Ik vind het eigenlijk ook steeds spannender worden. En ik denk dat de hogere besmettingscijfers ook komen van uitgebreid winkelen voorafgaande aan sinterklaas. Nu was ik laatst in de Action (en kwam daar Eelke uiteraard tegen

) en het was me toch ineens een partij druk! Ik voel me er dan wel ongemakkelijk, maar draai ook niet om om weer naar huis te gaan. En ik had ook nog eens 3 van de 4 kinderen bij. Ik weet niet eens meer wat ik er precies moest hebben, maar het was iets dat ik de oudste had beloofd en qua logistiek kan het dan soms alleen na school, dan fiets ik gelijk door.
Maar ik vind het dus ook weer moeilijk worden voor de kinderen. Die willen heel graag weer meer mee naar de winkel. Uitjes e.d. zijn er voor hun niet meer. Gelukkig wel school/psz, maar ook dat is weer spannend wegens corona-activiteit (er is een juf van de oudste overleden een maand geleden aan corona). Er zijn winkels waar ik nu niet meer kom. Zoals de grote groenteturk. Die trekt nogal een etnisch publiek en mijn ervaring is dat de maatregelen er minder worden nageleefd. Alsof ze niet aan corona doen, maar corona doet echt wel aan hen. Ik kom ook niet meer bij de lokale Aziatische toko. Die winkel is te klein om fatsoenlijk afstand te kunnen houden, bij meer dan 2 mensen binnen -en dat zie je echt niet aan de buitenkant- loop je het risico met de konten tegen elkaar te staan tussen de noedels en de gedroogde specerijen. Nu heb ik best een stevige derriere, maar die biedt mij ook geen bumper van 1,5 meter.
Helaas zijn de groenteturk en de toko (en de Action) de enige winkels voor mij op loopafstand (groenteturk is eigenlijk te voet net te ver; het laatste stukje met volle tassen is dan niet meer te doen). Verder kom ik 1x per week bij de budgetsuper en 1x per week bij de jumbo. En 1x per week bij het kruidvat. En ik heb altijd een baby bij. Met dit weer zit hij wel onder mijn winterjas, maar zijn hoofd steekt er uit. De wekelijkse gang naar het kruidvat is met ook nog 1 peuter erbij. Die is dan net bij de logopedie geweest en we moeten dan de tijd overbruggen om de oudste te halen. Ik heb er 3 in de luiers, dus altijd wel iets nodig. De peuter in kwestie leeft helemaal op van dat kwartiertje in de winkel dat hij het mandje mag vasthouden. Hij draagt altijd ook een mondkapje; net als mama.
De kinderen zullen van een besmetting heus niet zo heel erg ziek worden, ook de baby niet, want die is inmiddels al 4 maanden en geen new born meer. Maar ze steken wel meneer en vooral mij aan. Of mijn moeder, die ik echt nodig heb als oppas 1x per week.