Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3412159
pike schreef: ma 26 okt 2020, 10:24 Anne heeft dacht ik ook trackers, zelfde die ik ook heb. Met wollen sokken kan het wel veel schelen, wol houdt altijd warm. Maar mijn huid verdraagt helaas geen wol.
Ook geen merino? Je zou dan misschien dunne katoenen sokjes onder de wollen aan kunnen trekken? Bij sokkenmarkt.nl hebben ze sokken van 100% katoen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412160
Ik denk dat wollen schoenen zelfs nog meer verschil maken. Bij wol denk je meteen aan een trui of sokken, maar deze schoenen zijn veel steviger. Tis wol, maar niet gebreeën of zo en meerdere lagen, ale bon, heel anders.
Ik denk dat met wollen sokken in synthetische schoenen, het vocht van je voeten nog steeds niet weg kan en het minder effect heeft dan wollen sokken in wollen schoenen.
Ik draag trouwens zelf gewoon katoenen sokjes in m'n schoenen, ook in de wollen. Gaat ook prima. Zeker biokatoen is ook warm en zacht. Zal sneller nat worden dan wol, maar als je er combineert met wollen schoenen, kan het vocht idd gewoon weg.
Ik heb ook eens met blote voeten in de wollen schoenen gelopen. Dat voelt een beetje gek, maar prikt of kriebelt zeker niet. Maar je voelt wel dat het anders is.
Ik geloof dat Wildlings ook van merino wol zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3412162
Doranto schreef: ma 26 okt 2020, 10:58 Ook geen merino? Je zou dan misschien dunne katoenen sokjes onder de wollen aan kunnen trekken? Bij sokkenmarkt.nl hebben ze sokken van 100% katoen.
Ook geen merino helaas. Een dun onderlaagje werkt ook niet. Er moeten minstens 2 redelijke lagen onder. Ik heb zelfgebreide wollen truien voor de winter, die zijn dan wel extra ruim gemaakt zodat ik er voldoende lagen onder aan kan doen ::)
Ik heb een heel erg droge huid, misschien dat daar de oorzaak ligt :-\
De enige wol die ik tot nu toe heb meegemaakt die niet jeukt, is de wol van de lamsvachtjes van de honden. Die is niet ontvet, ik denk dat daar het verschil in zit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3412191
pearlsofpassion schreef: ma 26 okt 2020, 14:25 Ik vind dat de Wildling schoenen meer op vilt lijken qua gevoel dan vb een wollen trui.
Ze zullen ongetwijfeld gladder zijn, het zijn geen gebreide schoenen, maar ze zijn wel van een wollen stof gemaakt. Het blijft voor mij wol. Ik kan ook niet onder een wollen deken of wollen plaid gaan liggen. Als je het probleem niet hebt is het misschien moeilijk voor te stellen. Maar mijn huid wordt dus echt vuurrood en gek van de jeuk.
Door src_esther
#3412243
pike schreef: ma 26 okt 2020, 11:35 Ook geen merino helaas. Een dun onderlaagje werkt ook niet. Er moeten minstens 2 redelijke lagen onder. Ik heb zelfgebreide wollen truien voor de winter, die zijn dan wel extra ruim gemaakt zodat ik er voldoende lagen onder aan kan doen ::)
Ik heb een heel erg droge huid, misschien dat daar de oorzaak ligt :-\
De enige wol die ik tot nu toe heb meegemaakt die niet jeukt, is de wol van de lamsvachtjes van de honden. Die is niet ontvet, ik denk dat daar het verschil in zit.
Wol hoort ook niet ontvet te worden, dan verdwijnen veel goede eigenschappen.
Wol kan teruggevet worden met: https://www.schaapjeschaapje.nl/wolkuur ... neren.html
Wat mij betreft is er een goed wasmiddel voor wol en dat is deze: https://www.schaapjeschaapje.nl/wasmidd ... ijde-.html

Ik heb best veel kleding van wol (en wol-zijde) en het is heerlijk koel in de zomer en heerlijk warm in de winter.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3412269
oo ik hoef ook echt geen wollen trui aan te doen, hel!
Het krast gewoon, kriebelt etc. Nou heb ik dat ook wel eens bij synthetisch gebreide truien. Lijkt me vooral gewoon te liggen aan grof materiaal, al lijkt het met wol echt erger.
(nou ben ik ook iemand die met verwoede pogingen om dat laatste beetje van een waslabel uit een t-shirt te krijgen dat shirt kapot knipt, maar zo een label kan ik ook echt gek van worden en ook echt geiriteerde huid van krijgen)
Door Anne in Zweden
#3412270
pike schreef: ma 26 okt 2020, 10:24 Anne heeft dacht ik ook trackers, zelfde die ik ook heb. Met wollen sokken kan het wel veel schelen, wol houdt altijd warm. Maar mijn huid verdraagt helaas geen wol.
Ik kom mezelf ineens tegen in dit topic. :biggrin2:

De trackers draag ik niet in de winter. Bij -10 tot -25 zijn die echt te koud. Ik heb niet-BF's van Icebug met spikes eronder voor koude dagen met weinig sneeuw, maar gezien de omstandigheden (de afgelopen twee winters hadden we steeds cycli van sneeuwval gevolgd door dooi gevolgd door opvriezen) ben ik meestal gedwongen op mijn Aigle Parcours Iso te lopen, waar ik vette "sneeuwkettingen" van dit type: Afbeelding onder heb. Anders is het niet te doen om met een enthousiaste husky aan de lijn bergaf te lopen. ;D Ik denk dat jij (Siberienne) tzt ook wel zoiets nodig gaat hebben in Oesloe. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3412272
Zo Anne, dat is het betere werk!! Ik kon me al niet zo goed voorstellen dat je daar met trackers de winter door kon komen.

Ik heb nog eens zitten googelen hoe dat nou zit met dat ontvetten, maar ik kon daar niets over vinden. Ik vond wel iets anders, en het ziet er naar uit dat dat verhaal over het ontvetten niet klopt. Dit las ik op WIkipedia:

"Wolvezels variëren in dikte, tussen 10 micrometer voor de fijne wol in de binnenvacht van het Merinoschaap tot 40 micrometer in de buitenvacht van het Shetlandschaap. De dunste vezels geven de minste irritatie op de huid. Sommige mensen kunnen echter zelfs niet tegen de fijnste wol en worden gek van het gekriebel. De meeste mensen krijgen last van kriebelen als de wol dikker is dan 28 micrometer. Dit wordt het jeukpunt genoemd."

Het klopt dus dat er mensen zijn die van Merinowol geen last hebben. En dat er mensen zijn zoals ik die gek worden van alle wol. Wat ik dan echter nog steeds niet begrijp is dat ik geen probleem ervaar met de schapenvellen van de honden, met een levend schaap kan ik trouwens ook huidcontact hebben zonder dat dat irritatie oproept.
Net als Kaio heb ik ook met andere stoffen wel eens problemen. Het jeukt en krast al gauw bij mij.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3412274
Misschien komt dat dan toch door de soort bewerking? Bij mijn schapenwollen sloffen hebben ze het over 'medicinaal gelooid' (klik.
Daarin heb ik echt heerlijk warme voeten ipv koude voeten die ik anders altijd had met andere dikke sokken. Is natuurlijk andere structuur dan dat het tot draden is verwerkt?
Door Siberienne
#3412275
pike schreef: di 27 okt 2020, 16:48 Zo Anne, dat is het betere werk!! Ik kon me al niet zo goed voorstellen dat je daar met trackers de winter door kon komen.

Ik heb nog eens zitten googelen hoe dat nou zit met dat ontvetten, maar ik kon daar niets over vinden. Ik vond wel iets anders, en het ziet er naar uit dat dat verhaal over het ontvetten niet klopt. Dit las ik op WIkipedia:

"Wolvezels variëren in dikte, tussen 10 micrometer voor de fijne wol in de binnenvacht van het Merinoschaap tot 40 micrometer in de buitenvacht van het Shetlandschaap. De dunste vezels geven de minste irritatie op de huid. Sommige mensen kunnen echter zelfs niet tegen de fijnste wol en worden gek van het gekriebel. De meeste mensen krijgen last van kriebelen als de wol dikker is dan 28 micrometer. Dit wordt het jeukpunt genoemd."

Het klopt dus dat er mensen zijn die van Merinowol geen last hebben. En dat er mensen zijn zoals ik die gek worden van alle wol. Wat ik dan echter nog steeds niet begrijp is dat ik geen probleem ervaar met de schapenvellen van de honden, met een levend schaap kan ik trouwens ook huidcontact hebben zonder dat dat irritatie oproept.
Net als Kaio heb ik ook met andere stoffen wel eens problemen. Het jeukt en krast al gauw bij mij.
Ik weet het ook niet maar ik heb ook een rare wol allergie. Ik kan niet tegen wol op mijn lijf. Ook niet tegen bv de iCebreaker shirts die van hele fijne merino zijn gemaakt. Ik kan wel wollen sokken aanhebben, zowel fijn als grof. Ik heb een wollen plaid uit Ierland en daar had ik in het begin wat last van maar nu niet meer. Ik heb ook een wollen Noorse trui van Dale met windstopper erin en daarvan jeukten de manchetten. Maar omdat ik ze zo mooi vond heb in toch nog een Dale vest gekocht met het idee ik doe er wel een trui onder maar daar heb ik dus geen last van. De gok genomen en een dun mutsje van Devold gekocht en daar heb ik nul last van, hele dunne wol. Ik lijk dus beter tegen wol uit Noorwegen te kunnen (en Ierland) maar niet tegen de wol van Icebreaker (nieuw Zeeland)

Een Noorse kennis vertelde dat veel ‘easy care’ wol plastic coating kan bevatten waar mensen dus juist op reageren. Maar volgens de website heeft icebreaker dat niet. Dus ik snap er niks meer van. Maar ga nog een keer een devold shirt testen. Mocht ik het niet verdragen kan meneer het aan :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3412278
Ik heb eens zo'n engels waxmutsje gehad (ala Vera) dat met wol gevoerd was. Wat een drama was dat. Ik heb een wollen muts die ik zelf gebreid heb, en die heb ik dus gevoerd met van die gladde voeringstof zodat ik hem op kan. Maar dat is een echte wintermuts en nou is het hier nooit meer winter ::)

Die Noorse truien kwamen ook voor in het ontvet verhaal dat ik vroeger gehoord heb. De echte Noorse truien werden (worden?) door de mannen op de huid gedragen. En dat was (is?) mogelijk omdat die wol maar deels ontvet werd (wordt?). Ik heb daar zoals gezegd dus niks over kunnen vinden, en wat nou waar is, ik weet het ook niet. Eerlijk gezegd maakt het me ook niet uit, het gaat er toch niet minder door jeuken als ik het weet ::) Maar jammer vind ik het wel dat ik ze niet kan (ver)dragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3412285
Kaio schreef: di 27 okt 2020, 15:21 oo ik hoef ook echt geen wollen trui aan te doen, hel!
Het krast gewoon, kriebelt etc. Nou heb ik dat ook wel eens bij synthetisch gebreide truien. Lijkt me vooral gewoon te liggen aan grof materiaal, al lijkt het met wol echt erger.
(nou ben ik ook iemand die met verwoede pogingen om dat laatste beetje van een waslabel uit een t-shirt te krijgen dat shirt kapot knipt, maar zo een label kan ik ook echt gek van worden en ook echt geiriteerde huid van krijgen)
Dat zou ik ook geschreven kunnen hebben..
Maar zoals Pike het beschrijft is het bij haar toch anders.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3412287
Kaio schreef: di 27 okt 2020, 15:21 oo ik hoef ook echt geen wollen trui aan te doen, hel!
Het krast gewoon, kriebelt etc. Nou heb ik dat ook wel eens bij synthetisch gebreide truien. Lijkt me vooral gewoon te liggen aan grof materiaal, al lijkt het met wol echt erger.
(nou ben ik ook iemand die met verwoede pogingen om dat laatste beetje van een waslabel uit een t-shirt te krijgen dat shirt kapot knipt, maar zo een label kan ik ook echt gek van worden en ook echt geiriteerde huid van krijgen)
Tip! Het laatste restje met een pincet eruit peuteren i.p.v. met de schaar :cool:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door