Siberienne schreef: ↑do 26 nov 2020, 23:00
Interessante vraag PoP, zo had ik het nog niet bekeken.
Zou een leuke zijn om voor te leggen aan Marion Koopmans maar helaas heeft ze net vandaag met Lex Bohlmeijer gesproken en kan ik het niet meer voorleggen via de correspondent. Ik zal het eens aan een andere collega - viroloog kunnen vragen.
Ik weet wel dat Marion Koopmans het over zo’n aanpassing had en grofweg voorspelde dat dat een jaar of 5 zou duren.
Cynisch gedacht; ik denk dat er de komende jaren nog beste forse gebieden ter wereld gaan zijn waar niet gevaccineerd wordt... dus dat er nog behoorlijk wat interactie gaat zijn.
Ik heb nog ooit gedacht ‘zou met het vaccin dit virus nog kunnen verdwijnen, net als Sars 1 maar daar geloof ik niet meer zo in. Ook niet omdat verschillende diersoorten als reservoir kunnen dienen.
Tot slot vraag ik me af of de theorie van het minder dodelijk worden wel helemaal klopt; wordt een virus altijd minder dodelijk ? Of worden de gevolgen onder ernstig doordat mensen gedeeltelijk beschermd zijn door kudde immuniteit en gedeeltelijke immuniteit door doorgemaakte infecties?
Pokken is heel lang onder de mensheid geweest maar heeft zich nooit ontwikkeld tot een onschadelijk virus. Dus de theorie gaat denk ik niet altijd op?
Nee, het gaat niet altijd op. Maar vaak wel.. Of het dan compleet onschuldig wordt zoals gewone verkoudheden dat is nog iets anders. Er zijn natuurlijk zat virussen die altijd heel erg eng blijven.
Valt niet te voorspellen denk ik.
Alhoewel, misschien heeft het type virus er ook wat mee te maken.. En de meeste coronavirussen zijn toch vrij onschadelijk..
Maar je kan er vast niet op vertrouwen en niemand kan het garanderen.
Ik ben alleen ook niet zeker of (halsover kop uit paniek) massaal vaccineren nu de beste oplossing is..
Ik zou zeker meer inzetten op preventieve geneeskunde en enkel de zwakkere groepen vaccineren. Om te beginnen..
Nou was pokken wel een virus dat vooral heerste in een andere tijd. Toen de wereld minder globaal bereisd werd ed. Ik weet dat de kolonisten vanuit Europa het naar Amerika brachten en het daar onder de Native Americans ontzettend veel slachtoffers maakte. Veeel meer dan onder de Europese bevolking. Ze stierven er vooral massaal aan.
Toen men dat door had ging men zelfs bewust besmette dekens uitdelen als oorlogswapen

maar goed, das een ander verhaal.
Het is idd wel een wisselwerking langs beide kanten. Dus ook zeker de mens die zich aan het virus aanpast. In die zin is corona in andere werelddelen laten tieren dus niet noodzakelijk een oplossing voor ons...
Rabiës is eigenlijk een virus onder hondachtigen dat af en toe eens bij mensen voorkomt, dus geen voorbeeld voor een virus dat de mens als eerste gastheer heeft. De interactie gaat dit virus in de eerste plaats aan met de hond, niet met de mens.
En er wordt trouwens ook tegen gevaccineerd...