Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Ja dat is ook zo, tis wel heel anders of je doorbetaald wordt of niet als je je ziek meldt...of naar huis gestuurd wordt omdat je wellicht ziek bent. ( weet niet hoe dat in zo'n geval zit met betaling)
Maar gewoon als uitzendkracht of zo krijg je niet betaald en ben je natuurlijk ook gauw je baan kwijt. Dat is hier in Europa ook "gewoon" zo.
Ik denk dat dit ook 1 van de redenen is dat er in sommige bedrijven corona uitbreekt, vanwege de goedkope inhuurkrachten uit oost Europa, niet werken is geen geld. En wellicht geen eten, etc etc. Wat zou jij ( ik ) dan voor kiezen? Als je je net iets minder voelt? In Amerika alleen nog 10x erger mocht je niet kunnen werken. :-\
Komt er wel weer boven water dat dit toch wel een probleem van onze maatschappij is.
Je ziet overal werkloosheid stijgen, en weinig kansen op nieuwe baan. Daar maak ik me best zorgen om. En eigenlijk alleen voor die andere mensen. Hier thuis hebben we er weinig "last" van, en daar kunnen wij ons wel heel erg gelukkig om preizen mag ik wel zeggen :)

En wat zijn eigenlijk nauwe contacten? Ben wel eens benieuwd , 50 in 2 dagen klinkt veel. Maar kan dat niet al op een werkvloer het geval zijn ( waar thuiswerken niet mogelijk is) ?
Door pluk
Siberienne schreef: do 23 jul 2020, 08:20 50 in twee dagen is inderdaad wel veel. Dat haal ik ook niet. Hoewel ik op mijn werk best veel mensen tegenkom en die 1,5 mtr niet altijd lukt.

Ja die asymptomatische transmissie is lastig en je kunt zeggen ‘toch testen’ maar wanneer dan? En hoe vaak? Dat is een beetje het probleem want als je zegt ‘quarantaine voor 14 dagen’ en je test op dag 5 en iemand is negatief dan kan je er donder op zeggen dat mensen dat als een vrijbrief zien om te doen wat ze willen, en dan worden ze op dag 8 alsnog ziek en loop je 3 dagen achter de feiten aan. Terwijl als ze 14 dagen zelf quarantaine doen en thuis blijven , ze ook (bijna) niemand kunnen besmetten.

Verder weten we nog steeds hoe groot de rol van de asymptomatische transmissie is: wel dat mensen in de dagen voordat ze klachten krijgen voor verspreiding kunnen zorgen (pre-symptomatisch) omdat ze dan massaal virus uitscheiden in keel en neus. Mensen die niet ziek worden heb in het algemeen lagere hoeveelheid virus in keel en neus en het is de vraag hoe ‘efficient’ zij nou zijn in verspreiding. Denk ook aan kinderen; die worden minder ziek, scheiden minder virus uiten lijken het ook minder makkelijk te verspreiden.
In hetzelfde artikel (en in een ander uitgebreid) staat dat 80% van de mensen het advies om thuis te blijven bij klachten naast zich neerlegt. Hoeveel procent van de nauwe contacten zonder enige klacht zullen dan braaf in quarantaine gaan? Ik denk heel weinig. Maar als je nu al die mensen 2x test, zeg rond dag 4 en dag 8, dan pik je er waarschijnlijk de nodige uit die op dat moment ziek zijn en dan hopelijk wel thuisblijven. Dus ik zou zeggen handhaaf quarantaine advies maar ook testen.
Kaio schreef: En wat zijn eigenlijk nauwe contacten? Ben wel eens benieuwd , 50 in 2 dagen klinkt veel. Maar kan dat niet al op een werkvloer het geval zijn ( waar thuiswerken niet mogelijk is) ?
Van het RIVM:
Nauwe contacten
Personen met wie je langer dan een kwartier contact had op minder dan 1,5 meter. Bijvoorbeeld je buurvrouw, kapper of pedicure. Of personen met wie korter dan een kwartier contact had, maar met een hoog risico. Bijvoorbeeld mensen met wie je hebt gezoend, of die je in het gezicht hebt gehoest.
Ik zou niet weten met welke baan je 50 van deze contacten in 2 dagen kunt hebben. Nou ja, ik kan er 1 verzinnen maar zelf dan lijkt 25 me wel erg veel per dag. En tussen de regels door lees ik in het artikel niet dat het gaat om mensen die vanwege hun baan niet anders kunnen maar om mensen die de regels aan hun laars lappen.
Door Kaio
Welke baan bedoel je dan :???: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Nee dat wordt moeilijk, een kapper of zo heeft denk ik geen 25 klanten per dag? Of toch wel ?

Maar goed de media is ook erg goed in insinueren en een beetje stoken en sensatie in hun teksten, dus ik ga maar nergens vanuit.
Door Siberienne
pluk schreef: do 23 jul 2020, 11:44 In hetzelfde artikel (en in een ander uitgebreid) staat dat 80% van de mensen het advies om thuis te blijven bij klachten naast zich neerlegt. Hoeveel procent van de nauwe contacten zonder enige klacht zullen dan braaf in quarantaine gaan? Ik denk heel weinig. Maar als je nu al die mensen 2x test, zeg rond dag 4 en dag 8, dan pik je er waarschijnlijk de nodige uit die op dat moment ziek zijn en dan hopelijk wel thuisblijven. Dus ik zou zeggen handhaaf quarantaine advies maar ook testen.

Van het RIVM:

Ik zou niet weten met welke baan je 50 van deze contacten in 2 dagen kunt hebben. Nou ja, ik kan er 1 verzinnen maar zelf dan lijkt 25 me wel erg veel per dag. En tussen de regels door lees ik in het artikel niet dat het gaat om mensen die vanwege hun baan niet anders kunnen maar om mensen die de regels aan hun laars lappen.
Ja je kan daar een andere keuze in maken. De vraag is of mensen zich dan wel laten testen, wie dat gaat doen (afnemen van de testen, ook bij de GGD? Dan moeten mensen daarheen gaan rijden, wat je eigenlijk ook weer niet wil want ze moeten thuis blijven) en wat het opbrengt en hoeveel infecties het dan daadwerkelijk voorkomt. En dat laatste is niet helemaal duidelijk. Dus ja, je kan ervoor kiezen maar blijkbaar schat men toch in dat het te weinig oplevert.

De schatting is dat circa 40% van de besmettingen zonder symptomen verloopt. Stel dat van de 50 contacten er 10 besmet raken (en dat is best veel) dan worden er 6 ziek; die vang je waarschijnlijk. 4 lopen er zonder klachten rond. Dan ga je 44 mensen 2x testen is 88 testen doen om er 4 op te sporen. De kans op een terecht positieve test is 80% bij klachten. Bij geen klachten is dat percentage een stukje lager, dus waarschijnlijk vind je er bij het testen op willekeurige tijdstippen maar 2 of 3. Die waarschijnlijk zals ze goed handen wassen en afstand houden zelf niemand aansteken. Dus ik snap toch wel dat ze er voor kiezen het niet te doen.

Overigens kan ik zo’n baan wel bedenken; ik denk dat er wel beroepen in de zorg zijn waar je dit soort aantallen haalt. Hoewel. Het gemiddelde poli bezoek is meestal geen kwartier
Door dinky89
Ik denk dat je inderdaad zeker in de zorg zulke aantallen wel weet te halen.
Naar mijn weten geldt bij huisartsen dat consult 10 minuten duurt. Dat zijn 6 consulten per uur x 8 uur zit je al op 48 consulten. Dan nog contact met assistenten en gezin thuis dan tikt dat snel aan.
Wanneer een fysiotherapeut 8 uur op een dag werkt met consulten van 25 minuten zit je ook al op 19 patiënten op een dag. Wanneer je dan twee dagen werkt of langer dan 8 uur op een dag werkt (wat ook voorkomt, zeker nu er ook wachtlijsten ontstaan door uitgestelde fysiotherapiezorg) dan zit je qua patiënten alleen al snel op 40. Vergelijkbare rekensom geldt voor kappers.
Dat is nog los van contact thuis en wellicht andere afspraken. Lijkt mij dat je dan toch wel richting die 50 contacten in 2 dagen kan komen ;)
Door pluk
Siberienne schreef: do 23 jul 2020, 15:40 De schatting is dat circa 40% van de besmettingen zonder symptomen verloopt. Stel dat van de 50 contacten er 10 besmet raken (en dat is best veel) dan worden er 6 ziek; die vang je waarschijnlijk. 4 lopen er zonder klachten rond. Dan ga je 44 mensen 2x testen is 88 testen doen om er 4 op te sporen. De kans op een terecht positieve test is 80% bij klachten. Bij geen klachten is dat percentage een stukje lager, dus waarschijnlijk vind je er bij het testen op willekeurige tijdstippen maar 2 of 3. Die waarschijnlijk zals ze goed handen wassen en afstand houden zelf niemand aansteken. Dus ik snap toch wel dat ze er voor kiezen het niet te doen.
Als je het zo stelt heb je wel een punt.
dinky89 schreef:Ik denk dat je inderdaad zeker in de zorg zulke aantallen wel weet te halen.
Naar mijn weten geldt bij huisartsen dat consult 10 minuten duurt. Dat zijn 6 consulten per uur x 8 uur zit je al op 48 consulten. Dan nog contact met assistenten en gezin thuis dan tikt dat snel aan.
Wanneer een fysiotherapeut 8 uur op een dag werkt met consulten van 25 minuten zit je ook al op 19 patiënten op een dag. Wanneer je dan twee dagen werkt of langer dan 8 uur op een dag werkt (wat ook voorkomt, zeker nu er ook wachtlijsten ontstaan door uitgestelde fysiotherapiezorg) dan zit je qua patiënten alleen al snel op 40. Vergelijkbare rekensom geldt voor kappers.
Dat is nog los van contact thuis en wellicht andere afspraken. Lijkt mij dat je dan toch wel richting die 50 contacten in 2 dagen kan komen ;)
Het gaat om 15 minuten op minder dan 1,5m. Ik veronderstel toch dat bij huisartsen die afstand wel bewaard wordt? En een consult van 10 min op minder afstand telt dus niet mee.
Maar goed, door de strekking van het artikel las ik er een verwijt in naar lui die zich niet houden aan de regels maar feestjes vieren etc.
pluk schreef:
50 nauwe contacten? Dus 50 mensen die je de twee dagen voordat je symptomen kreeg hebt gezien, voor 15 min of langer en binnen 1,5 meter. Hoe dan? En wat ik niet snap, die 50 worden dan dus niet getest maar moeten opletten of ze klachten krijgen??? Terwijl we ook weten dat je anderen kunt besmetten als je zelf geen symptomen hebt.... :???:

.
Ik haal dat makkelijk als ik werk Afbeelding

Ik heb gemiddeld per dag 25/30 bezoekers/contractors aan de balie, dus mensen die een afspraak hebben of moeten werken van andere firma’s. Tel daar de collega’s bij die ze op moeten halen, en dat zijn geen 25 hoor, maar dat zijn er wel zo’n 10/15 ongeveer, plus nog wat collega’s die iets vragen oid.
Thuis zie ik doordeweeks alleen ML en mijn broertje die nog bij ons eet. Weekend spreken we soms met vrienden af, maar altijd bij een van ons thuis en we doen ff niet aan zoenen en knuffelen.

En ja ik heb een spatscherm bij de balie op mijn werk, maar ik moet wel van iedereen een legitimatiebewijs zien/vasthouden.
Op mijn werk proberen ze ook echt zoveel mogelijk de risico’s te beperken hoor, iedereen moet 2 verklaringen invullen, onze normale en een COVID formulier, iedereen van buitenaf moet een mondkapje op die wij verstrekken.
Maar ik haal die 50 dus wel.....
Door Laika
hannabelgje schreef: vr 24 jul 2020, 09:22 Op het werk worden de maatregelen aangescherpt en de prognose is dat we minimaal tot het einde van het jaar thuis moeten blijven werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Verstandige baas, maar voor jou is het minder leuk omdat je thuiswerken niet zo prettig vindt toch?
Kan je dat thuiswerken niet leuker maken?
Door hannabelgje
Laika schreef: Verstandige baas, maar voor jou is het minder leuk omdat je thuiswerken niet zo prettig vindt toch?
Kan je dat thuiswerken niet leuker maken?
Ik vind thuiswerken wel fijn maar ook erg saai. Zit ik heel de dag alleen. Zou graag meer mix hebben van kantoor en thuis. Ik hoop dat ik mijn ene kantoordag per week wel mag houden.

Door Ina
hannabelgje schreef: vr 24 jul 2020, 09:22 Op het werk worden de maatregelen aangescherpt en de prognose is dat we minimaal tot het einde van het jaar thuis moeten blijven werken.

Wij hebben deze week ook officieel te horen gekregen dat de huidige maatregelen tot en met 31 december doorgevoerd blijven worden.

Dat betekend dus dat ik 100% thuis mag blijven werken.

.....maar.....aangezien de helft van de collega's nu op vakantie gaan/zijn heb ik bedacht dat zo af en toe een dagje naar kantoor wel leuk is want er is toch niemand te zien :)

Kan ik wel meteen even mijn headset halen....is toch iets prettiger als die in-ear-dopjes tijdens 3 uur online meeten.

Bij ons zien ze dus ook nog niet het einde van de ellende aankomen....en gelukkig maar, want met al die reislustige (naar familie in het buitenland) collega's ben ik er niet zo gerust op dat iedereen besmettingsvrij thuiskomt :-[
Door dinky89
Wij hebben gisteren te horen gekregen dat er wordt gekeken naar opschaling in het pand per 1 september. Eerder al van de locatiemanager te horen gekregen toen ik op kantoor was dat het idee is dat iedere medewerker na 1 september de gelegenheid heeft om minimaal 1 dag in de week naar kantoor te komen.
Zelf werk ik sinds 15 juni weer 1 dag in de week op kantoor en dat ervaar ik toch wel als mijn uitje van de week omdat je dan collega's weer tussendoor spreekt. Daardoor is het ook fijner afstemmen met collega die ik aan het inwerken was doordat je gewoon tussendoor even een vraag kan stellen. Ook het contact met de afdeling uitvoering is daardoor weer beter geworden waar we eerst het 'verwijt' kregen dat we zo moeilijk bereikbaar waren zijn we nu weer toegankelijk.
De dagen op kantoor vliegen ook voorbij terwijl de dagen thuis aan het werk voorbij lijken te kruipen. Ben dus zeer benieuwd hoe het allemaal zal gaan met de huidige ontwikkelingen qua besmettingen.
Door Suzanne
Ik ben vooral benieuwd naar de herkomst van de nu sterk stijgende getallen mbt de oplopende besmettingen.
Op voorhand; ik heb nul, niets nada, met Trump maar ergens heeft hij een punt. Als je meer mensen test, zul je in getallen meer mensen vinden die besmt zijn. Stel dat er vandaag 10 x zoveel mensen worden getest dan vorige week. En stel dat er nu 2 x zoveel uitslagen positief zijn... dan doen we het toch nog steeds goed?
Ik kan niet zoveel met "2 x zoveel besmettingen" als er tegelijktijd ik weet niet hoeveel meer wordt getest. Maar ik krijg niet gevonden welk percentage van de vandaag (of gisteren of eergisteren) geteste personen nu positief zijn. En hoe hoog dat percentage vorige week lag. Heeft iemand enig idee hoe het procentueel ligt? Dat is namelijk maatgevend. Als dat niet wordt benoemd, en alleen maar besmette mensen worden geteld krijg je natuurijk een tikkeltje verkeerd beeld.
Alleen maar "2 x zoveel" (of van mijn part 3 x zoveel of 4 x zoveel) voegt niet toe als je niet tegelijkertijd weet hoeveel meer testen zijn uitgevoerd.
Toch?

Suzanne
Door pluk
Suzanne schreef: vr 24 jul 2020, 18:32 Ik ben vooral benieuwd naar de herkomst van de nu sterk stijgende getallen mbt de oplopende besmettingen.
Op voorhand; ik heb nul, niets nada, met Trump maar ergens heeft hij een punt. Als je meer mensen test, zul je in getallen meer mensen vinden die besmt zijn. Stel dat er vandaag 10 x zoveel mensen worden getest dan vorige week. En stel dat er nu 2 x zoveel uitslagen positief zijn... dan doen we het toch nog steeds goed?
Ik kan niet zoveel met "2 x zoveel besmettingen" als er tegelijktijd ik weet niet hoeveel meer wordt getest. Maar ik krijg niet gevonden welk percentage van de vandaag (of gisteren of eergisteren) geteste personen nu positief zijn. En hoe hoog dat percentage vorige week lag. Heeft iemand enig idee hoe het procentueel ligt? Dat is namelijk maatgevend. Als dat niet wordt benoemd, en alleen maar besmette mensen worden geteld krijg je natuurijk een tikkeltje verkeerd beeld.
Alleen maar "2 x zoveel" (of van mijn part 3 x zoveel of 4 x zoveel) voegt niet toe als je niet tegelijkertijd weet hoeveel meer testen zijn uitgevoerd.
Toch?

Suzanne
Ik heb ergens gelezen dat ook het percentage positief getest is toegenomen.
Ga even zoeken waar dat stond.

Edit:
Tussen 13 juli en 19 juli hebben 88.886 personen* zich laten testen bij de testlocaties van de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en. Dat zijn ruim 12.000 meer uitgevoerde testen dan de week daarvoor, toen 75.547* testen werden afgenomen.
Het percentage mensen met een positieve test steeg van 0,6% in weeknummer 28 (6 tot en met 12 juli) naar 1,0% in de week van 13 tot en met 19 juli.
Bron: https://www.rivm.nl/nieuws/aantal-besme ... -neemt-toe
Laatst gewijzigd door pluk op vr 24 jul 2020, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinky89
Klopt helemaal Suzanne, dat is zeker van belang.
Verspreiding coronavirus in Nederland neemt toe: 'Dit is een wake-upcall' - https://nos.nl/l/2341393

In dit artikel staat dat 18% meer is getest maar aantal positieve tests is gestegen van 0,6% naar 1%. Die stijging is dus meer dan alleen het extra testen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door