Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
Wat fijn dat hij aan een toekomst in de diepvries kon ontkomen! 8 eigen vrouwen, wauw! :D

En inderdaad, knappe meneer is hij geworden! Mooi, die groene glans!
Door pearlsofpassion
Ja he? Heeft hij van z'n moeder. Australorp komt bijna alleen in zwart en blauw voor, en er wordt op die groene glans in zwart gefokt.
Ik denk dat alle zwarte veren bij kippen dat wel hebben, z'n vader heeft het ook een beetje, maar bij Australorps is het dus nog wat extra aanwezig..

Hij heeft idd ontzettend geluk gehad. Ik had het ook nooit verwacht. Maar Lique hier had al eens bij een vorige haan gezegd dat ik het gewoon moet proberen, er is een kans dat iemand hem wil. Ik ben blij dat ik hem die kans heb gegeven.
Door pearlsofpassion
De jonge haan was nogal snel met treden. En nu verwacht ik binnen dik 2 weken nog kuikens van hem met de zilverpatrijs cochin kriel. Eens kijken wat dat geeft. Gaan hopelijk mooie mengelmoesjes zijn. Er kunnen natuurlijk ook nog kuikens van de Brahma kriel haan bij zijn, maar aangezien deze kleine zwarte op deze hen meer op zat dan de grote, verwacht ik meer kuikens van hem.
Tis al wat laat op het jaar maar desnoods houdt ik ze even binnen als het vroeg erg koud wordt. Omdat hij al trad wou ik de kans op kuikens van hem toch niet laten schieten voor hij weg moet
Ondertussen zijn we 3 weken verder.
Blijkbaar schoot de jonge haan nog met losser flodders :( , want er is geen 1 eitje van de zilverpatrijs uitgekomen. De oude haan zat er ook niet meer op dus.
Het enige kuikentje dat gekomen is, is van de Australorp die nog een eitje had bijgelegd op de dag dat ik de eitjes eronder schoof. Ik merkte het een dag later en heb het dan maar laten liggen. Gelukkig dus, anders had moeder de kloek helemaal niets gehad.
Nu 1 blauw kuikentje dus.
Zou leuk zijn als het een hennetje is, dan heeft die australorp er hopelijk volgend jaar een goede vriendin aan en legt ze hopelijk vrij goed.
IMG_20200907_152506.jpg
IMG_20200907_152506.jpg (4.69 MiB) 2154 keer bekeken
Hier is-ie een paar dagen oud.
Het is wel een zelfzeker plantrekkertje. Kans is dus wel groot dat het een haantje is... ::)
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: zo 13 sep 2020, 10:16 Ondertussen zijn we 3 weken verder.
Blijkbaar schoot de jonge haan nog met losser flodders :( , want er is geen 1 eitje van de zilverpatrijs uitgekomen. De oude haan zat er ook niet meer op dus.
Het enige kuikentje dat gekomen is, is van de Australorp die nog een eitje had bijgelegd op de dag dat ik de eitjes eronder schoof. Ik merkte het een dag later en heb het dan maar laten liggen. Gelukkig dus, anders had moeder de kloek helemaal niets gehad.
Nu 1 blauw kuikentje dus.
Zou leuk zijn als het een hennetje is, dan heeft die australorp er hopelijk volgend jaar een goede vriendin aan en legt ze hopelijk vrij goed.

IMG_20200907_152506.jpg
Hier is-ie een paar dagen oud.
Het is wel een zelfzeker plantrekkertje. Kans is dus wel groot dat het een haantje is... ::)
Ooowww, koediekoediekoedie! :smitten:

Wel fijn voor mams dat ze in ieder geval één kuikentje heeft. Maar jammer dat je van die mooie haan geen nageslacht hebt gekregen. :(
Door pearlsofpassion
En het eerste eitje van ons kleine bruine kuikentje, dat nu geen kuiken meer is :P, is er. Vandaag op de kop 23 weken oud, vonden we een klein, smal iets bruiner eitje met een drupje bloed erop.
Nu ja, klein... :cool: 35gr vind ik heel behoorlijk voor een eerste eitje van een Cochin kriel X brahma kriel.
Links Elena haar eerste ei, rechts een ei van haar moeder (40-45gr).
IMG_20200916_141231.jpg
IMG_20200916_141231.jpg (2.42 MiB) 2108 keer bekeken
Blijft toch bijzonder zo'n eerste eitje. :)
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: wo 16 sep 2020, 14:24 En het eerste eitje van ons kleine bruine kuikentje, dat nu geen kuiken meer is :P, is er. Vandaag op de kop 23 weken oud, vonden we een klein, smal iets bruiner eitje met een drupje bloed erop.
Nu ja, klein... :cool: 35gr vind ik heel behoorlijk voor een eerste eitje van een Cochin kriel X brahma kriel.
Links Elena haar eerste ei, rechts een ei van haar moeder (40-45gr).IMG_20200916_141231.jpg

Blijft toch bijzonder zo'n eerste eitje. :)
Ochgossiepossietoch, wat skattig! :smitten:

Ik kan niet wachten tot onze jongsten gaan werpen! Hopelijk doen ze dat nog voor de winterstop. Ze zijn nu bijna al net zo groot als de witte dames, dus wat mij betreft mogen ze beginnen. ;D #geduldiseenschonezaak
Door hannabelgje
Anne in Zweden schreef: O. Dus. Nou.

Eet smakelijk alvast? :sofa:
Ja vrees ervoor ja.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
Update en vraagje. Onze kipperds zitten alweer een maand in het binnenhok, omdat het 's nachts soms flink koud wordt. De oudere dames leggen nog maar om de dag een eitje ipv iedere dag, maar dat is natuurlijk prima. Het is vroeg donker en hun natuurlijke ritme doet zijn werk. Ik vind het wel fijn voor ze, eigenlijk, dat hun lijfje niet meer iedere dag een ei moet produceren. Hadewych heeft haar oude, lelijke staartveren afgeworpen, zodat ze er nu als een prachtig verzorgde dame bij loopt.
De kuikens zijn inmiddels groter dan de dames maar leggen nog geen eieren. Ze zien er allebei heel goed uit, hebben stevige gele poten en glanzende veren. Ben benieuwd of ze voor de winter nog gaan werpen; tot op heden hebben ze zelfs geen echte kammen, nog steeds alleen een ribbeltje flup boven op hun koppies. :biggrin2:

Maar het vraagje: we hebben weer een emmer houtas vol (naald- en berkenhout), en ik lees her en der dat as ook in het kippenhok kan worden toegepast. De kipperds kunnen erin badderen, het neemt vocht op (al is het in het binnenhok natuurlijk niet overmatig vochtig), ze kunnen het eten (kan helpen tegen parasieten). Gebruiken jullie as (van kachel of open haard) voor de kippen? En zo ja, hoe? En hoe zouden jullie as gebruiken in het kippenhok? Gewoon verstrooien of ergens in een hoekje een hoop neerleggen?
Door Angelique
^^ Kippen hebben gemiddeld 13 lichturen per dag nodig om te leggen. Denk dat je daar bij jullie niet meer aan komt en dan zal het eerste ei over de winter heen getild worden.

Ik gebruik geen as, badderen doen ze hier in de zandbak, aka de kuilen die ze zelf graven.
Door Anne in Zweden
Angelique schreef: vr 30 okt 2020, 17:12 ^^ Kippen hebben gemiddeld 13 lichturen per dag nodig om te leggen. Denk dat je daar bij jullie niet meer aan komt en dan zal het eerste ei over de winter heen getild worden.

Ik gebruik geen as, badderen doen ze hier in de zandbak, aka de kuilen die ze zelf graven.
Nee, dat gaan we zonder kunstlicht niet meer redden, 13 uur. Overdag brandt er wel een lamp in het hok, met zachtgeel licht, maar ik probeer die uit te doen voordat het buiten donker wordt, zodat ze met het laatste restje daglicht op stok kunnen, zo natuurlijk mogelijk. Goed te weten, dat van die lichturen! Dat was ik nog nergens tegengekomen (en ik heb toch heel wat boeken gelezen voordat de kipkes kwamen).

Het binnenhok bestaat voor het grootste deel uit zandbak (met boomstammen onderin voor de vulling, en daarop een mengsel van zand, stro, houtsnippers, nog meer zand, hooi en houtsnippers), en ik zie her en der wel kuiltjes waarin ze zo te zien badderen. Ik zal eens wat as in een hoek strooien, kijken wat ze daarvan vinden.
Door Anne in Zweden
Of is het juist aan te raden mbv een lamp 13 lichturen te creëren? Heeft een kip daar juist baat bij, meer licht? Ik heb een beetje in de gaten gehouden hoe ze zich gedroegen in de weken voordat ze naar binnen gingen, en had de indruk dat ze ook in die tijd (toen we de dertien uur licht per dag nog wel haalden maar het buiten al kouder en vooral natter werd) vooral in het droge zand onder het hok in de ren zaten en maar heel af en toe scharrelden.
Door Angelique
Anne in Zweden schreef: vr 30 okt 2020, 17:56 Of is het juist aan te raden mbv een lamp 13 lichturen te creëren? Heeft een kip daar juist baat bij, meer licht? Ik heb een beetje in de gaten gehouden hoe ze zich gedroegen in de weken voordat ze naar binnen gingen, en had de indruk dat ze ook in die tijd (toen we de dertien uur licht per dag nog wel haalden maar het buiten al kouder en vooral natter werd) vooral in het droge zand onder het hok in de ren zaten en maar heel af en toe scharrelden.
Ik heb nu voor het eerst een lamp opgehangen om iig 1 ei van mijn nog leggende halve legkip te krijgen. De brahma,s waren al gestopt, geen idee of ze nu ook vroeger weer zouden beginnen. Voor jouw rescues zou een legpauze wellicht wel ff lekker zijn. Geen idee of het beter/slechter is voor een jonge gezonde hen om een beetje neplicht te krijgen. An sich is het natuurlijk een puur ego beslissing mijnerzijds omdat ik zolang mogelijk eigen ei wil hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door