Nee de hoeveelheden van de schijf van vijf kunnen denk ik best wat ruimer. Maar die richtlijnen haal ik zelfs in de verste verte niet. En als je die wel haalt maar vervolgens heel weinig aan dierlijke producten binnen krijgt, dan is het natuurlijk vanaf de andere kant weer krapper.Inge en Bono schreef: do 22 okt 2020, 19:28 Ik had er waarschijnlijk bij moeten zeggen dat ik voor mezelf sprakMaar ik denk dat ik daar zeker niet alleen in ben.... Ik geloof namelijk niet dat de schijf van 5: oa 2 ons groente, 2 stuks fruit enz voldoende is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Niet eens een beetje voldoende. En zeker niet als je, zoals ik, geen vlees/vis eet en zo min mogelijk dierlijke eiwitten daarnaast. Er zijn vast mensen die wel genoeg uit hun eten halen, maar ik denk dat dat héél uitzonderlijk is.
En wat is dan genoeg, ik denk vaak nog te weinig![]()
Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)
Nou, ik schreef zelf dit op pagina 2 en kan dus wel een heel end met Inge & Bono meegaan:Kaela schreef: do 22 okt 2020, 18:24 Ik kan op mijn telefoon niet quoten Lizzy, maar ik reageerde specifiek op de opmerking van Inge en Bono. Niet op jou. Zij zei dat ze denkt dat het onmogelijk is om als mens je voedingsstoffen allemaal uit je voeding te halen.
Nou dat vind ik raar. In zijn algemeenheid.
Dat individuen supplementen slikken vind ik niet raar. Dat doe ik zelf ook met mijn eigen redenen. Dat mag ieder voor zich bepalen en beredeneren.
En daar sta ik nog steeds achter. Dat is ook de reden dat ik voor mijn honden kies voor zoveel mogelijk biologisch vlees, wild vlees en 100% biologische groenten. Maar ook dat aanvul met gezonde extra's.Maar ik denk serieus dat onze voeding niet zo rijk is aan voedingsstoffen als dat je denkt. We putten de bodem uit waar alles op groeit, bloeit en graast.
Als je netflix hebt kan ik je de documentaire "Kiss the Ground" van harte aanbevelen.
Kaela, ik moest gisteren tijdens de webinar van de Ortho Health Foundation zo aan je denken en daarnet toen ik salade voor de lunch stond te maken weer
Ze adviseren 600 - 800 gram groenten per persoon per dag

Ze adviseren 600 - 800 gram groenten per persoon per dag
Grote goden, dat haal ik misschien net per weekLizzy schreef: vr 23 okt 2020, 12:16 Kaela, ik moest gisteren tijdens de webinar van de Ortho Health Foundation zo aan je denken en daarnet toen ik salade voor de lunch stond te maken weer![]()
![]()
![]()
Ze adviseren 600 - 800 gram groenten per persoon per dag![]()
![]()
![]()
![]()
Wel grappig dat je aan me moest denken, hoop dat je vooral voor jezelf veel opgestoken hebt
Troost je, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat halen. Het is echt veel, 600 a 800 gram! Maar je had natuurlijk wel eens geschreven dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten al een dingetje voor je was dus toen ik dit hoorde/zag staan dacht ik gelijk "Kaela gaat dit niet geloven
Maar ja, het was zeker een interessante webinar. Ze vertelde welke supplementen je nu met Corona preventief in kunt nemen, waarom, dosering en ook wat je in kunt nemen mocht je ziek worden en het waarom en de dosering. Ook hebben ze veel uitgelegd over wat er in het lichaam gebeurd met zo'n besmetting.
Haha ik geloof het wel hoor. Of in die zin, ik geloof wel dat veel groente eten goed voor je is. Of het zo veel moet zijn, dat weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe.
Vitamine D is misschien wel een goed idee. Maar hoeveel dan en welke vitamine D? D2,3..?
Interessant om te lezen wat en waarom iedereen supplementen slikt!
Je kunt het beste vitamine D3 nemen. Deze is het goed opneembaar. Ortho beveelt preventief 50 mcg aan en behandelend 75 a 100 mcg.Elf schreef: vr 23 okt 2020, 14:17 Vitamine D is misschien wel een goed idee. Maar hoeveel dan en welke vitamine D? D2,3..?
Ik geloof het ook. Maar dit zijn hoeveelheden die ik echt onmogelijk weg krijg. Je zou dan volgens mij groentensmoothies moeten drinken. En echt, ik krijg het niet wegKaela schreef: vr 23 okt 2020, 14:12 Haha ik geloof het wel hoor. Of in die zin, ik geloof wel dat veel groente eten goed voor je is. Of het zo veel moet zijn, dat weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoorLizzy schreef: vr 23 okt 2020, 15:04 Ik geloof het ook. Maar dit zijn hoeveelheden die ik echt onmogelijk weg krijg. Je zou dan volgens mij groentensmoothies moeten drinken. En echt, ik krijg het niet weg![]()
En ach, dan drink je groentesmoothies en dan vind iemand dat ook weer niet goed genoeg, want je moet kauwen op je eten.
Ik denk dat dit soort hoeveelheden om precies die reden te zijn. Het zal best dat je dan bepaalde hoeveelheden voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar als geen mens dit weggewerkt krijgt, dan is het gewoon niet te doen.
En eerlijk, dan geloof ik ook niet dat het nodig is. Volgens mij is elk wezen, ook wij mensen, zo gemaakt dat ie eten kan wat ie nodig heeft. Net zoals een panda de juiste hoeveelheid bamboe naar binnen geschoven krijgt om van te leven. Sommige dieren eten super gevarieerd, sommige dierensoorten overleven op vrijwel 1 voedselbron.
Wij mensen horen een redelijke variatie binnen te krijgen. En als je ziet wat wij hier in NL heden ten dage aan variatie kunnen eten, dan sla je toch stijl achterover. We kunnen jaarrond een enorme variatie aan groentes en fruit eten. Daarmee alleen al zorgen wij mensen denk ik voor een heel goed aanbod voedingsstoffen voor ons lichaam. Een luxe waar we eigenlijk pas heel recent (als mensheid) over beschikken en die ook bij lange na niet voor iedereen op deze wereld weggelegd is. Ergens denk ik dan, als dit nog niet genoeg is, hoe kan dat dan? Hoe kunnen er dan zoooooo veel mensen zijn, worden we dan zo oud met in zijn algemeenheid hele goede gezondheid enz?
En dan snap ik het punt wel dat massaproductie de grond uitput, maar uiteindelijk groeien planten alleen als er een bepaald minimum aan voedingsstoffen is. Zijn er te weinig, dan groeien de planten minder, krijgen ze minder vruchten. Als een bananenboom niet genoeg voeding heeft, maakt ie minder bananen of kleinere, geen "holle" bananen zonder voedingsstoffen. En zo geldt dat voor elke plant. Dus in dat opzicht maak ik me ook niet al te veel zorgen over de voedingswaarde van ons eten.
Just my two cents. Zonder waardeoordeel. Hooguit naar mezelf, wat een berg luxe hebben we toch beschikbaar en dan vreet ik het niet waardoor ik pillen nodig heb. Gênant eigenlijk.
Ik slik van de etos een hoge multi omdat ik nogal eenzijdig en weinig eet maar voldoende om niet verder af te vallen.
En eens per 2 weken injecteer ik zelf B12, ook heb ik dan een hoge dosering D3 (25.000EH) , dit heb ik via de internist en nu huisarts gekregen. Ik had een heel groot tekort.
Ohja, die 600-800gr groente kom ik wel aan zo'n 5 dagen per week denk ik. Als ik het niet haal eet ik er 400 denk ik.
En eens per 2 weken injecteer ik zelf B12, ook heb ik dan een hoge dosering D3 (25.000EH) , dit heb ik via de internist en nu huisarts gekregen. Ik had een heel groot tekort.
Ohja, die 600-800gr groente kom ik wel aan zo'n 5 dagen per week denk ik. Als ik het niet haal eet ik er 400 denk ik.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Sinds mijn hele vervelende blaasontsteking waar ik geen ab voor wilde let ik nu ook op mijn water/vocht inname. Ik vind het zelfs lastig om voldoende te drinken. Ik heb nu een app die mij aanspoort. Zonder dat drink ik echt niet genoeg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Mag ik vragen wat je drinkt?hannabelgje schreef: vr 23 okt 2020, 17:19 Sinds mijn hele vervelende blaasontsteking waar ik geen ab voor wilde let ik nu ook op mijn water/vocht inname. Ik vind het zelfs lastig om voldoende te drinken. Ik heb nu een app die mij aanspoort. Zonder dat drink ik echt niet genoeg.
Ik heb namelijk moeite om genoeg water te drinken. Tot ik de tip kreeg om warm (net niet heet) water te drinken in plaats van koud of kamer temperatuur. Ik klok nu echt met mega gemak glazen lekker warm water weg! Het glijd echt zo naar binnen! Ik gebruik koud water uit de kraan en vul het aan met gekookt water tot een fijne temperatuur.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Water, koffie en gemberthee. Ongeveer een liter water, 2 kopjes koffie en twee hele grote koppen gemberthee. Totaal is dat 2 liter.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Eens.Kaela schreef: vr 23 okt 2020, 15:36 Je hoeft mij niet te overtuigen hoor![]()
En ach, dan drink je groentesmoothies en dan vind iemand dat ook weer niet goed genoeg, want je moet kauwen op je eten.
Ik denk dat dit soort hoeveelheden om precies die reden te zijn. Het zal best dat je dan bepaalde hoeveelheden voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar als geen mens dit weggewerkt krijgt, dan is het gewoon niet te doen.
En eerlijk, dan geloof ik ook niet dat het nodig is. Volgens mij is elk wezen, ook wij mensen, zo gemaakt dat ie eten kan wat ie nodig heeft. Net zoals een panda de juiste hoeveelheid bamboe naar binnen geschoven krijgt om van te leven. Sommige dieren eten super gevarieerd, sommige dierensoorten overleven op vrijwel 1 voedselbron.
Wij mensen horen een redelijke variatie binnen te krijgen. En als je ziet wat wij hier in NL heden ten dage aan variatie kunnen eten, dan sla je toch stijl achterover. We kunnen jaarrond een enorme variatie aan groentes en fruit eten. Daarmee alleen al zorgen wij mensen denk ik voor een heel goed aanbod voedingsstoffen voor ons lichaam. Een luxe waar we eigenlijk pas heel recent (als mensheid) over beschikken en die ook bij lange na niet voor iedereen op deze wereld weggelegd is. Ergens denk ik dan, als dit nog niet genoeg is, hoe kan dat dan? Hoe kunnen er dan zoooooo veel mensen zijn, worden we dan zo oud met in zijn algemeenheid hele goede gezondheid enz?
En dan snap ik het punt wel dat massaproductie de grond uitput, maar uiteindelijk groeien planten alleen als er een bepaald minimum aan voedingsstoffen is. Zijn er te weinig, dan groeien de planten minder, krijgen ze minder vruchten. Als een bananenboom niet genoeg voeding heeft, maakt ie minder bananen of kleinere, geen "holle" bananen zonder voedingsstoffen. En zo geldt dat voor elke plant. Dus in dat opzicht maak ik me ook niet al te veel zorgen over de voedingswaarde van ons eten.
Just my two cents. Zonder waardeoordeel. Hooguit naar mezelf, wat een berg luxe hebben we toch beschikbaar en dan vreet ik het niet waardoor ik pillen nodig heb. Gênant eigenlijk.
Ik kwam ook dit nog tegen
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7516302113
Interessant is dat een aantal studies die zeggen aan te tonen dat voedsel veel minder van kwaliteit is nu, komen van bedrijven die supplementen produceren. Wc eend?