Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Kan iemand mij vertellen waarom er nog zo veel mensen in een winkel mogen? Als ze daarvan nu eens de helft toestaan, dan is het én rustiger in de winkels, én je krijgt mogelijk een rij buiten, waar mensen geen zin in hebben, waardoor ze minder vaak naar een winkel gaan. Mensen kopen dan vast niet heel veel minder; maar dan ga je gewoon beter nadenken wanneer je wat koopt.

Als ik nu steeds in de rij moest staan bij mijn action dan spaar ik denk ik makkelijker mijn boodschappenlijstje op. Nu denk ik steeds; ohh ik moet dat en dat hebben, en loop ik er ff om.

Dit lijkt me zoooo simpel, met zo weinig gevolgen? En wel een opbrengst, want blijkbaar is het hele funshoppen en blackfriday shoppen enzo wel een ding.
Door dinky89
Nou, gezien de rijen in de zomer buiten bij de winkels in de winkelstraat vraag ik mij af hoeveel mensen zich er echt door af laten schrikken. In de rijen had ik niet het idee dat er 1,5 meter afstand werd gehouden. Gelukkig moest ik toen bij winkel zijn die geen rij had maar dat was uitzondering in de Herestraat in Groningen.
Maar moet ook zeggen dat ik eigenlijk alleen nog in de supermarkt kom. Gisterochtend even naar tuincentrum geweest voor wat kerststukjes maar wel al om half 10. Toen stonden er al best wat auto's en toen ik er uit kwam stond parkeerterrein behoorlijk vol. Wil niet weten hoe dat smiddags is geweest :-X

Wel lijkt een deel van de toename besmettingen toe te schrijven aan de black friday drukte. Een andere genoemde reden is dat mensen zonder klachten nu ook worden getest en daarvan ook 10% besmet blijkt te zijn. Daar zit dus ook wel deel van de toename in de cijfers. Ik hoop dat de stijging met name door dat laatste komt want dat zou straks niet leiden tot een stijging in de ziekenhuizen, die besmettingen waren er al maar alleen buiten beeld.
Door pluk
eelke schreef: wo 09 dec 2020, 09:53 Kan iemand mij vertellen waarom er nog zo veel mensen in een winkel mogen? Als ze daarvan nu eens de helft toestaan, dan is het én rustiger in de winkels, én je krijgt mogelijk een rij buiten, waar mensen geen zin in hebben, waardoor ze minder vaak naar een winkel gaan. Mensen kopen dan vast niet heel veel minder; maar dan ga je gewoon beter nadenken wanneer je wat koopt.

Als ik nu steeds in de rij moest staan bij mijn action dan spaar ik denk ik makkelijker mijn boodschappenlijstje op. Nu denk ik steeds; ohh ik moet dat en dat hebben, en loop ik er ff om.

Dit lijkt me zoooo simpel, met zo weinig gevolgen? En wel een opbrengst, want blijkbaar is het hele funshoppen en blackfriday shoppen enzo wel een ding.
Ik denk dat de besmettingen niet perse in de winkel worden opgelopen maar juist ook in de rij buiten. In de winkel verspreid men zich buiten staat iedereen op een kluitje.
En rijen lijken geen indruk te maken. Hier staat er regelmatig een lange rij voor de Action en mensen sluiten gewoon achteraan hoor. Ik kan niets bedenken wat zo noodzakelijk is (bij action) dat ik ervoor in de rij zou gaan staan.

Het grote probleem op dit moment denk ik vooral de hoeveelheid onduidelijke/verwarrende/desinformatie vanuit een legitieme bron. Bijvoorbeeld een viroloog die uitlegt dat een pcr test aangeeft of iemand het virus heeft of heeft gehad maar dat t niet betekent dat je besmettelijk bent. Medisch biologisch vast 100%accuraat. Maar vervolgens gaan wappies er mee aan de haal, knippen dat interview tot een soundbite en hup PCR is onbetrouwbaar, bevestigt door een viroloog.
Of het intern memo van EZ over de horeca van gisteren. Een ambtenaar die correlatie en causaliteit niet begrijpt en dus vind dat de horeca wel open kan.
De mondkapjes die volgens Van Dissel niet werken en die dat blijft volhouden als er al een verplichting geldt. Gommers die aangeeft dat een vuurwerkverbod voor de IC niet nodig is. Etc etc.

En er zijn natuurlijk heel veel mensen die de nuances in bovenstaande voorbeelden wel meekrijgen, zichzelf iets verder inlezen of die gewoon zich aan de regels houden omdat t zo hoort. Maar ook heel veel mensen die de randjes opzoeken en zich door deze voorbeelden gelegitimeerd voelen dit te doen of zich gewoon niet aan de regels houden.
Door eelke
Nou, ik heb zo in de kou en regen toch minder trek om een paar keer per week in de rij buiten te gaan staan hoor. Terwijl ik nu toch wel een paar keer per week in een winkel kom nog :-\ als het mij zou tegenhouden, dan toch veel andere mensen ook wel? Zo bijzonder ben ik toch ook niet :D

En rijen kun je controleren toch, eigenlijk is het sowieso de bedoeling dat er iemand bij de deur van een winkel staat.
Door Lizzy
eelke schreef: wo 09 dec 2020, 09:53 Kan iemand mij vertellen waarom er nog zo veel mensen in een winkel mogen? Als ze daarvan nu eens de helft toestaan, dan is het én rustiger in de winkels, én je krijgt mogelijk een rij buiten, waar mensen geen zin in hebben, waardoor ze minder vaak naar een winkel gaan. Mensen kopen dan vast niet heel veel minder; maar dan ga je gewoon beter nadenken wanneer je wat koopt.

Om dezelfde reden dat de horeca dicht moet? Ik weet het ook allemaal niet meer Eelke, maar ik vraag me hetzelfde af hoor. Denk trouwens dat buiten in de rij staan serieus minder gevaarlijk is als binnen in de rij voor de kassa of in een overvolle winkel.....
Door Lizzy
pluk schreef: wo 09 dec 2020, 10:39 Ik denk dat de besmettingen niet perse in de winkel worden opgelopen maar juist ook in de rij buiten. In de winkel verspreid men zich buiten staat iedereen op een kluitje.
En rijen lijken geen indruk te maken. Hier staat er regelmatig een lange rij voor de Action en mensen sluiten gewoon achteraan hoor. Ik kan niets bedenken wat zo noodzakelijk is (bij action) dat ik ervoor in de rij zou gaan staan.

Het grote probleem op dit moment denk ik vooral de hoeveelheid onduidelijke/verwarrende/desinformatie vanuit een legitieme bron. Bijvoorbeeld een viroloog die uitlegt dat een pcr test aangeeft of iemand het virus heeft of heeft gehad maar dat t niet betekent dat je besmettelijk bent. Medisch biologisch vast 100%accuraat. Maar vervolgens gaan wappies er mee aan de haal, knippen dat interview tot een soundbite en hup PCR is onbetrouwbaar, bevestigt door een viroloog.
Of het intern memo van EZ over de horeca van gisteren. Een ambtenaar die correlatie en causaliteit niet begrijpt en dus vind dat de horeca wel open kan.
De mondkapjes die volgens Van Dissel niet werken en die dat blijft volhouden als er al een verplichting geldt. Gommers die aangeeft dat een vuurwerkverbod voor de IC niet nodig is. Etc etc.

En er zijn natuurlijk heel veel mensen die de nuances in bovenstaande voorbeelden wel meekrijgen, zichzelf iets verder inlezen of die gewoon zich aan de regels houden omdat t zo hoort. Maar ook heel veel mensen die de randjes opzoeken en zich door deze voorbeelden gelegitimeerd voelen dit te doen of zich gewoon niet aan de regels houden.
Alles wat ik over Covid19 heb gelezen zegt toch dat buiten besmet raken lastig is.

Verder ben ik het he-le-maal met je eens.
Door pluk
Angelique schreef: wo 09 dec 2020, 13:05 Allemaal wappies ::)

https://www.hpdetijd.nl/2020-12-08/waar ... iet-deugt/
Nee hoor.
De wappies zijn degene die de geknipte versie van het radio interview met Koopmans als bron gebruiken om pcr af te schieten.
In de rest van het interview nuanceert ze namelijk ook dat uit een Chinese studie is gebleken dat inderdaad klein percentage na 6 weken nog steeds pcr positief test én dat een positieve pcr in combinatie met specifieke klachten leidt tot de diagnose besmettelijk. Tussen de regels door luisterend is zij ook geen voorstander van het massaal testen zonder klachten en het dus eens met de schrijfster van het HP artikel.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/virusfeiten
#4 vanaf ca 27:00
Door Kim_S
Werd getriggerd door het feit dat er meerdere malen staat dat de juiste probes gebruikt moeten worden voor de PCR test, en dat niet bekend is of dat wel gebeurt.

Er is een set probes (en primers, voor de volledigheid) voor RT-PCR gepubliceerd door de WHO in het begin van de uitbraak. Verreweg de meeste labs in NL gebruiken deze set probes voor de diagnostiek. Er zijn in de tussentijd ook nog andere sets gepubliceerd, die ook prima SARS-CoV-2 (specifiek) kunnen aantonen. Dus dat dat niet goed of niet bekend zou zijn geloof ik niet.
(Ik zit hier echt middenin, ik verkoop namelijk probes voor RT-PCR, en ook voor SARS-CoV-2 diagnostiek... ;) )

Voor de rest denk ik dat de tests echt wel voldoende gevalideerd zijn en dat ze goed werken, bij elke test is er nou eenmaal een foutmarge, daar ontkom je niet aan.

Het enige probleem is dat een positieve test helemaal niks zegt over besmettelijkheid. Maar besmettelijkheid kan je niet snel genoeg testen, dus wordt dan een PCR test gebruikt om aan te tonen dat je zelf besmet bent. Echt een goed alternatief is er ook niet, dus wordt de PCR gebruikt...
Door Angelique
Kim_S schreef: wo 09 dec 2020, 14:40 Werd getriggerd door het feit dat er meerdere malen staat dat de juiste probes gebruikt moeten worden voor de PCR test, en dat niet bekend is of dat wel gebeurt.

Er is een set probes (en primers, voor de volledigheid) voor RT-PCR gepubliceerd door de WHO in het begin van de uitbraak. Verreweg de meeste labs in NL gebruiken deze set probes voor de diagnostiek. Er zijn in de tussentijd ook nog andere sets gepubliceerd, die ook prima SARS-CoV-2 (specifiek) kunnen aantonen. Dus dat dat niet goed of niet bekend zou zijn geloof ik niet.
(Ik zit hier echt middenin, ik verkoop namelijk probes voor RT-PCR, en ook voor SARS-CoV-2 diagnostiek... ;) )

Voor de rest denk ik dat de tests echt wel voldoende gevalideerd zijn en dat ze goed werken, bij elke test is er nou eenmaal een foutmarge, daar ontkom je niet aan.

Het enige probleem is dat een positieve test helemaal niks zegt over besmettelijkheid. Maar besmettelijkheid kan je niet snel genoeg testen, dus wordt dan een PCR test gebruikt om aan te tonen dat je zelf besmet bent. Echt een goed alternatief is er ook niet, dus wordt de PCR gebruikt...

Het zegt ook niks over ziek zijn en toch schrijft een AD gisteren vrolijk dat we er sinds een week tienduizend PATIENTEN bij hebben.
Door Angelique
pluk schreef: wo 09 dec 2020, 14:16 Nee hoor.
De wappies zijn degene die de geknipte versie van het radio interview met Koopmans als bron gebruiken om pcr af te schieten.
In de rest van het interview nuanceert ze namelijk ook dat uit een Chinese studie is gebleken dat inderdaad klein percentage na 6 weken nog steeds pcr positief test én dat een positieve pcr in combinatie met specifieke klachten leidt tot de diagnose besmettelijk. Tussen de regels door luisterend is zij ook geen voorstander van het massaal testen zonder klachten en het dus eens met de schrijfster van het HP artikel.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/virusfeiten
#4 vanaf ca 27:00

Ik heb dat wel gehoord en dat was ook niks nieuws, aangezien van Dissel het enige tijd geleden ook zelf al had gezegd bij een technische briefing. Punt is dat er door overheid en media continue wordt gesproken over besmette(lijke) personen..patienten nav een positieve pcr-test enz. terwijl een pcr-test dat dus niet expliciet aangeeft.
Door Tanna
Mijn neef heeft haast 2 weken aan de zuurstof gelegen en zag een week geleden het leven haast niet meer zitten. Sinds het weekend is hij thuis, redt zich zonder thuiszorg en is hard aan het werk zo snel mogelijk weer fit te worden. Hij moet naar de longarts en heeft speciale voeding om aan te sterken omdat hij 12 kilo is afgevallen :o . En niet omdat hij zo dik was maar omdat hij zo ziek was. De dappere dodo heeft gisteren al een paar kilometer gewandeld! Ik hoop van harte dat hij er weer bovenop weet te komen. In elk geval heerst er opluchting, uiteraard ook bij mij als tante.
Door Siberienne
Tanna schreef: wo 09 dec 2020, 15:03 Mijn neef heeft haast 2 weken aan de zuurstof gelegen en zag een week geleden het leven haast niet meer zitten. Sinds het weekend is hij thuis, redt zich zonder thuiszorg en is hard aan het werk zo snel mogelijk weer fit te worden. Hij moet naar de longarts en heeft speciale voeding om aan te sterken omdat hij 12 kilo is afgevallen :o . En niet omdat hij zo dik was maar omdat hij zo ziek was. De dappere dodo heeft gisteren al een paar kilometer gewandeld! Ik hoop van harte dat hij er weer bovenop weet te komen. In elk geval heerst er opluchting, uiteraard ook bij mij als tante.
Fijn dat er vooruitgang in zit en veel sterkte voor je neef met de weg naar herstel!
Door doranto
Tanna schreef: wo 09 dec 2020, 15:03 Mijn neef heeft haast 2 weken aan de zuurstof gelegen en zag een week geleden het leven haast niet meer zitten. Sinds het weekend is hij thuis, redt zich zonder thuiszorg en is hard aan het werk zo snel mogelijk weer fit te worden. Hij moet naar de longarts en heeft speciale voeding om aan te sterken omdat hij 12 kilo is afgevallen :o . En niet omdat hij zo dik was maar omdat hij zo ziek was. De dappere dodo heeft gisteren al een paar kilometer gewandeld! Ik hoop van harte dat hij er weer bovenop weet te komen. In elk geval heerst er opluchting, uiteraard ook bij mij als tante.
Wat een opluchting dat het weer wat beter gaat! Nu op naar een volledig herstel!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door