Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marianca
Hallo allemaal

Ik ben marianca mertens en ik heb 3 honden waaronder een Rottweiler Duke
Hij is aan het kwakkelen geweest met zijn ontlasting
Waterdun en brijachtige

Alle onderzoeken gedaan PLI etc daar kwam niks uit
Daarbij een uitgebreid ontlasting onderzoek waar alleen uit kwam dat hij in hoge mate de Campylobacter bacterie had
Hiervoor een kuur gehad
Ondertussen ging de wisselende ontlasting gewoon duur en hij is 6 kilo afgevallen :'(

Royal Canin van DA maar dat ging helemaal mis en dus na 2 dagen gestopt

Farmfood gebeld en hun adviseerde rauw vlees maar wel de eerste dagen beginnen met kokend water overgieten
Zit nu op 2 seconden en zijn poepkes zijn prachtig

Maar nu
Farmfood adviseerde 840 gram perdag op een gewicht van 60 kilo( duke weegt nu plm 55 kilo)

Ik heb dit verhoogd naar 1020 gram perdag verdeeld over 3 x
Farmfood geeft aan dat het echt de max is en ik begrijp niet waarom
Als ik reken zou hij 1200 gr perdag mogen hebben of zelfs meer
Hij heeft zo n honger :'(

Hebben jullie adviezen hoe ik mijn kereltje toch verzadigd krijg?
Door Lizzy
Het is super fijn dat het zo goed gaat met je hond :-* ! Ik ben echt blij voor je!

Maar Farmfood kletst uit z'n nek, excuseer mijn Frans. Een hond van dit gewicht mag 2% van zijn lichaamsgewicht aan verse rauwe voeding. Voor een hond van 55 kg die goed op gewicht is, is dat dus 1100 gram. Voor een hond van 60 kg is dat 1200 gram.

Je hond krijg nu dus gewoon veeeeel te weinig te eten. Mijn advies is dus: ruim meer voeren. En vooral niet luisteren naar Farmfood want waar ze deze onzinnige wijsheid vandaan halen is mij een raadsel.
Door Marianca
Bedankt voor je antwoord Lizzy

Dat dacht ik dus ook en wil hem nu 3x daags 400 gram geven

Maar zouden hun dat zeggen omdat de pens als het teveel is weer diarree veroorzaakt?
Bijlagen
241C32CA-E921-47A9-9615-592E674726F6.png
241C32CA-E921-47A9-9615-592E674726F6.png (574.24 KiB) 4350 keer bekeken
Door Kaela
Waarom voer je 3 keer per dag? Elke keer zo'n klein beetje vult natuurlijk niet. Ik zou in ieder geval naar 2 keer per dag of nog liever naar 1 keer per dag. Je kan eventueel ook nog smorgens een kleine portie en savonds een grote portie kunnen geven (bijvoorbeeld smorgens 300 gram en savond 900 ofzo).

En net wat Lizzy zegt, het is onzin dat dit de max is. Voeren doe je op het oog. Gemiddeld hebben honden 2% van hun lichaamsgewicht aan vers vlees nodig. Maar dat is gemiddeld. Dus dat pas je aan jou hond aan. Goed kijken of hij niet dikker of dunner wordt.

Als je uiteindelijk een poosje goed zit met zijn buik en ontlasting, adviseren we hier wel om af te gaan wisselen. Bij verse voeding is afwisseling de sleutel tot succes. Dus diverse merken en diverse diersoorten. Ook al is de voeding die je nu geeft in principe compleet, door af te wisselen geef je een veel afwisselender en uitgebreider aanbod aan voedingsstoffen. Je kunt je hier in de bibliotheek inlezen over alle ins en outs van vers vlees voeren.
Door Lizzy
Marianca schreef: za 10 okt 2020, 14:36 Bedankt voor je antwoord Lizzy

Dat dacht ik dus ook en wil hem nu 3x daags 400 gram geven

Maar zouden hun dat zeggen omdat de pens als het teveel is weer diarree veroorzaakt?
Ik zou hem 2 keer per dag 600 gram geven. Anders raakt hij helemaal nooit verzadigd en houdt hij honger.

Maar ik moet je heel eerlijk bekennen........... Eigenlijk vind ik dit gewoon geen voer :-\ . Ik vind 75% pens erg veel. En dat is veel als je 800 gram voert en dat is veel als je 1200 gram voert. Het kan, dat hij er van aan de dunne gaat. En dat komt niet door de hoeveelheid voeding maar de verkeerde inhoud van deze voeding.

Was het mijn hond, zette ik hem zo snel mogelijk over op een andere KVV. En dat kun je heel langzaam doen. Dus zodra hij dit rauw verdraagt, dan ga je 1/4 ander merk KVV mengel met deze Farmfood. En als dat goed gaat, de helft. En als dat goed gaat 3/4. En als dat goed gaat, geef je hem dat andere merk eens voor 100%. En dan kun je daarna het beste gaan afwisselen met smaken en merken. Je mag natuurlijk best ook af en toe Farmfood blijven voeren! Maar ik zou dit niet 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doen. Ik zou dat met geen enkel merk doen maar zeker dit merk is gewoon niet goed genoeg daarvoor.
Door Marianca
Lizzy

Zou jij mij kunnen zeggen welke KVV beter is?
Zelf vind ik het ook niks om hem dagelijks dit te geven

Heeft altijd prins brokken gehad maar ik ben heel tevreden over vers voeren en vooral als ik zie hoe zijn ontlasting is

Soms maar 1x perdag

Maar ben een leek in vers voeren
Door Marianca
Kaela schreef: za 10 okt 2020, 15:12 Waarom voer je 3 keer per dag? Elke keer zo'n klein beetje vult natuurlijk niet. Ik zou in ieder geval naar 2 keer per dag of nog liever naar 1 keer per dag. Je kan eventueel ook nog smorgens een kleine portie en savonds een grote portie kunnen geven (bijvoorbeeld smorgens 300 gram en savond 900 ofzo).

En net wat Lizzy zegt, het is onzin dat dit de max is. Voeren doe je op het oog. Gemiddeld hebben honden 2% van hun lichaamsgewicht aan vers vlees nodig. Maar dat is gemiddeld. Dus dat pas je aan jou hond aan. Goed kijken of hij niet dikker of dunner wordt.

Als je uiteindelijk een poosje goed zit met zijn buik en ontlasting, adviseren we hier wel om af te gaan wisselen. Bij verse voeding is afwisseling de sleutel tot succes. Dus diverse merken en diverse diersoorten. Ook al is de voeding die je nu geeft in principe compleet, door af te wisselen geef je een veel afwisselender en uitgebreider aanbod aan voedingsstoffen. Je kunt je hier in de bibliotheek inlezen over alle ins en outs van vers vlees voeren.
Dank je wel Kaela

Ik hoop dat ik hier op dit forum verder kom met mijn lieverd 🥰

Als ik hem 2x daags ga voeren wordt dat dan niet in 1x teveel?
Door Marianca
Lizzy schreef: za 10 okt 2020, 15:25 Ik zou hem 2 keer per dag 600 gram geven. Anders raakt hij helemaal nooit verzadigd en houdt hij honger.

Maar ik moet je heel eerlijk bekennen........... Eigenlijk vind ik dit gewoon geen voer :-\ . Ik vind 75% pens erg veel. En dat is veel als je 800 gram voert en dat is veel als je 1200 gram voert. Het kan, dat hij er van aan de dunne gaat. En dat komt niet door de hoeveelheid voeding maar de verkeerde inhoud van deze voeding.

Was het mijn hond, zette ik hem zo snel mogelijk over op een andere KVV. En dat kun je heel langzaam doen. Dus zodra hij dit rauw verdraagt, dan ga je 1/4 ander merk KVV mengel met deze Farmfood. En als dat goed gaat, de helft. En als dat goed gaat 3/4. En als dat goed gaat, geef je hem dat andere merk eens voor 100%. En dan kun je daarna het beste gaan afwisselen met smaken en merken. Je mag natuurlijk best ook af en toe Farmfood blijven voeren! Maar ik zou dit niet 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doen. Ik zou dat met geen enkel merk doen maar zeker dit merk is gewoon niet goed genoeg daarvoor.
Lizzy
Ik heb ook rund compleet in de diepvriezer
Mag dit evt erbij?
Door Marianca
Lizzy schreef: za 10 okt 2020, 17:21 Ja, van mij wel!
Als ik dan vanaf morgen( zit dan op 1 sec kokend water erover) de rund compleet erbij doe?

Bij 2x daags voeren wordt dat dan 150 gr rund compleet en 450 pens/hart compleet?

Als dat goed gaat moet ik dan dagelijks de rund meer doen?

Ik ga bij de petsplace in Heerlen het vlees halen omdat het voor mij de enigste is die farm heeft

Nu zie ik daar ook veel Darf vers vlees liggen in alle soorten

Is dit een goed merk en welke variant raad jij me dan aan?

Ik wil zo snel mogelijk als het gaat bij Duke van de Pens/hart compleet af

Ze hebben ook prins,duke en dus Farmfood
Maar van darf 3 vriezers en zoals ik zie verkoopt dat goed daar
Door pluk
Marianca schreef: za 10 okt 2020, 18:21 Als ik dan vanaf morgen( zit dan op 1 sec kokend water erover) de rund compleet erbij doe?

Bij 2x daags voeren wordt dat dan 150 gr rund compleet en 450 pens/hart compleet?

Ik ga bij de petsplace in Heerlen het vlees halen omdat het voor mij de enigste is die farm heeft

Darf is op zich een goed merk. Ze doen wat vaag over de samenstelling van het orgaan en het aandeel orgaan in de mix lijkt wat aan de lage kant. Maar voor enkele dagen per week kan dit prima. Wat ook van belang is: de naam van de mix is niet uitsluitend wat er in zit. Bijvoorbeeld: Darf Konijn bevat ook rund, lam en geit. Aangezien Farmfood (bijna) uitsluitend rund bevat zou ik kijken naar Darf mixen waarin geen rund zit. Als ze Darf hebben, dan hebben ze waarschijnlijk ook Alroda. Dit is van dezelfde fabrikant. Alroda zijn enkelvoudige mixen, Alroda konijn bevat bijvoorbeeld 100% konijn.
Ik zou denk ik 1/3 Darf, 1/3 Alroda en 1/3 Farmfood/Prins in voorraad nemen en dat om en om gaan voeren.

Had je de beginnersinfo al gevonden? viewtopic.php?f=5&t=134715
Door pluk
Marianca schreef: zo 11 okt 2020, 09:37 Goedenmorgen Puk

Dan ga ik het zo doen als dat beter is

Bedankt voor je antwoord
Beter is waar jouw hond t goed op doet. Dus dit zul je zelf moeten ondervinden.
Hopelijk heb je t niet nodig en gaat alles prima, maar t kan handig zijn om een dagboekje bij te houden. Zodat je als hij eens diarree heeft kan terugzien waardoor t misschien komt. Een keer diarree kan best, maar door opschrijven kom je misschien een patroon tegen.
Zorg wel voor een langzame overgang zoals Lizzy al aanraadde. Als de FF dan goed gaat zou ik ook op die manier overstappen op bijv een mix van Darf. En als dat ook goed gaat, dan eens iets anders geven zonder te mengen.
Door Lizzy
Marianca schreef: za 10 okt 2020, 18:21 Als ik dan vanaf morgen( zit dan op 1 sec kokend water erover) de rund compleet erbij doe?
Ja, dat kan. Ik zou ook over rund compleet nog even kokend water gooien. En dan 1/4 rund compleet en de rest van het voer dat je al gaf.
Helemaal goed!
Wacht even een dag of 2 af hoe dat gaat. Als dat goed gaat, de dag daarop van beide de helft. En dat weer een paar dagen aankijken.

Darf is biologisch volgens mij. En dat is prima. Je kunt dat prima gebruiken om af te wisselen. Net als Pluk zou ik "smaken" nemen waar niet teveel of geen rund in zit. Afwisseling van diersoorten is belangrijk.
Als het goed gaat ja. Helemaal er vanaf hoeft niet he. Mag wel maar hoeft niet.
Duke ken ik niet. Ik vind Prins ook niet geweldig. Er zit rijst in (heb ik liever niet), er zit zalmolie in (dat is gewoon bocht) en er zit zonnebloemolie in: ook ronduit ongezond. Bij mijn weten gooit DARF dat rommel niet in z'n voer dus daar zou mijn voorkeur naar uit gaan. Ik zou DARF wel graag weer afwisselen met andere merken. Want ik houd niet van wedden op 1 paard.

Maarrrrrrrr, je moet natuurlijk wel even kijken of jouw hond het er ook goed op doet he. Stel jouw hond doet het het beste op Farmfood: ja, kunnen wij dat wel een minder merk vinden maar aan het eind van de dag gaat het om jouw hond.
Door Marianca
pluk schreef: zo 11 okt 2020, 11:51 Beter is waar jouw hond t goed op doet. Dus dit zul je zelf moeten ondervinden.
Hopelijk heb je t niet nodig en gaat alles prima, maar t kan handig zijn om een dagboekje bij te houden. Zodat je als hij eens diarree heeft kan terugzien waardoor t misschien komt. Een keer diarree kan best, maar door opschrijven kom je misschien een patroon tegen.
Zorg wel voor een langzame overgang zoals Lizzy al aanraadde. Als de FF dan goed gaat zou ik ook op die manier overstappen op bijv een mix van Darf. En als dat ook goed gaat, dan eens iets anders geven zonder te mengen.
Super!

Hier kan ik wat mee :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door