Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
Hallo allemaal,

Sinds een jaar ongeveer is mijn hond van nu 11 jaar, Duffy, aan het trillen. Het begon in de achterpoten. Nu zit het ook in de voorpoten en heel licht haar kop. Meestal als ze zit of staat. Haar kop als ze ligt. Ze schijnt er zelf geen last van te hebben en is verder ook in prima conditie.
Ik heb het hele arsenaal vd huisdierendokter voor spieren en gewrichten al geprobeerd en magnesium zonder resultaat .
Ik heb haar bloed al laten testen, nieren, lever en de rest allemaal goed. We krijgen 1x in de 3 maanden bezoek van een dieren osteopaat die ook bevestigd dat ze een fysieke goede conditie heeft en sterke spieren.
Dus...wat is dit nou? En kan ik er iets aan doen? Ik denk dat het dus seniele tremoren zijn maar wat ik dan lees is dat er meestal wel een ander probleem is.
Mijn da heeft verder geen idee..
Hier iemand?
Door MillyMol
Is het misschien rasgebonden?
Of wellicht genetisch? Zijn er bijvoorbeeld nestgenoten / voorouders met dezelfde symptomen?
Door Lizzy
Ik lees dit:

Tremor
Tremor - bevingen of rillingen – bestaat uit oncontroleerbare ritmische stoornissen die worden veroorzaakt door een onwillekeurige contractie van spieren. Dit kan voorkomen na een heftige gebeurtenis of een grote lichaamsinspanning, maar ook bij verschillende ziekten. Het gevolg is een voortdurende schudbeweging van één of meerdere lichaamsdelen. Tremor kan alle delen van het lichaam aantasten.

Oorzaken
De oorzaken zijn zeer divers. Wanneer de bevingen de achterbenen omvatten, kan dat wijzen op problemen met het ruggenmerg of er kan zich een onderliggende ziekte – zoals een zwakke nierwerking, schildklierinsufficiëntie en een lage suikerspiegel – voordoen. Huiveringen van het hoofd zijn dan weer een uiting van een abnormale werking van de hersenen of het evenwichtsorgaan. Wanneer de huiveringen betrekking hebben op het hele lichaam, kan dat wijzen op aanwezige toxines, aderproblemen of, zelfs, tumoren.

Dierenarts
Aangezien bevingen of rillingen meestal de symptomen zijn van een ander, en helaas meestal ernstiger, onderliggend probleem is het erg belangrijk om tijdig de dierenarts te contacteren. De dierenarts kan dan vaststellen of er effectief sprake is van een of ander probleem of ziekte en kan vervolgens de behandeling starten.

Behandeling
Behandeling van tremor wordt erg vergemakkelijkt als de precieze oorzaak vastgesteld wordt via een diagnose. Op die manier is het namelijk mogelijk om een aangepaste behandeling toe te passen. Een dergelijke diagnose kan een bloedtest, een urinetest en een röntgenscan omvatten. Onthoud dat hoe vroeger de diagnose gesteld wordt, hoe eerder de behandeling kan starten en hoe doeltreffender de symptomen aangepakt kunnen worden.

Ik weet dus eerlijk gezegd niet of alleen een bloedonderzoek afdoende is?
Door lberghoef
Duffy is een kruising jack russel/cocker spaniel. Ik weet niet bij wie ze oorspronkelijk vandaan komt daar ik haar overgenomen heb van iemand die haar niet meer wilde toen ze anderhalf was.
Dat was ik er vergeten bij te zeggen, er zijn geen tumoren gevonden en urine was ook goed.
Door lberghoef
Ik heb inmiddels de uitslag na aandringen op meer testen. Zelf had ik hier nooit aan gedacht en ook de dierenarts niet.

Ze heeft helaas Cushing. Ik ga hier even een ander topic voor aan maken denk ik omdat ik niet zo goed weet wat ik nou moet doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door