Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Chouka
#3403949
Breezer schreef: za 23 mei 2020, 21:44 Hij krijgt nu 2x per dag een scheut geitenmelk dat drinkt hij zonder problemen.
Dan heb je het gevonden. Aan die geitenmelk een beetje water toevoegen. En langzaam die hoeveelheid water laten toenemen.
Door Breezer
#3403962
Chouka schreef: zo 24 mei 2020, 09:36 Dan heb je het gevonden. Aan die geitenmelk een beetje water toevoegen. En langzaam die hoeveelheid water laten toenemen.
Ja we mengen het ook met water. Maar gewoon water drinkt hij alleen als hij het heel warm heeft een erge dorst heeft. En dan het liefst uit en bakje wat buiten staat waar het water al wat ouder, lees viezer is.
#3404009
Breezer schreef: za 23 mei 2020, 14:36 Kilo rollen zijn te groot voor hem alleen hij krijgt totaal 250gr per dag, dan zijn ze bedorven voor ze op zijn. Kleinere rollen zijn ontdooid voor we er zijn, die ervaring heb ik helaas ook. Vlees kopen in de supermarkt is te doen, maar dan heb ik alleen zonder bot. Is wel een dure hobby dan want vlees is echt duur daar.
Mijn idee was ook om voor die 3 a 4 weken idd niet te moeilijk te doen. En iets kant en klaars mee te nemen en dat eventueel aanvullen met groente en rijst zodat hij niet teveel eiwitten binnen krijgt en genoeg vocht uit de groente. Maar zoals jij het zegt kan ik beter compleet de maaltijden geven zonder aanvulling omdat het al laag in eiwitten is en het voldoende vocht bevat. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee, net niet. De helft van de droge stof eiwit vind ik nu niet bepaald weinig. En vocht heb je nooit teveel zeker niet als het warm weer is.

Als je gevriesdroogt voer hebt en er zit pakweg nog 10% vocht in, is de overige 90% dus droge stof. In blik zit 80% vocht en dus maar 20% droge stof. 10% eiwit op een blik waar maar 20% droge stof in zit wil dus zeggen dat 50% van de droge stof uit eiwit bestaat. Dat zou overeenkomen met 45% eiwit in gevriesdroogd voer. In het blik zit dus in verhouding meer eiwit dan in het gevriesdroogd voer.
Je moet echt geen absolute percentages eiwit vergelijken tussen producten met veel verschil in vochtgehalte maar eiwit op droge stof. Anders ben je appelen met walnoten aan het vergelijken.
Want alles wat aan vocht minder in het voer zit zal je toch moeten aanvullen. Vandaar dat je van blik ook 4x zoveel moet voeren als van brok of gedroogd voer. Dat verschil is vocht dat jij erbij moet zien te krijgen.
En anders moet je het in absolute hoeveelheden uitrekenen. Hoeveel eet hij er op een dag van, hoeveel is daarvan eiwit en hoeveel gram eiwit krijgt hij dan op een dag binnen. Dat zou normaal op hetzelfde moeten neerkomen.
Door gytha
#3404028
Ik heb eerst een aantal jaren op vakantie K9 natural gegeven. Mijn hond vond het prima, maar ik vond wel dat het niet zo goed het vocht opnam dat ik erbij moest doen. Toen opeens vond zij die K9 niet meer lekker, terwijl het een vreetzak is. Ik hoorde dat jaar dat meer honden het opeens niet meer lekker vonden, dus vermoedelijk is er iets veranderd.

Ik gaf daarna Smolke eend gestoomd. Hier kreeg zij diarree van. De laatste 2 jaar kreeg zij Carnivoer2go eendmix. Eendmix omdat het een allergische hond is. Hier deed zij het direct goed op en kon ik zomaar overgaan van haar Carnibest Eend diabetes naar die Carnivoer2go. Helaas heeft zij nu rug- en darmproblemen en durf ik het niet meer te geven. Ik ben al blij dat het redelijk gaat op haar KVV met psyllium vezels. Ik heb helaas nog wel 8 rollen liggen, die ik wil verkopen, maar dat lukt nog niet.
Door Breezer
#3404085
gytha schreef: ma 25 mei 2020, 13:24 Ik heb eerst een aantal jaren op vakantie K9 natural gegeven. Mijn hond vond het prima, maar ik vond wel dat het niet zo goed het vocht opnam dat ik erbij moest doen. Toen opeens vond zij die K9 niet meer lekker, terwijl het een vreetzak is. Ik hoorde dat jaar dat meer honden het opeens niet meer lekker vonden, dus vermoedelijk is er iets veranderd.

Ik gaf daarna Smolke eend gestoomd. Hier kreeg zij diarree van. De laatste 2 jaar kreeg zij Carnivoer2go eendmix. Eendmix omdat het een allergische hond is. Hier deed zij het direct goed op en kon ik zomaar overgaan van haar Carnibest Eend diabetes naar die Carnivoer2go. Helaas heeft zij nu rug- en darmproblemen en durf ik het niet meer te geven. Ik ben al blij dat het redelijk gaat op haar KVV met psyllium vezels. Ik heb helaas nog wel 8 rollen liggen, die ik wil verkopen, maar dat lukt nog niet.
Ik zit steeds meer te neigen naar Carnivoer2go. Waar woon je? Ben er nog niet helemaal voor 100% uit. Maar mocht dit het worden dan kan ik ze misschien van je over nemen.
Door Breezer
#3404086
pearlsofpassion schreef: ma 25 mei 2020, 08:19 Nee, net niet. De helft van de droge stof eiwit vind ik nu niet bepaald weinig. En vocht heb je nooit teveel zeker niet als het warm weer is.

Als je gevriesdroogt voer hebt en er zit pakweg nog 10% vocht in, is de overige 90% dus droge stof. In blik zit 80% vocht en dus maar 20% droge stof. 10% eiwit op een blik waar maar 20% droge stof in zit wil dus zeggen dat 50% van de droge stof uit eiwit bestaat. Dat zou overeenkomen met 45% eiwit in gevriesdroogd voer. In het blik zit dus in verhouding meer eiwit dan in het gevriesdroogd voer.
Je moet echt geen absolute percentages eiwit vergelijken tussen producten met veel verschil in vochtgehalte maar eiwit op droge stof. Anders ben je appelen met walnoten aan het vergelijken.
Want alles wat aan vocht minder in het voer zit zal je toch moeten aanvullen. Vandaar dat je van blik ook 4x zoveel moet voeren als van brok of gedroogd voer. Dat verschil is vocht dat jij erbij moet zien te krijgen.
En anders moet je het in absolute hoeveelheden uitrekenen. Hoeveel eet hij er op een dag van, hoeveel is daarvan eiwit en hoeveel gram eiwit krijgt hij dan op een dag binnen. Dat zou normaal op hetzelfde moeten neerkomen.
Ok nu gaat het mijn Jip en Janneke kennis te boven.
Ik weet niet beter dan dat ik producten moet geven die zo laag mogelijk in eiwitten zijn volgens der analyse.
Op advies van Tannetje en Lizzy krijgt hij nu 125 gr vlees, ipv 200 gram. En dat aangevuld met 50 gram rijst of zoete aardappel en 50 gram gestoomde groentemix.
Nu zoek ik dus een vervanger voor het vlees. En dacht dus aan gestoomd vlees.
Nu ben ik ondertussen Carnivoer2go tegen gekomen dit is alleen gestoomd vlees volgens de beknopte informatie op hun site.
Dus heb nu per mail een analyse van de eiwitten etc opgevraagd van alle smaken die ze hebben.
Maar als ik het goed begrijp moet ik dan kijken naar de hoeveelheid vocht in verhouding tot het vlees?
Als ik de analyses heb dan plaats ik ze wel hier, hoop dan dat je met me wil mee denken.
Door gytha
#3404106
Breezer schreef: di 26 mei 2020, 23:02 Ik zit steeds meer te neigen naar Carnivoer2go. Waar woon je? Ben er nog niet helemaal voor 100% uit. Maar mocht dit het worden dan kan ik ze misschien van je over nemen.
Ik woon in Hurdegaryp, Friesland. Die Carnivoer2go ziet eruit als leverworst. Lekker prakken met water als je het flink nat wilt voeren. De gestoomde maaltijden in bakjes, zoals ik eerst had bij Smolke gestoomd, zijn veel natter. Daar doe je geen water meer bij.
Door Breezer
#3404645
gytha schreef: wo 27 mei 2020, 19:36 Ik woon in Hurdegaryp, Friesland. Die Carnivoer2go ziet eruit als leverworst. Lekker prakken met water als je het flink nat wilt voeren. De gestoomde maaltijden in bakjes, zoals ik eerst had bij Smolke gestoomd, zijn veel natter. Daar doe je geen water meer bij.
Dat is helaas niet in de buurt. Woon net onder Utrecht.
Door Breezer
#3404646
pearlsofpassion schreef: ma 25 mei 2020, 08:19 Nee, net niet. De helft van de droge stof eiwit vind ik nu niet bepaald weinig. En vocht heb je nooit teveel zeker niet als het warm weer is.

Als je gevriesdroogt voer hebt en er zit pakweg nog 10% vocht in, is de overige 90% dus droge stof. In blik zit 80% vocht en dus maar 20% droge stof. 10% eiwit op een blik waar maar 20% droge stof in zit wil dus zeggen dat 50% van de droge stof uit eiwit bestaat. Dat zou overeenkomen met 45% eiwit in gevriesdroogd voer. In het blik zit dus in verhouding meer eiwit dan in het gevriesdroogd voer.
Je moet echt geen absolute percentages eiwit vergelijken tussen producten met veel verschil in vochtgehalte maar eiwit op droge stof. Anders ben je appelen met walnoten aan het vergelijken.
Want alles wat aan vocht minder in het voer zit zal je toch moeten aanvullen. Vandaar dat je van blik ook 4x zoveel moet voeren als van brok of gedroogd voer. Dat verschil is vocht dat jij erbij moet zien te krijgen.
En anders moet je het in absolute hoeveelheden uitrekenen. Hoeveel eet hij er op een dag van, hoeveel is daarvan eiwit en hoeveel gram eiwit krijgt hij dan op een dag binnen. Dat zou normaal op hetzelfde moeten neerkomen.
Kan je me hierbij helpen? Ik kreeg deze link voor Carnivoer2go.
https://www.carnivoer.com/ontdek-carniv ... houdingen/

Maar hier staat alles weer in grammen ipv procenten. Zou dit in een eiwit arm dieet passen? Oftewel zou ik dit 4 weken ipv kvv kunnen geven en dan nog rijst en groenten toevoegen?
Door Siberienne
#3404691
Breezer schreef: zo 07 jun 2020, 23:04 Kan je me hierbij helpen? Ik kreeg deze link voor Carnivoer2go.
https://www.carnivoer.com/ontdek-carniv ... houdingen/

Maar hier staat alles weer in grammen ipv procenten. Zou dit in een eiwit arm dieet passen? Oftewel zou ik dit 4 weken ipv kvv kunnen geven en dan nog rijst en groenten toevoegen?
Als ik kijk naar de kip is het 135 gram per kilo (tel de droge en natte stof bij elkaar op): dat zou dan 13,5% zijn. als je daar nog groente en rijst aan toevoegt, dan kom je aardig in de richting van de 10%. Bijvoorbeeld 1 kilo worst & 350 gram groente en rijst, dan zit je op 10% eiwit.

Dus stel je voert normaal 250 gram vlees+groente+rijst dan voer je nu 180 gram worst en 70 gram groente en rijst. dan zit je op 10% eiwit.
Bij de andere smaken worsten zit iets meer eiwit in dus zou je iets meer groente / rijst toe kunnen voegen.

Er zijn ook nog blikken van Darf, ik had die laast in variant geit met 17% eiwit. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken hoeveel eiwit de andere smaken daarvan bevatten want ook daar zou je rijst en groente aan toe kunnen voegen

Groet, Mireille
Door Breezer
#3404809
Super bedankt voor deze duidelijke reacties. Ik probeer alles bij elkaar rond de 10% inderdaad uit te komen. Helemaal super dan ben ik eruit wat ik kan bestellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door