Cathelijn schreef: ↑vr 31 jul 2020, 07:34
'Je zou geen reden hoeven geven waarom je zelf het geld nodig hebt. Al had je tonnen vrij liggen, je wil hem geen geld geven, punt. Vaak is alles wat je meer zegt een reden voor de ander om te proberen je argumenten onderuit te halen...
Maar lastig is het zeker om stellig en duidelijk te zijn, sterkte daarmme'
Precies dit.
Hoe meer redenen jij geeft, hoe meer argumenten de ander kan verzinnen.
Hoe korter je het houdt (en dan wel voet bij stuk

) hoe meer kans je hebt dat de ander inziet dat het écht echt echt niet gaat gebeuren en afdruipt.
Ik heb 't meegemaakt met iemand in mijn omgeving. Willen helpen met verstandige keuzes maken maar 'aan het lijntje gehouden worden met dooddoeners' en ik had niet genoeg inzicht in zijn gedrag (vermoeden van LVB) en dan maar blijven helpen en steunen. Niet financieel maar proberen iemand uit lichamelijke-, geestelijke- en armoe-shit te houden.
Tot het moment dat hij toch hulp had (iemand om te bellen als hij ergens mee zat) en diegene kwam af en toe langs, toen de hulp had afgebeld tegen mij zeggen : 'ik ben blij dat ze niet komt, dan kan ik tenminste doen wat ik zelf wil'.
Toen ontplofte ik en besefte dat het een bodemloze put zou blijven en verbrak ik alle contact.
Ik zat vaak te piekeren 'hoe moet het nou met....' en diegene deed 'gewoon wat 'ie altijd deed' en zou dat blijven doen....dan wordt het kiezen. Ik mis het niet.