Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
*Remy* schreef: zo 31 mei 2020, 11:58 Die 1,5 meter moet zeker aangehouden worden. Het bezoek is toegestaan wanneer er van beide kanten geen klachten zijn, maar de 1,5 meter afstand moet nageleefd worden, zowel binnen als buiten, waarbij buiten natuurlijk n grote voorkeur heeft.
Ja, dat dacht ik dus ook! Vond het dan ook heel erg verwarrend dat dit op het nieuws werd uitgezonden als: "kijk toch eens hoe fijn dat ze elkaar weer mogen knuffelen". Er was ook helemaal geen commentaar bij ofzo, dat dit helemaal niet mocht. :(
Door Siberienne
Vorig jaar om deze tijd waren we op vakantie, lekker in Frankrijk, terrasjes, uit eten, wandelen in de bergen. Het lijkt echt een eeuwigheid geleden... nu is zelfs boodschappen doen stressig.

Ik heb nu 2 weken vrij, dit zou onze "zomervakantie" zijn maar meneer werkt omdat zijn bedrijf net een paar maanden stil gelegen heeft. Wel genoeg te doen nu met voorbereiden op een emigratie maar ook daar hangt wel de corona-wolk boven. Noorwegen gaat zoals het er nu uit ziet pas 20 augustus weer open. Het zijn maar rare tijden...

Ik ben benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet. Ik denk wel dat ik graag zou willen dat dat afstand houden wat meer gebracht wordt als een tijdelijke maatregel en niet als 'het nieuwe normaal" want ooit wordt het wel weer gewoon wat dat betreft.

Voor een heel aantal andere dingen mag ik eigenlijk hopen dat het beter gaat worden, bewuster omgaan met wat belangrijk is. Maar goed, daar zijn we nog niet...
Door MillyMol
Siberienne schreef: zo 31 mei 2020, 12:31 Vorig jaar om deze tijd waren we op vakantie, lekker in Frankrijk, terrasjes, uit eten, wandelen in de bergen. Het lijkt echt een eeuwigheid geleden... nu is zelfs boodschappen doen stressig.

Ik heb nu 2 weken vrij, dit zou onze "zomervakantie" zijn maar meneer werkt omdat zijn bedrijf net een paar maanden stil gelegen heeft. Wel genoeg te doen nu met voorbereiden op een emigratie maar ook daar hangt wel de corona-wolk boven. Noorwegen gaat zoals het er nu uit ziet pas 20 augustus weer open. Het zijn maar rare tijden...

Ik ben benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet. Ik denk wel dat ik graag zou willen dat dat afstand houden wat meer gebracht wordt als een tijdelijke maatregel en niet als 'het nieuwe normaal" want ooit wordt het wel weer gewoon wat dat betreft.

Voor een heel aantal andere dingen mag ik eigenlijk hopen dat het beter gaat worden, bewuster omgaan met wat belangrijk is. Maar goed, daar zijn we nog niet...
Echt hè?1!. Nog maar 2,5 maand geleden was ik aan het aftellen naar 3 april, de dag waarop ik mijn laatste werkdag zou hebben. In mijn hoofd was een klok aan het aftellen naar die dag: ‘nog één sprintje van twee weken' en dan kon ik me gaan richten op het inpakken van dozen voor de emigratie. In plaats daarvan werkte ik me op 3 april een slag in de rondte vanwege de corona crisis, was het ziekenhuis in crisis modus met een commando structuur en werd er een screeningstent voor het ziekenhuis opgebouwd, had ik mijn mijn pensioen opgeschort en moest ik als een gek op zoek naar tijdelijke woonruimte omdat het huis dat ik verkocht had begin mei moest worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar. De interne klok was abrupt tot stilstand gebracht. Alsof er een bom ontploft was en het klokje was stil blijven staan op het moment van detonatie.

De dozen werden inderdaad ingepakt. Niet voor een reis van 1400 km, maar eerder 140 meter. En ondertussen moesten we het overlijden van een collega door Corona onderling zien op te vangen en verwerken. Volgens mij zijn we daar nog steeds niet aan toe gekomen. Het is dan nu eindelijk wel weer een soort van ‘normaal’ voor wat betreft alle corona gerelateerde dingen, maar de normale zorg is nog lang niet volledig opgestart en iedereen in het ziekenhuis is alert en ervan overtuigd dat we in het oog van een orkaan zitten, die in de zomer passeert alvorens in het najaar / de winter de storm weer aantrekt. Een soort gevechtspauze in een oorlog, zo voelt het voor mij.

Het lijkt alweer zo lang geleden, zoveel is er gebeurd. Het is voor mij nog moeilijk te geloven dat we ooit weer zullen terugkeren naar normaal (wat dat dan ook moge zijn). Ik ben net hersteld van de shock geloof ik. Ik begin héél voorzichtig weer een beetje vooruit te kijken. Dingen te bestellen voor mijn ‘paleis op de heuvel’. Althans, dat moet het worden. ;)
De verbouwing gaat maandag gewoon van start. Als de grenzen van Hongarije in juli/augustus nog steeds gesloten zijn voor niet-ingezetenen dan gaat er een deelvracht met materiaal die kant op. Ik werk gewoon maar door. Geen interne klokken meer, maar gewoon kijken wat er gaat gebeuren en daarnaar handelen. En hopen dat ook Nieuw Zeeland de grenzen weer open doet, zodat ook dochterlief verder kan met haar leven.

Ik heb eerder deze week teruggebladerd naar pagina 1 van dit topic en het meeste vanaf het begin nog eens gelezen. Het is een soort samengebalde tijdcapsule. De scepsis, het nonchalance, soms ook angst en de zorgen die niet door iedereen gedeeld werden. Het ongeloof, soms paniek toen de uitbraak daar was. De altijd weer rustige ’stem' van jou, Sibirienne, met je rationele uitleg. Niet altijd geruststellend, wel altijd eerlijk en duidelijk.

Pfff, wat een rollercoaster eigenlijk.
Maar dat gevoel heb ik ook, dat we in het oog van een orkaan zitten waarbij het wel rustig lijkt maar in oktober/november het weer in volle hevigheid losbarst... en dan? Hoe gaan we dan weer verder?

Ondertussen geniet ik er maar een beetje van, dat alles weer wat ‘normaler’ wordt. Alhoewel ze bij mij op het werk het ook heel spannend vinden, men is ontzettend bang om een uitbraak te krijgen en dat alles stil komt te staan...
Door Chouka
pearlsofpassion schreef: zo 31 mei 2020, 07:56 Ja, dat snap ik dus niet hé. We mogen als Belgen in eigen land geen familie bezoeken (ja 1 ander huishouden, eenmaal gekozen moet je je eraan houden en de andere partij mag ook nergens ander heen). Als je dus wat meer familie hebt zoals bij ons, komt dat erop neer dat je geen familie bezoekt omdat je moet gaan kiezen en dat niet kan, of de regels overtreed en overal gaat.

We mogen dus in eigen land geen familie bezoeken, maar over de grens wel. :???:
Ik begrijp er niets van en ik wordt er ook boos van.
Staat er zo'n heel emotioneel stuk in de krant van een grootmoeder aan de andere kant van de grens die na 2 maand eindelijk haar kleinkind kan terugzien, terwijl alle grootouders in eigen land nog steeds hun kleinkinderen niet mogen zien en er is geen uitzicht op verbetering.
Het is zo onfair, ik begrijp er niets van, en het brengt ons waarschijnlijk ook weer meer in gevaar. :(
Want we weten toch hoe verstandig Belgen zijn? Bij ons de cafés dicht en we mogen niet naar de kust, en bij jullie zijn ze gewoon open. Hou je hart maar als vast... :-\
Er is te snel en te kort gecommuniceerd.
In volgende berichten staat dat familiebezoek naar NL enkel kan als die personen in je bubbel van 4 horen.
Door Chouka
Siberienne schreef: zo 31 mei 2020, 09:16 Ja PoP dat is zeker unfair. Vooral omdat door de lappendeken aan regels het ook onduidelijk is, want in NL wordt nog steeds afgeraden bij mensen van boven de 70 op bezoek te gaan. Terwijl dat in België weer nergens staat?

Ik hoop dat mensen toch een klein beetje nadenken en gezond verstand gebruiken...
In België wordt afgeraden om naar grootouders te gaan als het 60-plussers zijn. Dat was vanaf het begin zo en geldt nu nog altijd.
Ik mocht vandaag, met mijn broertje, weer naar mijn zusje toe. Die zit in een woonvorm, en we mochten dan allebei, om de beurt, ongeveer 15 minuutjes bij haar zijn. Hebben ze een hele looproute gemaakt, en omdat het mooi weer was het liefst buiten in hun tuin. Dus bij binnenkomst handen ontsmetten, dan via de looproute de tuin in. Op anderhalve meter van m’n zusje zitten. Was al gemeld dat we niets mee mochten nemen, konden niet gebruiken maken van het toilet en iets drinken kon ook niet. Nu vond de begeleiding niets drinken te erg dus die hadden koffie in wegwerp bekertje met cupje en suikerstaafjes gedaan voor bezoek.
De woonvorm zit al op slot sinds de 15e maart zo’n beetje. Mijn zusje is 11 maart jarig (verstandelijk zit ze op t niveau van een 9 a 10 jarig kind) en ze mocht dat weekend al geen verjaardag vieren.
Maar jeetje wat zag ze er slecht uit.... ik begrijp heel goed dat ze zo voorzichtig zijn hoor, ze heeft diabetes, zit in een rolstoel en is net als ik genetisch gezegend met slechte longen.
Maar ze zit echt hele dagen alleen in d’r appartement, pas de laatste 2 weken mogen ze weer in de (afgesloten) tuin.
Ze leeft normaal op bezoekjes (mijn tante & oom die beide bijna 80 zijn wonen 15 minuutjes bij haar vandaan, die komen dus regelmatig wij ruim een uur en dus minder) ze knutselt veel waarbij ze dus op braderieën en dergelijke staat om te verkopen en dat alles mag ze dus niet. Dagbesteding is er momenteel ook niet, maar nu schrok ik echt een beetje hoe slecht ze eruit zag...

Ik hoop voor haar toch echt dat het in elk geval beter weer blijft, krijgen ze in elk geval een soort van frisse lucht in de tuin....
Door Fenixjuh
Sorry, ik haak af zo gauw ze de sterftecijfers gaan benoemen met 'valt wel mee'.
Op dit moment komen we gewoon zulke gekke dingen tegen... Mensen met heel erg slechte longen, boezemfibrilleren zonder fibrileren op het ECG, jongeren met diabetes type 1, acuut hoge bloeddruk. Het kan een achterstand van de zorg zijn, maar dingen die je eerder nauwelijks zag, komen nu gewoon minimaal maandelijks voorbij...

Edit: ik vind dat er niet alleen naar sterftecijfers gekeken moet worden, maar naar alle morbiditeit.

Door Siberienne
Ik heb gekeken tot minuut 6 ongeveer en bedacht dat ik nu wat nuttigers ga doen, namenlijk met de honden naar het bos.

Hij heeft het over 99,8 procent van de bevolking is het een verkoudheid. Dat beweert hij op grond van de mortaliteit. Maar dat klopt al niet; er werden en worden ook mensen ziek die wel degelijk forse rest-schade overhouden. Die groep vergeet hij voor het gemak maar even (en die is vele malen groter dan de groep die eraan dood gaat)

Het is geen killer virus in de zin dat de meerderheid die het krijgt ook dood gaat; bij de Spaanse griep bv was de mortaliteit ook rond de 1%. Percentages rond de 1% klinken laag maar zijn dat niet op wereldschaal. Daarbij: we kijken nu naar 1 golf in deel van de wereld dat over het algemeen goed zorgstelsel heeft. Bv de diamond princess is niet echt vergelijkbaar met de sloppenwijken van Brazilië of Peru. Misschien moeten we het oordeel over de mortaliteit nog even uitstellen.

Ik ken ook mensen uit het OMT en een zootje ... veel onzekerheden en moeilijke keuzes, ja. Zootje?

Weet je achteraf is het altijd makkelijk oordelen, de overstromende IC’s zijn we klaarblijkelijk alweer vergeten. En of we het anders hadden kunnen doen? Het is geen tsunami, meer een kabbelende rivier met lokaal ineens stroomversnellingen en als je echt wil zien wat het virus kan doen, moet je niet naar de rivier kijken maar naar de stroomversnellingen en de impact die het daar heeft.

Overigens; die anderhalve meter is niet nieuw; die wordt al vele tientallen jaren gebruikt bij isolatie verpleging in ziekenhuizen voor influenza ed. Dan kan je klagen dat er geen artikelen over zijn maar het is iets wat in de praktijk zijn nut en effectiviteit heeft aangetoond. Doet me sterk denken aan dit artikel; https://www.bmj.com/content/363/bmj.k5094
De auteurs roepen hierin op voor vrijwilligers voor een randomised controlled trial over gebruik van parachutes bij het uit een vliegtuig springen. Het effect ervan is immers nooit aangetoond in een onderzoek ;) ;)
Door Lizzy
OK. Dank jullie beide voor je reactie. Ik dacht serieus al dat ik de enige was die gek is :-\ . Dit is geen domme meneer, dat moge duidelijk zijn. En ik kreeg het filmpje ook doorgestuurd door niet de domste. En terwijl ik zat te luisteren dacht ik "Ben ik nou gek? Hier en daar klopt dit toch gewoon serieus niet?".
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 10 jun 2020, 08:54 OK. Dank jullie beide voor je reactie. Ik dacht serieus al dat ik de enige was die gek is :-\ . Dit is geen domme meneer, dat moge duidelijk zijn. En ik kreeg het filmpje ook doorgestuurd door niet de domste. En terwijl ik zat te luisteren dacht ik "Ben ik nou gek? Hier en daar klopt dit toch gewoon serieus niet?".
Nee maar ik had dat ook met een podcast van een hele slimme man die vooral veel met cijfers doet dat ik dacht "je mist een paar afslagen"

Epidemiologie van infectieziekten is best een ingewikkeld vak met veel onzekerheden en als iemand dan teveel inzoomt op 1 bepaald cijfer zonder in de realiteit te hebben gestaan is het soms lastig om dingen op hun waarde te schatten.

Aan de andere kant is het voor de microbiologen en de epidemiologen soms lastig in te schatten wat de gevolgen van bepaalde besluiten zijn.

Wat ik wel denk: er zijn een hele hoop maatregelen tegelijk genomen, en om nu te zeggen wat welke maatregel precies voor impact heeft of heeft gehad is heel moeilijk. De situatie is nu anders dan twee maanden geleden. Als je nu de anderhalve meter los zou laten en er gebeurt niks, wil dat niet zeggen dat het geen effect heeft gehad.
Dat is zoiets als zeggen dat het geen zin heeft dat we hebben zitten watertrappelen in het zwembad omdat het waterpeil nu maar een 0.5 mtr is. Terwijl dat twee maanden geleden 2 mtr was.
Siberienne schreef: Nee maar ik had dat ook met een podcast van een hele slimme man die vooral veel met cijfers doet dat ik dacht "je mist een paar afslagen"

Epidemiologie van infectieziekten is best een ingewikkeld vak met veel onzekerheden en als iemand dan teveel inzoomt op 1 bepaald cijfer zonder in de realiteit te hebben gestaan is het soms lastig om dingen op hun waarde te schatten.

Aan de andere kant is het voor de microbiologen en de epidemiologen soms lastig in te schatten wat de gevolgen van bepaalde besluiten zijn.

Wat ik wel denk: er zijn een hele hoop maatregelen tegelijk genomen, en om nu te zeggen wat welke maatregel precies voor impact heeft of heeft gehad is heel moeilijk. De situatie is nu anders dan twee maanden geleden. Als je nu de anderhalve meter los zou laten en er gebeurt niks, wil dat niet zeggen dat het geen effect heeft gehad.
Dat is zoiets als zeggen dat het geen zin heeft dat we hebben zitten watertrappelen in het zwembad omdat het waterpeil nu maar een 0.5 mtr is. Terwijl dat twee maanden geleden 2 mtr was.
Vooral je laatste vergelijking is weer super helder!
Dank Siberienne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door