Natuurlijk, in het voorjaar overviel het virus ons. Vreselijk, we weten allemaal wat er gebeurde in de ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Inmiddels zijn we flink wat maanden verder, en weten we veel meer over het virus, de besmettelijkheid, het ziektebeeld, de kans op overlijden.
Ik vind het schokkend om te zien hoe dit hele land in angst wordt gehouden op basis van een discutabele PCR test. Een test waarvan Marion Koopmans nu (eindelijk) ook toegeeft dat die alleen maar aantoont dat je in contact bent geweest met het virus. Je bent op het moment van testen niet per se besmet- of besmettelijk. Ja, natuurlijk zijn er ook mensen met een positieve test écht besmet of besmettelijk. Maar lang niet allemaal. En mede op basis van het aantal 'positieve testuitslagen' wordt het hele land op slot gezet. Overigens wordt er een retraction paper over de PCR ingediend bij Eurosurveillance. Opgesteld door een flink aantal wetenschappers met verstand van zaken.
Zo vind ik dat er ook meer dan kritisch gekeken mag worden naar de vaccinaties die er nu versneld doorgedrukt worden, zonder dat de fabrikant aansprakelijk gesteld kan worden.
Wát een geld en belangenverstrengelingen. In testen, in vaccinaties. Natuurlijk moet er geld naar onderzoek, testen en vaccinaties. Maar steek ook in op transparante, eerlijke en objectieve voorlichting over het virus. Het opschalen van de gezondheidszorg, meer dan alleen IC bedden. Promoten van een gezonde levensstijl. Onderzoek naar medicijnen die in een vroeg stadium van besmetting ingezet kunnen worden. Onderzoeken hoe we de superbesmettingen kunnen voorkomen.
En als onafhankelijke rekenmodellen nu al laten zien dat dit virus zich gedraagt als een seizoensgriep kunnen we daar heel veel mee doen. Zonder het land op slot te zetten met maatregelen die enorm veel ellende veroorzaken. Begrijp me goed, het is nog steeds een naar virus, en we zullen hiermee moeten leren leven. Er worden mensen heel ziek van, en overlijden. Dat is altijd verschrikkelijk.
Maar ik ben wel heel kritisch over de maatregelen die er genomen zijn, en nog steeds genomen worden. En de gevolgen die dat heeft voor het hele land.