Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

miik schreef: do 23 jul 2020, 18:29 Prachtig Siberienne, ja Zweden Noorwegen had ik ook prima gevonden, ik kan goed tegen de kou... maar als je samen bent is het handig om iets te zoeken wat je allebei aanspreekt.
Dreetje, ik ben 100% afgekeurd en mag met mn uitkering naar t buitenland. Hulp die ik nodig heb moet ik hier zelf betalen, maar dat heb ik er graag voor over. Veel dingen zijn goedkoper hier.
Prima dan toch dat het op deze manier kan.
Het lijkt me een mooie uitdaging maar er is voor mij
nog teveel wat met aan Nederland bindt.
Dreetje schreef: do 23 jul 2020, 16:56 Wow.... naar Noorwegen
Mag ik vragen hoe je dat doet met werk?
Ga je daar werken? of kan je je huidige werk daar doen?
Deze vraag is ook voor de topicstarter.
Het lijkt me zo gaaf om naar het buitenland te gaan maar er moet toch ook brood op de plank komen.
Ja, ik heb daar een baan. Ik ga nog wel even een topic starten over onze eigen avonturen :) ;) anders ga ik dat van Miik vervuilen
Afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest om een stukje beton te regelen achter de schuur. Lastig wat mensen kwamen steeds niet opdagen en ik spreek de taal ook nog niet erg goed. Uiteindelijk besloten het anders te doen. Oude tegels her en der ophalen en die leggen en daar een (dun) beton overheen gieten. Vrienden, die we helemaal nog niet zo lang kennen hier boden aan om te helpen, super lief ! Uiteraard te weinig zakken en moest 2 keer terug. De hongaarse mannen natuurlijk lachen "nem eleg, en tul kevisch" of zoiets, wat zoveel betekend als niet genoeg en een beetje weinig, lol, dat begreep ik, maar vriendelijk als altijd hielpen ze de 40kg zakken in mn auto leggen !
S'avonds werd het noodweer en ik had bedacht dat mn paardje wel buiten kon blijven, maar ze was onrustig en met die oude dode bomen, vertrouwde ik het ook niet. Dus midden in de nacht aan de voorkant het schrikdraad los gehaald en haar overtuigd dat ze er echt overheen moest stappen om haar via de voordeur vd schuur in de stal te zetten- iets wat we nooit doen ! (men, het vertrouwen is al mega gegroeid ! ).
S'ochtends kom ik buiten en ja hoor, dik stuk boom afgebroken, 2 hekken kapot en 10 meter boom in de tuin.... whoops !!! Ik sta naar de boom en de ravage te kijken om te bedenken wat ik moet doen, komt de boer uit t dorp voorbij op zn tractor en ziet me staan. Ik loop naar hem toen en zelfs zonder hongaars snapte hij t gelijk. Harminc perc.... 30 minuten... okeej... En ja hoor na een half uur komt hij samen met zn vader en een kettingzaag. Binnen no-time alles in kleine stukjes en opgeruimd. Ze hoeven er niks voor, geen geld, geen drinken... ik ben wederom verbaasd, wat zijn de mensen hier toch ontzettend vriendelijk !
Bijlagen
9357DECF-654D-44AB-8E5C-1E7FC8D78F36.jpeg
9357DECF-654D-44AB-8E5C-1E7FC8D78F36.jpeg (50.5 KiB) 1807 keer bekeken
ACD6A45C-FF96-4D27-83F6-A5754E3BD036.jpeg
ACD6A45C-FF96-4D27-83F6-A5754E3BD036.jpeg (45.13 KiB) 1807 keer bekeken
Iets heel anders, ik sprak een vriendin en vertelde dat ik tijdens het paardrijden zoveel dieren tegen kom Veel herten, hazen en vossen, maar laatst ook een zwijn met jongen. Ook zie ik heel veel sporen van dassen. Ik schreef dat ik hoopte die ooit nog eens te zien ! Nou sommige dingen moet je niet hardop zeggen. Paar dagen later lag er een dode das naast mn moestuin. Echt zo bizar. Ik vertelde het de buurvrouw en die wist te vertellen dat haar kettinghond dat waarschijnlijk gedaan had. Dier zag er verder puntgaaf uit, dus zeker geen auto slachtoffer. Dus ja, de hond zou kunnen. Ze gooien hem snachts los om de zwijnen weg te houden, want die plunderen nu steeds hun moestuin. Prachtig jong dier, zo zonde. Heb hem in een bak gelegd en de heuvel op, een stuk het bos in gereden, want ja ik wilde de stank en maden niet naast mn tuin, de natuur zou de rest wel doen. Toen ik terug kwam was de burgemeester druk aan het zoeken naar een das... die had gehoord dat er een das lag en kwam polshoogte nemen (wat ik erg netjes vond). Maar t was prima dat ie al weg was. Twee dagen later kwam ik weer bij de buren, ik werd niet begroet door de hond en vroeg waar ie was. Hij lag ziek te zijn en had een mega dikke voorpoot. Shit, wist het gelijk, die das zal hem in zijn poot gebeten hebben... Ik zei dat ie naar de dokter moest, maar ja nee, geen geld moeilijk moeilijk.... OEf en wat doen je dan he- het wordt afgeraden te helpen... maar die hond was zo sneu en ze zijn echt wel gek op hem. Ik heb soda gehaald en een emmer, laten zien wat ze moest doen om de poot te weken en voor paar dagen pijnstillers.... maar ja dat ging niet he, dat moest de man doen. Dus weer terug en worst gehaald die ik in huis heb om te trainen, paar happen zonder pil, pil erbij en hoppa, ze stond met verbazing te kijken. Inmiddels is de poot nog steeds mega dik, maar meneer heeft wel weer praatjes..... lastig hoor....
Bijlagen
606B76C8-3098-4444-8F01-6AC46924D157.jpeg
606B76C8-3098-4444-8F01-6AC46924D157.jpeg (41.21 KiB) 1805 keer bekeken
2DBA2545-C71F-43EA-8325-D0D57E367388.jpeg
2DBA2545-C71F-43EA-8325-D0D57E367388.jpeg (49.88 KiB) 1805 keer bekeken
Siberienne schreef: do 06 aug 2020, 19:51 Even 1 vraagje; heeft de hond rabies entingen gehad? Anders toch even oppassen ermee
Geen idee, maar verwacht het wel. Het is hier verplicht om jaarlijks rabies te enten. De dierenarts komt dan door het dorp, gaat alle huizen af en voor een paar centen krijgt je hond de rabies en ontwormingspil..... Had daar zelf ook al aan gedacht, maar dan nog kan ik dr niks aan doen....
miik schreef: vr 07 aug 2020, 00:13 Geen idee, maar verwacht het wel. Het is hier verplicht om jaarlijks rabies te enten. De dierenarts komt dan door het dorp, gaat alle huizen af en voor een paar centen krijgt je hond de rabies en ontwormingspil..... Had daar zelf ook al aan gedacht, maar dan nog kan ik dr niks aan doen....
Ok, dan zal dat wel. Nee niet voor de hond maar ter bescherming van jezelf ;)
miik schreef: do 06 aug 2020, 18:07 Afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest om een stukje beton te regelen achter de schuur. Lastig wat mensen kwamen steeds niet opdagen en ik spreek de taal ook nog niet erg goed. Uiteindelijk besloten het anders te doen. Oude tegels her en der ophalen en die leggen en daar een (dun) beton overheen gieten. Vrienden, die we helemaal nog niet zo lang kennen hier boden aan om te helpen, super lief ! Uiteraard te weinig zakken en moest 2 keer terug. De hongaarse mannen natuurlijk lachen "nem eleg, en tul kevisch" of zoiets, wat zoveel betekend als niet genoeg en een beetje weinig, lol, dat begreep ik, maar vriendelijk als altijd hielpen ze de 40kg zakken in mn auto leggen !
S'avonds werd het noodweer en ik had bedacht dat mn paardje wel buiten kon blijven, maar ze was onrustig en met die oude dode bomen, vertrouwde ik het ook niet. Dus midden in de nacht aan de voorkant het schrikdraad los gehaald en haar overtuigd dat ze er echt overheen moest stappen om haar via de voordeur vd schuur in de stal te zetten- iets wat we nooit doen ! (men, het vertrouwen is al mega gegroeid ! ).
S'ochtends kom ik buiten en ja hoor, dik stuk boom afgebroken, 2 hekken kapot en 10 meter boom in de tuin.... whoops !!! Ik sta naar de boom en de ravage te kijken om te bedenken wat ik moet doen, komt de boer uit t dorp voorbij op zn tractor en ziet me staan. Ik loop naar hem toen en zelfs zonder hongaars snapte hij t gelijk. Harminc perc.... 30 minuten... okeej... En ja hoor na een half uur komt hij samen met zn vader en een kettingzaag. Binnen no-time alles in kleine stukjes en opgeruimd. Ze hoeven er niks voor, geen geld, geen drinken... ik ben wederom verbaasd, wat zijn de mensen hier toch ontzettend vriendelijk !
Dat herken ik wel. Zeker uit de dorpgebieden. Op een gegeven moment wordt er ook van alles geruild. Ik heb teveel eieren, ik perziken, ik heb worst over etc....
Ik vond dat toch altijd heel mooi ergens. En oja waag het eens om ergens langs te gaan en die zijn dan aan het eten om niet mee te eten ;D dat moest echt hoor

Met die hond ook herkenbaar, veel honden zijn daar nog van nut en niet zo zeer huisdier als bij ons, dat is echt een andere wereld hoor. Mijn grootouders hadden eerst ook bijv een kuvasz.
Later toen dat niet meer zo nodig was, een kruising tekkel met herder ;D ,daar mochten we dan wel bij en als kind ook mee spelen en wandelen, dat was echt een sul.
Maar ze liggen inderdaad vaak buiten aan de ketting en soms indien nodig los. Deze mocht ook als eerste hond binnen.
Ja klopt. Ik zie de buurvrouw (eind 60 gok ik) dag in dag uit ploeteren in de moestuin, dat is hun eten voor de winter ! Dat is belangrijk om te overleven met nauwelijks inkomen. Dus de honden moeten echt t wild weg houden. Heb vandaag foto’s gemaakt vd dikke poot en ben zelf naar de dierenarts gegaan, heb 5 dagen antibiotica gekregen. Nu hopen dat t genoeg is en hij opknapt. Ze was er super blij mee ! De deal; vers suikermaïs en vd week een doos eieren ! (Die heb ik zelf ook genoeg, maar dan krijgen m’n honden wel een extra eitje, tis iets waarvan ik weet dat zij het kan missen en ze is blij dat ze me iets terug kan geven).
Ik heb Doortje vandaag blij gemaakt met een badje..... kom maar op met die warme dagen !
Bijlagen
11544CE2-9FF8-462A-A173-6D6987464F74.jpeg
11544CE2-9FF8-462A-A173-6D6987464F74.jpeg (61.25 KiB) 1665 keer bekeken
Aaaah, Doortje :smitten:
En fijn dat de hond van de buren ab krijgt, hopelijk gaat het snel beter met zijn poot.
Het zou echt niets voor mij zijn, zo'n gemeenschap (mijn eerste woordjes waren schijnbaar 'zelf doen' en ik kan nog moeilijk hulp vragen) maar het lijkt me wel heeeeel bijzonder :)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door