Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Eef+Stippels
#3403428
Anne in Zweden schreef: do 14 mei 2020, 14:53 Vandaag is een wens in vervulling gegaan die ik al jaren had: vijf kipjes uit een legfabriek een beter leven geven! Meneer Anne heeft de afgelopen maanden een verrijdbaar kippenhok met een verrijdbare ren eraan vast gebouwd; dat was nogal een uitdaging, want de hele bedoening staat op een zacht glooiende helling met her en der de nodige hobbels. Maar het is gelukt, en vandaag is ML de kipjes gaan halen, 200 km verderop. Hij kreeg een kleine doos met vijf kipjes erin overhandigd, en ik heb ze daarnet in het hok gezet. Ze leken het meteen al een succes te vinden. :D

Als het weer een beetje wil morgen (momenteel wisselen winter en lente elkaar iedere dag af), mogen ze in de ren. Zodra alle gras, wormen en andere beestjes op zijn, rijden we het geheel naar een nieuw plekje op de weide. Zo hebben ze altijd vers gras om in te trappelen.

Ik ben blij! :daisy:
Wat leuk!! Foto's graag :D


Ik hoor hier op het moment heerlijk tevreden geknaag en gesmak op de achtergrond :D
Ze hebben allebei 35 cm gedroogde runderkophuid en ze zijn er al even druk mee.
Door - pien -
#3403672
koekje schreef: di 19 mei 2020, 15:11 Feli!

Waarom eet die ene kleine nou van een gewoon boerenbontbordje en Gabi en die andere kleine van Wedgewood-servies? ;D

Een is inderdaad Wedgewood, de andere boerenbont en de derde is van Dille & Kamille. Meer soorten hebben we niet ;D
Dit waren gewoon de drie bovenste van het stapeltje.
Door Anne in Zweden
#3403741
Nog geen foto's van het kippengebeuren, het gaat namelijk niet zo goed. Eentje werd al na een paar dagen ontzettend aangepikt, tot bloedens toe. Die hebben we apart gezet en de wonden hebben we zo goed mogelijk verzorgd, maar ze wilde niet eten of drinken. Vanochtend trof ik haar dood aan. :'(

De andere vier willen niet de ren in, en vanochtend zag ik opnieuw bloed in het hok, en een van de hennen zat een andere op de borst te pikken. Twee andere hennen liggen in de nestkasten en willen er niet uit, zelfs als ik de deurtjes open bewegen ze zich nauwelijks.

Er wordt wel gegeten en gedronken, maar groente en appels die ik aan een spiesje heb opgehangen raken ze niet aan.

We wisten natuurlijk dat het met ex-leghennen even kan duren voordat die van de stress zijn bekomen, maar hopelijk wordt het wel beter ooit, want op deze manier is het niet echt leuk nog. :(
Door - pien -
#3403744
Too schreef: wo 20 mei 2020, 12:36 Gefeli Gabi!
Wat is de tractatie die ze zo lekker rustig naar binnenschuiven :biggrin2:

Lijkt op een puddingbroodje :o
Tis slagroomgebak :biggrin2:
koekje schreef:Ah, het is dus niet dat die 2 'more equal than others' zijn :biggrin2:
Ook al is Joepie mijn hartelapje, ze krijgen allemaal een even groot stuk

Dankjulliewel voor de felicitaties namens Gaapie!
Door Siberienne
#3403747
Anne in Zweden schreef: wo 20 mei 2020, 13:37 Nog geen foto's van het kippengebeuren, het gaat namelijk niet zo goed. Eentje werd al na een paar dagen ontzettend aangepikt, tot bloedens toe. Die hebben we apart gezet en de wonden hebben we zo goed mogelijk verzorgd, maar ze wilde niet eten of drinken. Vanochtend trof ik haar dood aan. :'(

De andere vier willen niet de ren in, en vanochtend zag ik opnieuw bloed in het hok, en een van de hennen zat een andere op de borst te pikken. Twee andere hennen liggen in de nestkasten en willen er niet uit, zelfs als ik de deurtjes open bewegen ze zich nauwelijks.

Er wordt wel gegeten en gedronken, maar groente en appels die ik aan een spiesje heb opgehangen raken ze niet aan.

We wisten natuurlijk dat het met ex-leghennen even kan duren voordat die van de stress zijn bekomen, maar hopelijk wordt het wel beter ooit, want op deze manier is het niet echt leuk nog. :(
he bah wat naar..
heb je nog iets aan deze link wellicht?
https://www.redeenlegkip.nl/wennen-en-ander-gedrag/

er staat bijvoorbeeld dit over wondjes: "Als je bloed ziet op de kip, spuit dan op die plek met alu spray of blauw spray. Dat werkt ontsmettend en door de kleur die je erop spuit wordt het niet meer aantrekkelijk voor de andere kippen om er op te blijven pikken. Kippen kunnen namelijk door het rode bloed dat ze zien elkaar letterlijk dood pikken. Als de wond onbehandeld blijft bestaat dus de kans dat de andere kippen daar op/aan gaan pikken, wat de wond groter maakt en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Als de kip op haar wond door andere kippen gepikt wordt, haal de gewonde kip dan voor haar eigen veiligheid uit de groep en zet haar even apart totdat de wond niet meer bloedt en wat meer geheeld is en je hem met een kleurtje ingesprayd hebt. Wanneer je haar terugzet, let dan ook even goed op het gedrag van de andere kippen zodat ze niet belaagd gaat worden."
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403748
Anne in Zweden schreef: wo 20 mei 2020, 13:37 Nog geen foto's van het kippengebeuren, het gaat namelijk niet zo goed. Eentje werd al na een paar dagen ontzettend aangepikt, tot bloedens toe. Die hebben we apart gezet en de wonden hebben we zo goed mogelijk verzorgd, maar ze wilde niet eten of drinken. Vanochtend trof ik haar dood aan. :'(

De andere vier willen niet de ren in, en vanochtend zag ik opnieuw bloed in het hok, en een van de hennen zat een andere op de borst te pikken. Twee andere hennen liggen in de nestkasten en willen er niet uit, zelfs als ik de deurtjes open bewegen ze zich nauwelijks.

Er wordt wel gegeten en gedronken, maar groente en appels die ik aan een spiesje heb opgehangen raken ze niet aan.

We wisten natuurlijk dat het met ex-leghennen even kan duren voordat die van de stress zijn bekomen, maar hopelijk wordt het wel beter ooit, want op deze manier is het niet echt leuk nog. :(
OH, wat jammer.
Naar het schijnt zou het ook te maken hebben met hoe ze opgroeien van kuiken af waardoor ze erg gaan verenpikken. En natuurlijk door het feit dat ze in legstallen hun hele leven altijd moeten knokken met elke kip die ze tegen komen. Tis pikken of gepikt worden. En dat zal idd wel even duren voor ze dat afleren.
Maar naar het schijnt worden het ook vaak de liefste kippen naar mensen toe.

Nu is het ook zo dat kippen in een kleine ruimte sneller ruzie maken en tot bloedens toe vechten. Het is beter dat ze elkaar kunnen ontwijken.
Trapjes en deurtjes kennen ze vast ook niet en door de ruzie die er al geweest is zal iedereen wel opgefokt en op zijn hoede zijn.
Ik zou ze dus 's ochtends zelf buiten zetten en buiten laten eten en drinken.
Zodat ze niet in die kleine ruimte bij elkaar blijven. Is je ren groot genoeg? Zorg oog voor wat obstakels waar ze achter kunnen wegduiken of bovenop springen. Dat helpt.
Groenten en fruit kennen ze ook niet, dat vraagt heel veel geduld en geen zekerheid op succes als er geen andere kip is die het kan voordoen.
Geraspt kan het zijn dat ze er wel naar pikken en ronde dingen zouden ook aantrekkelijk zijn.

Ik hoop dat ze snel wat meer tot rust komen.
Verder niet mee moeien, pikorde moeten ze zelf uitvechten. Als er duidelijk bloed te zien is aan een kip, wel apart zetten want dan blijven ze daarin pikken.
Door Eef+Stippels
#3403753
Anne in Zweden schreef: wo 20 mei 2020, 13:37 Nog geen foto's van het kippengebeuren, het gaat namelijk niet zo goed. Eentje werd al na een paar dagen ontzettend aangepikt, tot bloedens toe. Die hebben we apart gezet en de wonden hebben we zo goed mogelijk verzorgd, maar ze wilde niet eten of drinken. Vanochtend trof ik haar dood aan. :'(

De andere vier willen niet de ren in, en vanochtend zag ik opnieuw bloed in het hok, en een van de hennen zat een andere op de borst te pikken. Twee andere hennen liggen in de nestkasten en willen er niet uit, zelfs als ik de deurtjes open bewegen ze zich nauwelijks.

Er wordt wel gegeten en gedronken, maar groente en appels die ik aan een spiesje heb opgehangen raken ze niet aan.

We wisten natuurlijk dat het met ex-leghennen even kan duren voordat die van de stress zijn bekomen, maar hopelijk wordt het wel beter ooit, want op deze manier is het niet echt leuk nog. :(
Jeetje... :(
Hopelijk komen ze gauw tot rust.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door