Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door amber13
Sinds een tijdje geef ik Max en Tara Smuldier Compleet, afgewisseld met andere smaken Smuldier. Nou wil ik ze ook wel eens wat anders geven en wil wel eens een groenten of fruitmix maken, en een rauw ei wou ik ook wel eens proberen, hoe kan ik hier het beste mee beginnen? De info uit de bibliotheek heb ik allemaal wel doorgelezen, maar Max heeft nogal gevoelige darmen en ik ben bang dat ik wat verkeerds geef en dat ze weer van streek raken (maand geleden nog een ontstoken dikke darm). Waar kan ik het beste mee beginnen?
Door Lizzy
Heel voorzichtig dus. Een keer per 10 a 14 dagen iets nieuws toevoegen. Dus, geef een keer een rauw eit. Kijk hoe dit gaat. Schrijf op in een dagboekje dat je dit ei gegeven hebt. En geef dan 10 dagen niks nieuws erbij. Doe je dat wel en hij reageert ergens slecht op, dan weet je nooit waar het van was.

Voor groente geldt hetzelfde. Maak een heel simpele groentemix van groentes die mild zijn en niet bekend staan dat ze reacties geven. Dus geen paprika en tomaat (uit de nachtschade familie) maar wel bijv. courgette, worteltjes en andijvie. Schrijf op dat je deze groentes hebt gebruikt en gebruik 10 dagen geen andere groentes. Gaat het goed, voeg je 1 groente toe. Of je maakt een mix met drie andere groentes. Blijf groentes uit de nachtschade familie ontwijken.

Voor vlees geldt hetzelfde. Je kunt aannemen dat jouw honden goed tegen het vlees kunnen dat in Smuldier zit. Dus, als daar kip in zit, dan kun je best kippennekken geven en hoef je geen reactie te verwachten. Maar, geef je een ander vleessoort dat niet in Smuldier voor komt, dan is het theoretisch mogelijk dat er een reactie komt. Dus ook 1 nieuw vleessoort per 10 dagen.

En voedingsmiddelen waarvan je weet dat deze zwaar verteerbaar zijn: vermijd deze of introduceer kleine beetjes. Ik noem maar wat: rauwe sardientjes: hartstikke gezond! Maar, veel honden hebben daarna toch wat dunne ontlasting. Mij boeit dat niet, want ik weet dat mijn honden dunne ontlasting hebben na een maaltijd van alleen maar sardien. De dag erop is het wel weer stevig. Maar heb je een hond die direct 5 dagen van slag is: geef dan 1/4 sardientje en wacht de reactie af.

Dus, gewoon voorzichtig beginnen en bijhouden wat je geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door