Grootse plannen! Up date 24 mei 2021
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Grootse plannen!
Gefeliciteerd met de verkoop! Ik kijk uit naar jouw verhalen en foto’s!
Spannend hoor ! Prachtige plek !
Wij zitten sinds dec nu fulltime in Hongarije. En het bevalt uitstekend (toevallig 1 dorpje verder dan Millymol).
Wij zitten sinds dec nu fulltime in Hongarije. En het bevalt uitstekend (toevallig 1 dorpje verder dan Millymol).
Vanmiddag met de Raad van Bestuur gesproken, mijn laatste werkdag zal uiterlijk 13 november zijn. Liefst 30 oktober, maar ik wil, als een goede afronding/ inwerken vervanger dat vraagt, nog 2 weken extra blijven.
Ik heb nu nog 18 weken vakantie staan. Ik ben een weekje vrij in juli en 2 weken in september, om de overdracht van het huis in Frankrijk te regelen en alvast spullen uit zoeken. Er blijven dus zo'n 15 weken staan, die ik na 30 oktober op wil nemen of uit laten betalen, nu weet ik dat uit laten betalen belastingtechnisch niet zo gunstig is.
Ik moet even bij de belasting dienst navragen of ik "technisch" nog een dienstverband kan hebben in Nederland als ik al ingezetene ben van Frankrijk. Dat zou het prettigste zijn omdat ik dan gewoon nog 3,5 maand een salaris krijg betaald en daarna de finale afrekening, vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Heeft iemand hier verstand van dat soort zaken?
Na 33 jaar vaste dienst ga ik dus binnenkort mijn baan opzeggen.... pfff Superspannend!
Ik heb nu nog 18 weken vakantie staan. Ik ben een weekje vrij in juli en 2 weken in september, om de overdracht van het huis in Frankrijk te regelen en alvast spullen uit zoeken. Er blijven dus zo'n 15 weken staan, die ik na 30 oktober op wil nemen of uit laten betalen, nu weet ik dat uit laten betalen belastingtechnisch niet zo gunstig is.
Ik moet even bij de belasting dienst navragen of ik "technisch" nog een dienstverband kan hebben in Nederland als ik al ingezetene ben van Frankrijk. Dat zou het prettigste zijn omdat ik dan gewoon nog 3,5 maand een salaris krijg betaald en daarna de finale afrekening, vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Na 33 jaar vaste dienst ga ik dus binnenkort mijn baan opzeggen.... pfff Superspannend!
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik weet niet helemaal wat voor jou het handigste is. Wij zitten een beetje met gelijksoortige zaken voor meneer maar die is zelfstandige en dat ligt net weer wat anders.M@rina schreef: di 30 jun 2020, 19:59 Vanmiddag met de Raad van Bestuur gesproken, mijn laatste werkdag zal uiterlijk 13 november zijn. Liefst 30 oktober, maar ik wil, als een goede afronding/ inwerken vervanger dat vraagt, nog 2 weken extra blijven.
Waar je voor op moet letten is het betalen van dubbele belasting maar ik denk dat Frankrijk en Nederland daar ook een verdrag over zullen hebben. Er staat aardig wat info op de site van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... emigreert/
en
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland
Jij bent na je emigratie nog belastingplichtig in Nederland. Je bent dan "buitenlands belastingplichtige"
Let trouwens op als je ergens nog een lijfrente oid hebt, daar gelden ook weer speciale regels voor, net als voor pensioenen. Een dienstverband hebben kan: denk maar aan alle grenswerkers die in België wonen en in NL werken. Ik zou trouwens een belastingadviseur vragen en niet perse de belasting dienst. Maar dat komt omdat ik wat negatieve ervaringen heb met dingen die telefonisch gezegd worden en vervolgens niet waar blijken te zijn. Een belastingadviseur kost geld maar meestal betaalt het zich ook wel weer terug is mijn ervaring.
Andere oplossing zou kunnen zijn nog even ingeschreven te blijven in NL, moet je wel een adres hebben waar dat kan. Officieel is dit niet de bedoeling (als je in de planning hebt om meer dan 8 maanden in een jaar in het buitenland te blijven dan moet je je uitschrijven) en het kan ook nadelen hebben om je niet meteen in Frankrijk in te schrijven.
Een ding waar wij nog tegenaan liepen: op het moment dat je je in NL uitschrijft, stoppen formeel al je verzekeringen want die zijn voor ingezetenen van Nederland. Ik ben nu in een fikse discussie met onze verzekeraar. Want wij schrijven ons uit maar dan kunnen we ons pas inschrijven in Noorwegen als we daar zijn. Maar onze reisverzekering bijvoorbeeld stopte ook... dus zouden we onderweg niet verzekerd zijn. Zorg dat je afspraken zwart op wit maakt met je verzekeraar hierover. Waarschijnlijk gaan wij even over de expat verzekeringen totdat we in Noorwegen alles geregeld hebben. In Noorwegen kun je namelijk niks zonder persoonsnummer maar dat duurt een paar weken voor je dat hebt. En ik heb geen zin om onverzekerd rond te lopen/rijden...
Als ik jou was zou ik trouwens wel goed het corona nieuws in de gaten houden. Najaar = nieuwe griepgolf en het zou toch wel heel zuur zijn als er weer grenzen dicht gaan... zou trouwens ook een reden zijn om je wel in Frankrijk in te schrijven: dan mag je vaker wel de grens over dan wanneer je nog ingezetene bent in NL
Succes met alle uitzoek werk!
We hebben een naam voor ons huis, Chambre d'Hôtes en straks ook de gite.
For Me, Formidable
Ondertussen ook een facebook pagina gemaakt waar, als je het leuk vindt, onze belevenissen kunt volgen.
https://www.facebook.com/For-Me-Formida ... _todo_tour
Groetjes,
Marco en Marina,
Pour te plaire
For Me, Formidable
Ondertussen ook een facebook pagina gemaakt waar, als je het leuk vindt, onze belevenissen kunt volgen.
https://www.facebook.com/For-Me-Formida ... _todo_tour
Groetjes,
Marco en Marina,
Pour te plaire
Re: Grootse plannen! For Me, Formidable
Geweldig! Ik heb al een kijkje genomen op jullie FBpagina
Leuke naam hoor! En ik ga jullie FB pagina natuurlijk volgen!
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Zooo leuk om dit te volgen! Ik krijg er zelf weer helemaal zin in om te verhuizen! 
Wij nu spontaan ookAnne in Zweden schreef: do 16 jul 2020, 20:07 Zooo leuk om dit te volgen! Ik krijg er zelf weer helemaal zin in om te verhuizen!![]()
Super leuk M@rina!! Veel succes en plezier!
Eerder schreef ik dat we 13 september naar Frankrijk gaan en dat ik nog een maandje terug zou komen, treintickets woensdagavond gereserveerd. Check!
En dan is er ineens, tegen elke verwachting in, een vervangend manager gevonden. Hij kan begin september al langs komen voor de overdracht en dan kan ik dus ook gewoon 13 september definitief vertrekken! De selectieprocedure was afgelopen week. kandidaat heeft een sabbatical genomen en is dus snel beschikbaar!
Het was even omschakelen, ik moet nu natuurlijk als een waanzinnige mijn overdracht op papier gaan zetten als ware het een soort naslagwerk, maar ook alle voorbereidingen zijn in volle gang. 3 augustus krijgen we de verhuisdozen, 10 september afscheid op mijn werk, 11 september wordt ons huis leeggehaald, 13 september gaan we een dag of 10 in een vakantiehuisje.
En dan is er ineens, tegen elke verwachting in, een vervangend manager gevonden. Hij kan begin september al langs komen voor de overdracht en dan kan ik dus ook gewoon 13 september definitief vertrekken! De selectieprocedure was afgelopen week. kandidaat heeft een sabbatical genomen en is dus snel beschikbaar!
Het was even omschakelen, ik moet nu natuurlijk als een waanzinnige mijn overdracht op papier gaan zetten als ware het een soort naslagwerk, maar ook alle voorbereidingen zijn in volle gang. 3 augustus krijgen we de verhuisdozen, 10 september afscheid op mijn werk, 11 september wordt ons huis leeggehaald, 13 september gaan we een dag of 10 in een vakantiehuisje.
Re: Grootse plannen! Stroomversnelling!!!!
Wat een schitterend nieuws, gefeliciteerd!!!
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Heerlijk, dat je zomaar ineens eerder aan je avontuur kunt beginnen! Dat is alvast een goede start!
Whoeeehaaaaa, zo dan gaat het ineens wel snel ja! Wat heeeeerlijk voor jullie 
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Fijn! Heerlijk dat jullie samen kunnen gaan en dat je voor het griepseizoen kan vertrekken (ivm lockdown risico’s)
Wat enorm fijn dat jullie nu gewoon samen daar aan de slag kunnen en jij niet tussendoor terug hoeft!
Succes met het maken van het overdrachtsdocument!
Succes met het maken van het overdrachtsdocument!