Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
In de herfst ga je niet meer bij zijn met die netten :biggrin2:

Jammer van Mathilde, het kan snel gaan met een kip. Denk dat je gewoon wat pech hebt.

Die kleitnjes zou ik eerst even een paar dagen apart houden in die ren. Gewoon ff achter hun eigen stukje gaas. Als dat goed gaat kun je ze snachts wel in het grote (mooie) hok bijzetten.
Door hannabelgje
Ik gooi nieuwe kippen er altijd gewoon bij. Wel met minimaal tegelijk. Gaat altijd prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Laika
Anne in Zweden schreef: ma 03 aug 2020, 16:10 Ja, het is heel goed gelukt, de eksters hadden geen enkele kans meer om de ren in te komen en zijn inmiddels vertrokken.
Missie geslaagd! Dit houdt ook de roofvogels wel buiten denk ik.
Sneu dat Mathilde het niet gered heeft. Ik wens je meer geluk met de nieuwkomers.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: ma 03 aug 2020, 17:55 Ik gooi nieuwe kippen er altijd gewoon bij. Wel met minimaal tegelijk. Gaat altijd prima.

Ook kuikens?
6 weken vind ik nog erg klein. Kans is toch reëel dat die aangevallen worden.
Kuikens die hier geboren worden laat ik er wel bij, maar vreemde houdt ik tot minstens 12 weken apart. En dan kijken hoe ze op elkaar reageren..
Die ruimte die ze hebben pleit wel voor ze, hoe meer ruimte, hoe vlotter je er nieuwe bij kan zetten.
En je kan het ook altijd eens proberen en in de gaten houden hoe het gaat.
Ik zou ze gewoon overdag bij elkaar laten. Niet 's nachts bij plaatsen want dan weten ze' s ochtends niet waar naartoe, kunnen geen kant uit en ben je er niet bij om in te grijpen indien nodig.

Mooie ruimte hebben ze daar hoor!
Jammer van je verlies. Maar 2 van de 5 over, das idd wel sneu. Ik denk ook datje wat pech hebt, maar ook dat de andere mensen geluk hebben. Die legkippen gaan niet erg lang mee en in de eierfabrieken hebben ze nu ook niet de beste omstandigheden. Je ziet wel vaker dat dieren die het dan beter krijgen, niet heel lang meer leven. Gek en pijnlijk, maar weinig aan te doen.
Ik zie niet in wat je verkeerd zou doen. Let je wel op niet té veel eiwitten te geven? Té is ook weer niet goed.
Door Angelique
hannabelgje schreef: ma 03 aug 2020, 17:55 Ik gooi nieuwe kippen er altijd gewoon bij. Wel met minimaal tegelijk. Gaat altijd prima.

Deed ik de 1ste keer, en toen sloopten de legkipkuikens de 2 brahmakuikens :-X Ik laat ze altijd ff achter een hekje wennen, paar daagjes ofzo. De dotten konden ook flink hakken en als de kuikens dan erg klein waren, was dat niet echt leuk.
Door hannabelgje
Ik heb nooit echt kleine kuikens. Meestal halfwas op z'n minst als ik ze koop. Eigen kuikens zitten met de mama's altijd een maand of 3 apart omdat het kleine kipjes zijn. Mijn bielefelders waren met 6 weken al maatje zijdehoen. Ik heb super rustige en sociale kippen, zijdehoenders zijn niet zo fel.

Door Angelique
De kuikens met moeder lopen hier dan weer gewoon tussen het spul door. Niemand van de groten die daar naar durft te kijken of pikken zolang moeder nog voor ze zorgt. :biggrin2:
Door hannabelgje
Angelique schreef:De kuikens met moeder lopen hier dan weer gewoon tussen het spul door. Niemand van de groten die daar naar durft te kijken of pikken zolang moeder nog voor ze zorgt. :biggrin2:
Hier eet de kat van de buren mijn kuikens op als ik ze los laat lopen.

Door Anne in Zweden
Angelique schreef: ma 03 aug 2020, 17:36 In de herfst ga je niet meer bij zijn met die netten :biggrin2:

Jammer van Mathilde, het kan snel gaan met een kip. Denk dat je gewoon wat pech hebt.

Die kleitnjes zou ik eerst even een paar dagen apart houden in die ren. Gewoon ff achter hun eigen stukje gaas. Als dat goed gaat kun je ze snachts wel in het grote (mooie) hok bijzetten.
Damn, en ik had al visioenen van romantische wandelingen onder een lommerrijk blaad'ren dak. ;D En dan moet de winter nog komen, met bijbehorende sneeuwval... :biggrin2:

Maar geen zorgen, we halen het net weg wanneer de blaadjes vallen. De kipperds komen in de winter in een veel groter hok dat meneer Anne in de garage aan het bouwen is, inclusief een scharrelbak van 4 m2. Is voor onszelf ook makkelijker, dat we niet steeds de helling af hoeven te glibberen om bij de kippen te komen.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: ma 03 aug 2020, 23:27 Ik heb nooit echt kleine kuikens. Meestal halfwas op z'n minst als ik ze koop. Eigen kuikens zitten met de mama's altijd een maand of 3 apart omdat het kleine kipjes zijn. Mijn bielefelders waren met 6 weken al maatje zijdehoen. Ik heb super rustige en sociale kippen, zijdehoenders zijn niet zo fel.

En die 6 weken oude kuikens deed je dan gewoon meteen bij de volwassen kippen?
Zou ik dus echt niet durven.

Kuikens met moeder idd geen probleem. Dit jaar had ik ze een tijdje apart (met draadje zodat er wel contact was) omdat de kloek de laagste in rang was en er een olifant van een hen bij loopt die op iedereen pikt. Maar na een paar weken kenden ze elkaar, gaf kloek aan terug te willen en beschermde de haan z'n kuikens. Dus toen kon het prima.
Maar ik heb het beslist op basis van hoe de interactie ging.
Ik merk ook een groot verschil in reactie van de anderen als er kuikens komen uit eieren en er al een kloek weken zat te broeden. Dan verwachtten ze het precies al en waren geïnteresseerd maar helemaal niet agressief of dominant. Heel anders dan als er uit het niets nieuwe kuikens opduiken, zelfs achter een draadje.
Misschien dat ik een kloek volgend jaar gewoon weer bij de rest laat. Als het eentje vrij hoog in de rangorde is, zeker wel.
Door hannabelgje
Ja die bielefelders heb ik er gewoon bijgezet. Maar zoals ik al zei ik heb hele kalme kippen. De moeders met kuikens zaten toen apart en verder liepen er alleen een cochin kriel haantje, een zijdehoen hennetje en een bruin legkipje rond. En de twee eenden. Ze hebben een grote ren met daaraan een groot tuinhuis van 16 m2. Ruimte genoeg om elkaar uit de weg te gaan. En de bielefelders waren dus al maat zijdehoen toen en ze waren met 3.

Door Angelique
Anne in Zweden schreef: di 04 aug 2020, 17:03 Damn, en ik had al visioenen van romantische wandelingen onder een lommerrijk blaad'ren dak. ;D En dan moet de winter nog komen, met bijbehorende sneeuwval... :biggrin2:

Maar geen zorgen, we halen het net weg wanneer de blaadjes vallen. De kipperds komen in de winter in een veel groter hok dat meneer Anne in de garage aan het bouwen is, inclusief een scharrelbak van 4 m2. Is voor onszelf ook makkelijker, dat we niet steeds de helling af hoeven te glibberen om bij de kippen te komen.

Liefst natte blaadjes natuurlijk en dan een zo ver doorgezakt net dat je er net niet meer onderdoor kan lopen ;D ;D Daarom heb ik geen net meer.

Maar gelukkig komt er tegen die tijd een andere oplossing :)
Door Angelique
hannabelgje schreef: di 04 aug 2020, 15:08 Hier eet de kat van de buren mijn kuikens op als ik ze los laat lopen.

Dat durven ze hier echt niet.
Door Laika
Angelique schreef: wo 05 aug 2020, 11:30 Liefst natte blaadjes natuurlijk en dan een zo ver doorgezakt net dat je er net niet meer onderdoor kan lopen ;D ;D Daarom heb ik geen net meer.

Maar gelukkig komt er tegen die tijd een andere oplossing :)
Voor ons viel een net af omdat we een flinke boom midden in de ren hebben staan en een boom vlak naast de ren dus heel veel bladval in de herfst. Wij hebben een web van draden gespannen boven de ren op 2 meter hoogte, tot nu toe werkt dat goed tegen de roofvogels. De Bielefelder kuikens van 9 weken zijn al groot genoeg om niet door een valk of sperwer gepakt te worden (hoop ik) want die kunnen er nog wel tussendoor schieten.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: wo 05 aug 2020, 11:27 Ja die bielefelders heb ik er gewoon bijgezet. Maar zoals ik al zei ik heb hele kalme kippen. De moeders met kuikens zaten toen apart en verder liepen er alleen een cochin kriel haantje, een zijdehoen hennetje en een bruin legkipje rond. En de twee eenden. Ze hebben een grote ren met daaraan een groot tuinhuis van 16 m2. Ruimte genoeg om elkaar uit de weg te gaan. En de bielefelders waren dus al maat zijdehoen toen en ze waren met 3.

En je had 4 kuikens zeker? Dus waren die in de meerderheid?
Ruimte maakt idd veel verschil he. Ik heb maar 56m2.
Maar grootte maakt naar mijn ervaring niet uit. Tis echt de leeftijd. M'n hanenkuiken van dit jaar was op 5 weken al groter dan de cochins.

Leuk om zien:
Die jonge haan die ik heb (nu 15 weken oud), treed m'n zilverpatrijs cochin al, is 2x zo groot, maar qua dominantie haalt ze het nog steeds. Al is het wel nipt. Ze moet erg hoog springen om hem op de kop te pikken. :biggrin2:
Ze zal het volgende week wel moeten opgeven.
En ookal is ze de rust zelve, m'n oudste hen blijft toch hoogste in rang. Daar kan die australorp die 3x zoveel weegt niet tegenop. Das gewoon omdat ze zo oud is. Dat dwingt respect af.
Ze pikt zelden, maar ze kan heel kwaad kijken. ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door