Zouden jullie eens mee willen denken met het volgende?
Mijn jonge Bracco Italiano (Vita) zit al vanaf 9 weken op KVV.
Ik ben erg tevreden over KVV, mijn andere 2 honden eten dat ook, dus voor mij was het vanzelfsprekend dat zij dit ook zou gaan eten.
Vita is mooi gelijkmatig opgegroeid, relatief schraal, maar dat zie ik liever dat een vettige jonge hond, vooral bij een wat groter ras.
Inmiddels is ze nét een jaar, en weegt 25 kilo. Het ras mag tussen de 25 en de 40 kilo wegen, logischerwijs zitten de reuen vaak boven de 30 kilo en de teven tussen de 25 en de 33.
Moederhond weegt ongeveer 26 kilo.
Nu staar ik mij niet blind op gewicht maar kijk ik naar de hond zelf. Vita zal aan de ondergrens van het ras zitten, en is mooi athletisch gebouwd. Ik denk dat 25 tot 28 kilo mooi bij haar formaat zou passen.
Echter ziet Vita er op het oog schraal uit, en wat ik haar ook geef... ik krijg er gewoon NIKS aan.
Nu weet ik dat ik voor een hondenshow bijvoorbeeld "Satin Balls" kan geven, maar wat kan ik aan haar dieet veranderen om haar wat aan te laten komen op een gezonde manier. Ik wil er liever wat aan op een gezonde manier en geleidelijk dan dat ze ineens omhoog schiet.
(de reden dat ze zo schraal blijft is mede doordat ze een heel actieve hond is waar mee gewerkt wordt moet ik erbij zeggen... ze beweegt ontzettend veel)
Kijken jullie mee naar wat ik haar geef? Tips zijn welkom.
Vita krijgt 2x per dag 450 gram KVV van het merk Dogmeat, dus 900 gr per dag. Ze krijgt meestal een "3 dier mix" of een "5 dier mix" en daar heb ik dan diverse varianten van.
Als ik enkelvoudige worst geef dan mix ik vaak 2 diersoorten.
(Wat diersoorten die ze krijgt uit mijn hoofd; lam, eend, kalkoen, paard, parelhoen, zalm, rund, kip haring, konijn. Geit geef ik liever niet omdat 1 van mijn andere honden daar niet zo lekker op gaat.)
Ik zorg dat om de 3 dagen er vis bij zit. En 1x per week krijgt ze een 100% zalm rol of een losse verse vis uit de diepvries. 1 keer per week krijgt ze ook pens of boekmaag.
Mijn vlees krijg ik 1x per 2 weken binnen en daar zit dan al een scala aan variatie in, dus over te weinig diersoorten hoef ik mij niet druk te maken.
Verder krijgt ze dagelijks een pompje zalmolie erbij en om de dag een lepel schapenvetkorrels.
Als snacks heb ik meestal eendennekken (gedroogd), penstaafje, long, luchtpijp, konijnenoortje, zalmkoekjes etc.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.