Lieve allemaal
Vorige week maakte onze negenjarige basset hound een nachtmerrie mee. Hij kreeg een maagtorsie waarbij ook een bloedvat scheurde en een grote inwendige bloeding ontstond. Na de zware operatie dreigde zijn lichaam DIC en shock te ontwikkelen.
Hij overleefde. Wonder boven wonder. Momenteel herstelt hij thuis. We hopen dat hij het haalt en toch nog enkele mooie jaren van een gelukkig leven kan genieten. Hij is erg zwak en op enkele dagen tijd ontzettend vermagerd. Maar, hij kwispelt én hij eet terug. Ook zijn darmen proberen herop te starten en produceerden al twee héél kleine drolletjes.
Op advies van de dierenarts eet hij zes à acht keer per dag een schaaltje met heel lauw opgewarmde gekookte kip met gekookte worteltjes, wat kippenbouillon en een kloddertje Nutri-Plus Gel.
Compleet anders dan zijn normale menu dat driemaal daags bestaat uit rauw hertenvlees plus wat runds- en schapenpens, eend, lam, zalm en soms wat konijn of fazant + veel groentemix en géén botten. Enkele luzernekiemen worden als calciumbron gebruikt. Een wat ongewoon ogend menu, dat besef ik. Maar dit werd zes jaar geleden, in samenspraak met Tannetje Koning, samengesteld omdat deze hond calciumoxalaat-cystinestenen ontwikkelt. Dankzij dit dieet kregen we dit probleem onder controle.
Zoals toentertijd, lees ik ook dit keer graag jullie advies bij het omgaan met het huidige probleem. Hoe kan hij aansterken en hoe kunnen we terug naar zijn vers menu zonder onnodige risico’s te nemen door zijn maagje te forceren?
Is het een goed of slecht idee om steeds meer gekookte kip te vervangen door, bijvoorbeeld, rauw hertenvlees en steeds meer gekookte wortel door zijn vertrouwde, rauwe groentemix (waar wortel, pompoen, rammenas, komkommer en luzernekiemen de belangrijkste ingrediënten zijn). Of is het een beter idee om het hertenvlees te koken en geleidelijk steeds minder te koken? Of…?
Heel veel dank alvast om even mee te denken. (Ik win informatie in via verschillende kanalen. Naast enkele dierenartsen die uitmunten op dit vlak – onder hen: Caspar Broekman en Tannetje Koning –, ‘consulteer’ ik ook graag dit forum en de leden.)