Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Klinkt toch niet ideaal.

Recht het bos in, dat is toch belangrijk. Als je telkens met de auto moet, in een land als dat, ga je je daar vast aan ergeren.

Die vliegtuigen zou ik toch ook eens goed over nadenken.

Ik zou nog wat verder rondkijken.. Het klinkt niet alsof dat nu jullie beste match is.
Door Kaio
Siberienne schreef: ma 09 nov 2020, 22:45 We hebben een huis bekeken, en ik geloof dat ik verliefd ben. Uiteraard zijn er minpunten en pluspunten. Maar het heeft een appartement dat verhuurd kan worden :biggrin2:

Twee andere kandidaat huizen zijn afgevallen ivm teveel vage dingen met constructies en vocht etc. In Noorwegen krijg je meteen de bouwtechnische keuring erbij op finn, dat is wel fijn.

Maar jeetje, je kan toch niet 1 huis zien en het dan meteen willen kopen? Wat zien we over het hoofd :biggrin2:

Tipje van de sluier

79A13FD7-8F12-46D5-B0FB-A785904F9F80.jpeg

We moeten alleen nog wel terug om de omgeving te zien wat dat was zondag wat lastig...

2F83900B-E576-4970-8EA2-2774AAACAF1D.jpeg
Dat is wel echt een plaatje van een huis vind ik
(goed zie dat je altijd best wat trappen op moet dat is als newf mens no go :P , maar het ziet er echt idylisch uit)

Ja en de rest dat zijn wel dingen om rekening mee te houden, uiteindelijk denk ik dat aan ieder huis plus ligging voor en nadelen zijn.(uitgaande van een niet eindeloos budget). Huis kopen is altijd wel spannende aangelegenheid.
Maar zo te zien heeft het geen directe buren? Dat lijkt me ook wel een droom :biggrin2:

En die noorse benamingen voor de typen huizen ;D Je kunt er echt wel iets uithalen, zal denk ik wel met veel woorden zijn. Zal wel af en toe lachen zijn als je die advertenties leest. Leer je wel gelijk weer wat Noors erbij :P
Door src_esther
Dat vliegveld is wel een ding. Vergeet niet dat als die coronacrisis over is, gaan de vluchtbewegingen ook weer toenemen.
Wij wonen (en woonden) op een aanvliegroute die met name gebruikt wordt als er harde wind is uit een bepaalde richting, daar kunnen we op die momenten echt gek van worden.
Groot huis is lekker maar als de isolatie te wensen overlaat waardoor je een mega energie rekening hebt is niet fijn.
Misschien toch nog even verder zoeken?...
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 10 nov 2020, 09:26 Klinkt toch niet ideaal.

Recht het bos in, dat is toch belangrijk. Als je telkens met de auto moet, in een land als dat, ga je je daar vast aan ergeren.

Die vliegtuigen zou ik toch ook eens goed over nadenken.

Ik zou nog wat verder rondkijken.. Het klinkt niet alsof dat nu jullie beste match is.
Het is niet zo dat je niet vanuit huis kunt gaan wandelen, maar dat is dan meer over/door kleine, deels onverharde landweggetjes.

Op zich heeft ML als sinds juni rondgekeken en het is nu eenmaal zo dat het niet makkelijk is om hier een huis te vinden. Het is van de meest drukbevolkte gebied van Noorwegen. Oslo is een van de duurste steden ter wereld om te wonen. Asker, waar we nu wonen, is ook bizar duur. Dit huisje waar we nu wonen is getaxeerd op 5,8 miljoen kronen (dus ruim 5,5 ton). Ik geloof dat het woonoppervlak iets van 90 m3 is, de elektra is gammel, eigenlijk is alleen de beneden verdieping fatsoenlijk te verwarmen en de ramen moeten allemaal vervangen worden op korte termijn. Plus dat je hier goed de snelweg hoort, beetje afhankelijk van het weer. Je loopt hier vanuit wel een bosgebied in met een prachtig meertje. Maar toch: geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om zoiets te gaan kopen. (((en je wil niet weten wat we aan huur betalen... laat ik het zo zeggen, daar kun je een aardige hypotheek van bekostigen..... )))

Dus een huis aan het bos, zonder spoor/snelweg/luchthaven, beetje leefruimte en een garage en betaalbaar.. ik denk dat dat het niet gaat worden. Dit is niet het midden Zweden van Anne...

Het voordeel is alleen wel dat als we 5-10 minuten met de auto rijden we in de Nordmarka zitten. Een groot beschermd natuurgebied waar je eindeloos kunt dwalen. Wandelen, langlaufen, meerdaagse trektochten, wildkamperen, kan er allemaal.

Maar goed, we kijken ook nog wel verder en we gaan komend weekend nog een keer terug. Het is zo moeilijk te beoordelen van die vliegtuigen: het was behoorlijk mistig, dus vliegen ze dan de normale routes? We hebben ook een uur daar in het bos gewandeld aan de overkant van de doorgaande weg en toen hebben we niks gehoord...

En we kunnen ook zomaar morgen te horen krijgen dat het verkocht is. want zo is de markt hier ook wel weer. ML stuurde mij een keer een mooi huis en toen ik een uur later keek was het verkocht .... ;). En dat vind ik wel lastig, dat op het gemakje nadenken er niet echt bij is. Plus dat huizen hier per opbod verkocht worden. Als wij een bod doen, gaat de makelaar gewoon een rondje bellen of mensen nog hoger willen bieden...

Kortom: het is meer de randstad huizenmarkt...
Door Tanna
Vliegtuigen :o :o :o nee, niet doen!!!!! Wij woonden in Rotterdam vlak naast de A16 en de Van Brienenoordbrug, wat op zich al erg genoeg was, maar het was ook de aanvliegroute voor allerlei lijnvluchten, bijvoorbeeld naar de Canarische Eilanden. De vliegtuigen kwamen zo laag over dat je heel mini de piloten kon zien zitten, echt waar. En dat ging dag en nacht door.
In 1984 was er nauwelijks herrie maar in de loop van de jaren werd het erger en erger. Daar wen je wel aan..........nou nee, ik ben er nooit aan gewend.
En meteen kunnen wandelen als je de deur uitstapt is ook heel belangrijk trouwens, houd dat zeker in de gaten.
Door Siberienne
src_esther schreef: di 10 nov 2020, 10:24 Dat vliegveld is wel een ding. Vergeet niet dat als die coronacrisis over is, gaan de vluchtbewegingen ook weer toenemen.
Wij wonen (en woonden) op een aanvliegroute die met name gebruikt wordt als er harde wind is uit een bepaalde richting, daar kunnen we op die momenten echt gek van worden.
Groot huis is lekker maar als de isolatie te wensen overlaat waardoor je een mega energie rekening hebt is niet fijn.
Misschien toch nog even verder zoeken?...

Ja daarom heb ik wel een rapport doorgespit over geluidszones en prognose 2030 enzo. Maar toch, ervaren is nog een ander ding.

Energie is hier relatief wel echt goedkoop. Dus de hoogte van de rekening valt nog wel mee. En het is niet zozeer dat het huis slecht geïsoleerd is maar dat de Noorse mode is overal 1 grote ruimte van te maken en dan moet je veel verwarmen. Omdat stroom hier zo goedkoop is, zit zuinig zijn ermee echt niet in de Noorse genen. Het is hun eigen waterkracht dus ook nog eens renewable.
Het is even wennen voor ons, ook omdat het systeem van verwarmen dus anders is. Ons rijtjeshuis heeft vloedverwarming en de bovenverdieping is niet verwarmd. Het enige wat we kunnen doen is alles open zetten boven om het af en toe even door te warmen. Of extra elektrische kachels kopen (we hebben er nu 1 gekocht, studeerkamer van 11C is toch wel echt koud... ) maar het gaat wel tegen het zuinig zijn met energie in, wat ons in NL geleerd is, in.

In sommige dingen loopt Noorwegen voorop, in andere echt niet. Zo krijg je hier nog altijd de vraag of je een plastic tas wil bij je boodschappen. En zie je ook nog veel mensen met die tasjes sjouwen. Snap ik echt niks van...
Door Ina
:D :D :D ..... zucht :smitten:

Puur op het plaatje begrijp ik waarom je verliefd bent, prachtig !!!
Dat het landschap anders is als waar jullie nu wonen, zal 1 van de concessies zijn die je misschien wel moet maken, budget is natuurlijk altijd iets waar een verlanglijstje in moet passen.

Dus ik zou het verlanglijstje beginnen met 3 punten waar je geen consessie op wil doen en vervolgen met dingen die je graag wil maar waar je ook zonder kan.

En vliegtuigen, tja, zo te zien was het geen ideaal weer en dan weet ik uit ervaring dat vliegtuigen plots heel anders vliegen als normaal.

Wij wonen in de randstad, hebben 1 keer in Zevenhuizen gewoond en daar kwam tijdens mistig weer opeens een vliegtuig mijn schoorsteen zoenen :o .....echt laaaaaaaag
Wij woonden er toen al ruim een maand en hadden nooit een vliegtuig gehoord (en heel eerlijk, ook nooit over nagedacht terwijl Rotterdam Airport toch echt wel in de buurt ligt hemelsbreed ::) )
Maar in de 2 jaar dat we daar woonden eigenlijk totaal geen overlast ervaren.

En nu wonen we niet in de buurt van een aanvlieg of vertrekroute, maar hoor ik bijna meer vliegverkeer als toen we er zo dichtbij woonden.
Je kan natuurlijk vrij eenvoudig googlen op vliegroutes, dan valt een beetje in te schatten hoeveel vliegverkeer er dicht in de buurt passeert bij normale omstandigheden.

En 'te groot'...tja, dat is maar wat je wil
Als je het leuk vind dat straks familie en vrienden bij jullie kunnen blijven logeren zonder direct 'last' van elkaar te hebben, dan is dit perfect natuurlijk.
Maar ja, als je het wel leuk vind dat familie en vrienden blijven logeren, maar je het minder leuk vindt dat ze meteen 2 weken blijven omdat je geen last hebt van elkaar.....dan is het misschien wel 'te groot' ;)
Door Ina
Tanna schreef: di 10 nov 2020, 10:52 Vliegtuigen :o :o :o nee, niet doen!!!!! Wij woonden in Rotterdam vlak naast de A16 en de Van Brienenoordbrug, wat op zich al erg genoeg was, maar het was ook de aanvliegroute voor allerlei lijnvluchten, bijvoorbeeld naar de Canarische Eilanden. De vliegtuigen kwamen zo laag over dat je heel mini de piloten kon zien zitten, echt waar. En dat ging dag en nacht door.
In 1984 was er nauwelijks herrie maar in de loop van de jaren werd het erger en erger. Daar wen je wel aan..........nou nee, ik ben er nooit aan gewend.
En meteen kunnen wandelen als je de deur uitstapt is ook heel belangrijk trouwens, houd dat zeker in de gaten.
Kijk, dat bedoelde ik duidelijk te maken, zelfde vliegveld maar aan verschillende kanten wonen...., wij absoluut geen last (behalve bij heel slecht zicht en dan was het geen last, maar hoorden we ze wel opeens) terwijl hemelsbreed Tanna misschien 15 kilometer bij mij vandaan woonde.
Het is echt een hemelsbreed verschil.....letterlijk ;)
Door Siberienne
Ina schreef: di 10 nov 2020, 11:15 Kijk, dat bedoelde ik duidelijk te maken, zelfde vliegveld maar aan verschillende kanten wonen...., wij absoluut geen last (behalve bij heel slecht zicht en dan was het geen last, maar hoorden we ze wel opeens) terwijl hemelsbreed Tanna misschien 15 kilometer bij mij vandaan woonde.
Ja dat vind ik het lastige. We hoorden ze, maar we konden wel gewoon met elkaar praten. En binnen hoorde je ze niet. Het was niet zo dat ze super laag over kwamen.
Er zijn vier aanvliegroutes en een ervan loopt in de buurt van het huis. De gemeente is officieel niet aangewezen als geluidsoverlast gebied.
Ja, dit vind ik gewoon het lastigste punt....

Maar goed, we gaan komend weekend gewoon nog maar eens luisteren. En nog even heel hard nadenken...
Door Anne in Zweden
Ik zei toch dat in Zweden alles beter is. :P :biggrin2:

In Duitsland hebben we zeven jaar onder de aanvliegroute Leipzig-Halle gewoond, met de spoorlijn Leipzig-Berlijn achter het huis. Je went er snel aan, is mijn ervaring. En Gardsmoen is niet Schiphol, er stijgen niet honderd jumbojets per uur op. Maar een en ander hangt ook van de geluidsisolatie van je huis af, en het is sowieso een goed idee om op een normale, niet-mistige dag eens te testen hoeveel en hoe luidruchtig het is qua vliegtuigen. Toch vermoed ik dat je in Noorwegen minder decibellen op je af krijgt in de buurt van een internationaal vliegveld dan je in NL in een doorsnee stad hoort qua verkeer en overige geroezemoes.

Wel een kittig hutje hoor, dat huis. Misschien wat groot voor twee personen, inderdaad. En mij persoonlijk lijkt het fijner om voor de dagelijkse wandelroutes een wat vlakkere omgeving te hebben, waar je ook makkelijk even de fiets kunt pakken ter beweging ende vermaeck. Aldus sprak oma Anne :biggrin2:
Door Tanna
Ina schreef: di 10 nov 2020, 11:15 Kijk, dat bedoelde ik duidelijk te maken, zelfde vliegveld maar aan verschillende kanten wonen...., wij absoluut geen last (behalve bij heel slecht zicht en dan was het geen last, maar hoorden we ze wel opeens) terwijl hemelsbreed Tanna misschien 15 kilometer bij mij vandaan woonde.
Waar woonde jij dan? Wij aan de zuidkant.
Door Ina
Tanna schreef: di 10 nov 2020, 12:00 Waar woonde jij dan? Wij aan de zuidkant.
Wij woonden toen in Zevenhuizen, was wel ergens rond 1992 dus waarschijnlijk wat minder vliegverkeer als tot vlak voor corona, maar wij hoorden en zagen ze dus echt alleen maar ze slecht zicht hadden bij het landen.
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: di 10 nov 2020, 11:54 Ik zei toch dat in Zweden alles beter is. :P :biggrin2:

In Duitsland hebben we zeven jaar onder de aanvliegroute Leipzig-Halle gewoond, met de spoorlijn Leipzig-Berlijn achter het huis. Je went er snel aan, is mijn ervaring. En Gardsmoen is niet Schiphol, er stijgen niet honderd jumbojets per uur op. Maar een en ander hangt ook van de geluidsisolatie van je huis af, en het is sowieso een goed idee om op een normale, niet-mistige dag eens te testen hoeveel en hoe luidruchtig het is qua vliegtuigen. Toch vermoed ik dat je in Noorwegen minder decibellen op je af krijgt in de buurt van een internationaal vliegveld dan je in NL in een doorsnee stad hoort qua verkeer en overige geroezemoes.

Wel een kittig hutje hoor, dat huis. Misschien wat groot voor twee personen, inderdaad. En mij persoonlijk lijkt het fijner om voor de dagelijkse wandelroutes een wat vlakkere omgeving te hebben, waar je ook makkelijk even de fiets kunt pakken ter beweging ende vermaeck. Aldus sprak oma Anne :biggrin2:
Ja ja... ;D

Ik heb dat ook hoor, vooral ook met fietsen. Hier zijn niet zoveel kleine wegen, zit je al snel aan de doorgaande wegen vast en als er kleine (onverharde) weggetjes zijn, zijn ze al snel loeisteil en/of lopen ze dood. En we hebben weliswaar onze racefietsen ingeruild voor gravelbikes maar ik ben geen MTBer en niet meer van plan over rotsen te gaan springen op de fiets...
Door sam28
Wat een prachtig huis. Ik snap waarom je verliefd bent! :D

Ik zou nadenken en nog een keer luisteren over de vliegtuigen en ook of je het echt wilt, naar het bos met de auto.
En de grootte, je moet het ook schoonhouden en onderhouden. Kan me voorstellen met zoveel hout, dat onderhoud ook duur is en veel tijd kost.
Door Borke
Wij hebben 4 jaar pal aan het spoor gewoond in de jaren 80 in een huis met enkel glas, daar waren we zo aan gewend, wij hoorden die treinen niet. Waar we hier wonen hoor je soms vliegtuigen (alleen als je buiten bent) en dat vind ik veel irritanter. Daar wen ik nooit aan.

Meteen verliefd zijn op een huis vind ik niet gek hoor. Dit is toch niet het eerste huis in je leven waar je naar kijkt. Je hebt maar 1 huis nodig, waarom zou dat niet de eerste zijn :)

Wel spannend allemaal!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door