Ik weet het niet precies. 40000 of zo? Ik weet het niet zeker. Weet wel dat het een aantal tienduizenden zijn.
In principe wordt er onbeperkt getest. In die zin, het gaat wel via de huisarts die uitmaakt of het nuttig is. Maar iedere volwassene met verkoudheid symptomen die contact opneemt wordt zowiezo getest. Bij kinderen zijn er criteria. En dan ook diegene die uit vakantie terugkomen en ernaar vragen. Vanuit rood gebied is het in principe verplicht.
De huisarts belt op een vast uur alle patiënten van die dag door en het triage-centrum neemt dan zelf contact met de patiënt op voor een afspraak. In principe dezelfde dag nog, dag erna uitslag.
Snel testen uitvoeren zijn ze in Belgie niet erg goed in. Ik heb zelf in een labo gewerkt en begrijp ook niet waarom het vaak zo lang moet duren. HCG vb duurt 3 dagen

. Waar ik werkte had je dat gewoon binnen een paar uur, maar in andere labo's blijkbaar niet.
Dus bij deze doen ze echt een 'stunt' door de volgende dag resultaat te boeken. Nu begrijp ik dat bij PCR nog wel, al bewijzen jullie (volgens Eelke) toch dat het ook sneller kan. Zal wel vrijwel volledig automatisch zijn en zijn allemaal dezelfde wissers, protocollen en testen, dus dat zou idd toch gewoon vlot moeten gaan.