Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door koekje
Over de kokende kleuter: die is eigenlijk al bijna of helemaal geen kleuter meer, want 6 geworden en ze gaat na de zomervakantie naar groep 3.
Maar ze vindt het best leuk en pakt het snel op! Ik heb wel eens zitten kijken voor kinderkookboeken, maar dat is zo sneu. Vooral de kwaliteit van de gerechten en recepten. Dat ze nog geen hele ingewikkelde dingen kan lezen, maakt haar nog niet debiel ofzo.
We zijn er wat meer mee begonnen tijdens de sluiting van de scholen. Thuisonderwijs was hier niet zo succesvol ('Jij bent de juf niet!', 'Ik kan allang alle letters al en ik kan ook allang tellen!'), dus toen ik begon te vrezen voor achterstanden, op aanraden van de juffen maar gewoon leuke dingen gaan doen. En ik hou nou eenmaal niet van knutselen. En wandelen door het bos ben ik ook niet zo geschikt voor.
Koken en bakken bleek ook best leerzaam. Recept lezen, ingredienten afwegen/uitrekenen (hoofdrekenen met honderdtallen is vaak nog wel te moeilijk) en daarna training van motorische vaardigheden tijdens het koken/assembleren zelf.

Je moet je je bij zo'n pizza niet teveel voorstellen. Ik deed de oven aan en maakte een verpakking prefab pizzadeeg open. Zij rolde het voorzichtig uit en legde het op de bakplaat. Ik deed het bijgeleverde potje tomatensaus open en goot het op de pizzabodem, zij smeerde het voorzichtig uit. Daarna verdeelde ze heel secuur plakken kaas en welgeteld een heel pakje salami erover en voor de vorm 1 champignon in plakjes en wat obligate stukjes paprika. Ik deed de bakplaat in de oven en zij zette de kookwekker aan.
(Voor meneer en mij had ik een grotemensenpizza erbij; met pepers en olijven en meer paprika en champignons)
Klinkt alsnog leuk.
En ik vind het nog steeds knap.

Thuisonderwijs werkte hier ook niet hoor. Ze hebben vooral veel gespeeld en dat is op die leeftijden nog het belangrijkst..
Al is het bij Vera natuurlijk iets belangrijker dat ze mee is omdat ze al een jaartje ouder is.
Door Lizzy
koekje schreef: zo 21 jun 2020, 00:34 Over de kokende kleuter: die is eigenlijk al bijna of helemaal geen kleuter meer, want 6 geworden en ze gaat na de zomervakantie naar groep 3.
Maar ze vindt het best leuk en pakt het snel op! Ik heb wel eens zitten kijken voor kinderkookboeken, maar dat is zo sneu. Vooral de kwaliteit van de gerechten en recepten. Dat ze nog geen hele ingewikkelde dingen kan lezen, maakt haar nog niet debiel ofzo.
We zijn er wat meer mee begonnen tijdens de sluiting van de scholen. Thuisonderwijs was hier niet zo succesvol ('Jij bent de juf niet!', 'Ik kan allang alle letters al en ik kan ook allang tellen!'), dus toen ik begon te vrezen voor achterstanden, op aanraden van de juffen maar gewoon leuke dingen gaan doen. En ik hou nou eenmaal niet van knutselen. En wandelen door het bos ben ik ook niet zo geschikt voor.
Koken en bakken bleek ook best leerzaam. Recept lezen, ingredienten afwegen/uitrekenen (hoofdrekenen met honderdtallen is vaak nog wel te moeilijk) en daarna training van motorische vaardigheden tijdens het koken/assembleren zelf.

Je moet je je bij zo'n pizza niet teveel voorstellen. Ik deed de oven aan en maakte een verpakking prefab pizzadeeg open. Zij rolde het voorzichtig uit en legde het op de bakplaat. Ik deed het bijgeleverde potje tomatensaus open en goot het op de pizzabodem, zij smeerde het voorzichtig uit. Daarna verdeelde ze heel secuur plakken kaas en welgeteld een heel pakje salami erover en voor de vorm 1 champignon in plakjes en wat obligate stukjes paprika. Ik deed de bakplaat in de oven en zij zette de kookwekker aan.
(Voor meneer en mij had ik een grotemensenpizza erbij; met pepers en olijven en meer paprika en champignons)
Pfft, 6 alweer! Niks kleuter! Maar ik vind het desondanks hartstikke knap want ze heeft toch een pizza gemaakt. Leuk hoor, samen met haar koken!
Door Kaela
Ik vind het ook leuk om te lezen Koekje! Jou roze koekje begint al een hele koek te worden! Slim dat je voor leuk met een leerzaam tintje gegaan bent. Het leven is al vol verplichtingen en als je moeder dan ook nog je juf moet gaan zijn, dan maar beter een hele leuke juf!

Om on topic te blijven, wij hadden gisteren boontjes met rijst en sate. Vanavond gaan we voor het eerst in tijden naar de grote gele M. En daar verheug ik me op als een klein kind ;D
Door dinky89
koekje schreef: zo 21 jun 2020, 00:34 Over de kokende kleuter: die is eigenlijk al bijna of helemaal geen kleuter meer, want 6 geworden en ze gaat na de zomervakantie naar groep 3.

Koken is inderdaad wel een mooie combi van lezen en rekenen :-) en vanaf 8 jaar mogen ze meedoen met masterchef junior dus je hebt nog twee jaar voorbereidingstijd :biggrin2: sta vaak echt versteld van wat die kinderen maken :o

Hier vanavond maar even zien wat het word. Soep met broodje of witlof met aardappeltjes en stukje vlees. Afhankelijk van hoe vol we bij schoonpa vandaan komen ivm vaderdag ;)
Door Basil
Gebakken Gnocchi met tomaatjes ,courgette, groene pesto en kippendijen uit de oven.

Basil at gisteravond voor het eerst lamavlees...hij kon niet wachten...
20200620_182120.jpg
20200620_182120.jpg (4.55 MiB) 1961 keer bekeken
Door - pien -

Leuk hoor! Het begin is er :D Die van mij hebben wel de goeie genen maar ze deden er heel lang niks mee...ja koekjes bakken en koekjesdeeg snoepen ;D Nu kookt dochter graag en zoon vindt het vaak te veel gedoe, als hij kookt dan vooral makkelijk en snel.

Wij eten vanavond Iraanse stoof van snijbiet (of zilverstelen of paksoi) In het gerecht zitten oa rode linzen, rijst en bonen.
Of het echt Iraans is weet ik niet maar het is wel errug lekker! Als we snijbiet in het pakket hebben eten we het meestal op deze manier.
Door Siberienne
- pien - schreef: zo 21 jun 2020, 16:02 Leuk hoor! Het begin is er :D Die van mij hebben wel de goeie genen maar ze deden er heel lang niks mee...ja koekjes bakken en koekjesdeeg snoepen ;D Nu kookt dochter graag en zoon vindt het vaak te veel gedoe, als hij kookt dan vooral makkelijk en snel.

Wij eten vanavond Iraanse stoof van snijbiet (of zilverstelen of paksoi) In het gerecht zitten oa rode linzen, rijst en bonen.
Of het echt Iraans is weet ik niet maar het is wel errug lekker! Als we snijbiet in het pakket hebben eten we het meestal op deze manier.
Oh heb je dat recept ergens? Ik wist niet goed wat met de snijbiet te doen uit onze doos
Door Siberienne
@koekje is het Roald Dahl griezel kookboek misschien leuk? Ik heb het gewone kookboek van hem en dat is leuk (maar voor kinderen nog wat moeilijk denk ik, althans ‘zatte haas’ is misschien nog niet besteed aan een 6-jarige ..)
Door koekje
Ik zou dat even moet inkijken ergens, wel een leuk idee! Bol zegt dat het van 9-12 jaar is. Nu weet ik niet of dat het niveau van de recepten is, of het leesniveau (of gewoon algeheel inhoudelijk). Vera is best een pienter kind en leest op niveau eind groep 3 (en rekent op begin groep 4 niveau), maar ze blijft wel net 6 en zit in groep 2. Ze komt steeds meer uit de magische fase, maar laatst had ze een nachtmerrie over Gargamel en liet de Smurfen-bruisbal in de Action toch maar liggen.
Door Hanny
@Koekje,

Ik kijk met regelmaat op de site van Rutger bakt en zie, dat hij ook een kinder bakboek heeft uitgegeven.
Misschien is dat leuk.
Onze kinderen bakten ook als eerste een pizza, wel iets uitgebreider, ze waren toen al wat
ouder, maar een paar plakken ananas en wat geraspte kaas is voor een zesjarige toch wel haalbaar en dan vind ik het zelf lekkerder.

Hanny
Door koekje
@Hanny: ik hou echt niet van ananas op mijn pizza. De kinders overigens ook niet. Kaas raspen kan ze ook hoor, in de magimix. Maar ik heb niet altijd een stuk/blok in huis. Plakken wel en dat werkt net zo goed. Als de plak te groot is, snijdt ze er gewoon een stukje af.
Ze kan zelf ook wraps maken. Wel onder begeleiding van mij, want ik maak het deeg met warm water. Maar ze uitrollen kan ze al goed. Ze heeft een eigen deegroller.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door