Maar dan is dag 5 testen dus dag 6 of 7 de uitslag? Zitten we toch op die 7 dagen?
Ja. Dus eigenlijk hetzelfde als wat Belgie nu dan doet met de 7 dagen. Maar dan wel mét test. Is hier natuurlijk ook pas sinds 1 dec zo, daarvoor was het ook 10 dagen quarantaine.

(ik heb geen mening, het gaat mijn pet te boven, ik heb alleen dingen uitgezocht omdat ik het me ook afvroeg).
Door *Remy*
Lizzy schreef: zo 03 jan 2021, 21:37 Maar dan is dag 5 testen dus dag 6 of 7 de uitslag? Zitten we toch op die 7 dagen?
Ja, dan zitten we op de 7e soms de 6e dag dat mensen weer gaan werken en zich mengen met andere mensen. De incubatieperiode is echter nog niet afgelopen. In mijn omgeving zijn er verschillende mensen pas rond de 10e dag na contact ziek geworden. Zij lopen dan 2 dagen rond waarin ze anderen kunnen besmetten. Bovendien moeten deze mensen dan ook in quarantaine.
Door eelke
*Remy* schreef: zo 03 jan 2021, 21:46 Ja, dan zitten we op de 7e soms de 6e dag dat mensen weer gaan werken en zich mengen met andere mensen. De incubatieperiode is echter nog niet afgelopen. In mijn omgeving zijn er verschillende mensen pas rond de 10e dag na contact ziek geworden. Zij lopen dan 2 dagen rond waarin ze anderen kunnen besmetten. Bovendien moeten deze mensen dan ook in quarantaine.
Ik weet niet wat er in het advies staat als je op dag 6 of 7 na een negatieve test uit quarantaine mag. Wellicht iets met extra voorzichtigheid. Zolang je niet langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van iemand bent, of korter maar dan iemand binnen 1,5 meter niest of hoest, dan hoef je niet in quarantaine als die persoon corona heeft.
Door Lizzy
Van wat ik er van snap is die PCR test ZO gevoelig dat ie op dag 5 wel virus meet als dat aanwezig is. En op dag 5 na het "beruchte contact" schijnt dat wel aanwezig te zijn en daarom kan de quarantaine periode verkort worden. Volgens dit verhaal zijn er dus niet nog eens 2 a 3 dagen waarop je toch ziek kan worden en het kan verspreiden en zou die persoon die binnen 10 dagen maar na 5 dagen ziek is geworden wel positief zijn getest. Don't shoot the messenger, dit is wat ik ervan begrepen heb.
Door *Remy*
Lizzy schreef: ma 04 jan 2021, 07:31 Van wat ik er van snap is die PCR test ZO gevoelig dat ie op dag 5 wel virus meet als dat aanwezig is. En op dag 5 na het "beruchte contact" schijnt dat wel aanwezig te zijn en daarom kan de quarantaine periode verkort worden. Volgens dit verhaal zijn er dus niet nog eens 2 a 3 dagen waarop je toch ziek kan worden en het kan verspreiden en zou die persoon die binnen 10 dagen maar na 5 dagen ziek is geworden wel positief zijn getest. Don't shoot the messenger, dit is wat ik ervan begrepen heb.
Misschien overdrijf ik hoor, maar in mijn ogen worden er vele mensen eerst negatief getest en in n later stadium positief. Vind t in ieder geval geen fijn idee dat massa's mensen op dag 6 na nauw contact met positief getest persoon uit quarantaine gaan en alleen maar de standaard regels in acht moeten nemen (wel risicogroepen vermijden tm de 10e dag).
Door eelke
*Remy* schreef: ma 04 jan 2021, 07:42 Misschien overdrijf ik hoor, maar in mijn ogen worden er vele mensen eerst negatief getest en in n later stadium positief. Vind t in ieder geval geen fijn idee dat massa's mensen op dag 6 na nauw contact met positief getest persoon uit quarantaine gaan en alleen maar de standaard regels in acht moeten nemen (wel risicogroepen vermijden tm de 10e dag).
Zijn dat allemaal mensen die zich op deze manier, op dag 5 met een pcr tes, laten testen? Of ook veel mensen die nog vroeger testen, zonder klachten en met bv een (commerciële) sneltest?
Door Lizzy
Nou loop ik echt niet over van het vertrouwen in het RIVM hoor. Maar het zijn vooral de mensen die de uitvoerders zijn van dit soort plannen. En dAAr gaat het voor mijn gevoel vooral mis. Maar dat geldt dus voor ieder plan. Kijk, mensen verrotten het ook gewoon om 10 dagen thuis te blijven als ze uit een code oranje gebied komen. Mensen verpletteren het om met ziekteverschijnselen thuis te blijven en gaan je gerust bij de AH in je gezicht staan hoesten. Mijn buurvrouw was positief getest en is gewoon boodschappen blijven doen. Onder het mom van "ja maar ik draag toch een mondkapje?".
Door doranto
Lizzy schreef: ma 04 jan 2021, 08:23 Nou loop ik echt niet over van het vertrouwen in het RIVM hoor. Maar het zijn vooral de mensen die de uitvoerders zijn van dit soort plannen. En dAAr gaat het voor mijn gevoel vooral mis. Maar dat geldt dus voor ieder plan. Kijk, mensen verrotten het ook gewoon om 10 dagen thuis te blijven als ze uit een code oranje gebied komen. Mensen verpletteren het om met ziekteverschijnselen thuis te blijven en gaan je gerust bij de AH in je gezicht staan hoesten. Mijn buurvrouw was positief getest en is gewoon boodschappen blijven doen. Onder het mom van "ja maar ik draag toch een mondkapje?".
Pfff dan is ze óf heel aso óf vreselijk dom :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door