Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Bartje6 schreef: ma 11 mei 2020, 20:19 Gytha, bedankt voor je reactie. Mijn hond heeft ook een hele nare aanval gehad van een Serestoband, terwijl hij hem pas heel kort omhad. Het duurde meer dan 24 uur voor hij weer een beetje de oude was. Echt troep >:(

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het gebruik van diatomeeënaarde om al vastzittende teken te doden. Werkt dat?
Weet jij dat misschien, Laika, omdat jij het ook gebruikt in je zelfgemaakte middel?

Bedankt weer! :)
In theorie zou diatomeeenaarde kunnen werken. Insecten gaan na contact met de aarde dood omdat de beschermlaag van de huid uitdroogt. Maar of het ook werkt op al vastzittende teken? Je zou het kunnen uitproberen. Maar als je het poeder (wel food grade gebruiken) gaat gebruiken zou ik een mondkapje en een bril opzetten bij jezelf en bij je hond de ogen en bek beschermen als je daar in de buurt moet zijn. Gericht opbrengen gaat denk ik het handigste met een spuitflaconnetje.
Ter preventie vind ik het sprayen met de aarde opgelost in water en appelazijn wel fijn werken. Mijn hond is zwart en als het water verdampt is zie je een grijze waas over de vacht liggen. De volgende dag is de waas weg en spray ik opnieuw. Of het echt gaat werken tegen de teken moet nog blijken, daarvoor gebruik ik het nog niet lang genoeg.
Bedankt weer!
Ik heb bij een kleine teek nu als experiment wat DA aangebracht. Ik ben benieuwd.

Weet iemand trouwens hoe dat zit met al die 'dubbele' teken? Steeds vaker zitten er twee of soms zelf drie op één plek, en als ik er één verwijder of die valt eraf, dan blijven er dus één of twee achter. Zo kom je in een eindeloze cirkel... :o
Zijn dat kinderen van teek 1? Of zijn het bijv. een mannetje en vrouwtje die aan elkaar zitten bij het zich vastzetten?
Als iemand het weet - ik hoor het graag! :cool:
Bartje6 schreef: vr 15 mei 2020, 15:26 Bedankt weer!
Ik heb bij een kleine teek nu als experiment wat DA aangebracht. Ik ben benieuwd.

Weet iemand trouwens hoe dat zit met al die 'dubbele' teken? Steeds vaker zitten er twee of soms zelf drie op één plek, en als ik er één verwijder of die valt eraf, dan blijven er dus één of twee achter. Zo kom je in een eindeloze cirkel... :o
Zijn dat kinderen van teek 1? Of zijn het bijv. een mannetje en vrouwtje die aan elkaar zitten bij het zich vastzetten?
Als iemand het weet - ik hoor het graag! :cool:
Ik ben ook benieuwd.
Die dubbele teken zijn volgens mij mannetjes die aangetrokken worden door de vrouwtjes. Mannetjes zuigen geen bloed, maar kan je de loslopende exemplaren niet vangen met een plakbandje?
Die dubbele teken zijn volgens mij mannetjes die aangetrokken worden door de vrouwtjes. Mannetjes zuigen geen bloed, maar kan je de loslopende exemplaren niet vangen met een plakbandje?
Het valt mij op dat direct na het vastzetten er vaak al twee zitten, maar het zou inderdaad kunnen.
Weet je zeker dat mannetjes geen bloed zuigen? Dan kunnen het toch geen mannetjes zijn... want ze blijven gewoon vastzitten en zuigen zich ook vol. En vaak zit er daarna dus weer één. Een eindeloos verhaal :-\
Met een beetje mazzel zitten er wel twee tegelijk in de tekenlasso, als ze op een plek zitten waar ik bij kan :D

Loslopende teken haal ik gewoon met de hand weg, maar die zijn helaas vaak moeilijk te spotten (mijn hond heeft een dikke en dubbele vacht)!
Bartje6 schreef: za 16 mei 2020, 14:11 Het valt mij op dat direct na het vastzetten er vaak al twee zitten, maar het zou inderdaad kunnen.
Weet je zeker dat mannetjes geen bloed zuigen? Dan kunnen het toch geen mannetjes zijn... want ze blijven gewoon vastzitten en zuigen zich ook vol. En vaak zit er daarna dus weer één. Een eindeloos verhaal :-\
Met een beetje mazzel zitten er wel twee tegelijk in de tekenlasso, als ze op een plek zitten waar ik bij kan :D

Loslopende teken haal ik gewoon met de hand weg, maar die zijn helaas vaak moeilijk te spotten (mijn hond heeft een dikke en dubbele vacht)!
Dat mannetjes geen bloed zuigen heb ik ergens gelezen maar het klinkt wel aannemelijk (werkt ook zo bij muggen). Ik dacht dat wij veel teken hadden, maar 2 tegelijk in de lassso :o
Ten eerste even een update over de diatomeeënaarde: die werkt dus niet op al vastzittende teken... Helaas! :(

En dan verder:
Ik dacht dat wij veel teken hadden, maar 2 tegelijk in de lassso :o
Ik heb van een lastige plek waar nu al de vierde generatie teken zat, er maar liefst weer drie weggehaald! Eén halfvolle met daaraan vast een miniteek, en nog één.
En dat in twee lassoworpen :D
Hopelijk is die cyclus nu doorbroken!

Ik ben trouwens ook benieuwd of die EM-kralen continu om moeten of alleen bij het naar buiten gaan?
Bartje6 schreef: ma 18 mei 2020, 16:45 Ten eerste even een update over de diatomeeënaarde: die werkt dus niet op al vastzittende teken... Helaas! :(

En dan verder:

Ik heb van een lastige plek waar nu al de vierde generatie teken zat, er maar liefst weer drie weggehaald! Eén halfvolle met daaraan vast een miniteek, en nog één.

Ik ben trouwens ook benieuwd of die EM-kralen continu om moeten of alleen bij het naar buiten gaan?
Jammer dat de diatomeeenaarde op vastzittende teken niet werkt.

Zo snel mogelijk vastzittende teken weghalen blijft toch de beste methode maar ik begreep dat je hond dit op sommige plekken niet toelaat.
Zo snel mogelijk vastzittende teken weghalen blijft toch de beste methode maar ik begreep dat je hond dit op sommige plekken niet toelaat.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens! En m.b.v. veel geduld en training heb ik nu toch die drie teken van een rotplek af kunnen halen en hopelijk die cyclus doorbroken, maar zijn liezen en buik e.d. zijn echt verboden terrein (na een nare ervaring met de dierenarts aldaar :-\ ).
Bartje6 schreef: ma 18 mei 2020, 16:45 Ten eerste even een update over de diatomeeënaarde: die werkt dus niet op al vastzittende teken... Helaas! :(

En dan verder:

Continue. En ja, toch afkloppen op ongelakt hout maar ik heb al in geen dagen teken gezien.
Ik doe een beetje tea tree achter de oren. Gewoon eerst op mijn vinger en dan even achter de oren, dus echt heel weinig.
Nadeel is dat je dat elke dag moet doen dan. Maar ja, wij hebben hier niet veel teken...alleen nu een paar maanden.
Werkt dat voldoende bij jouw honden?
Ik heb een zelfgemaakt middel van appelazijn, olijfolie en als essentiële oliën o.a. geranium en ceder (soms ook tea tree). Ik zie daardoor beduidend minder teken bij mijn hond dan zonder, maar het is nu echt een explosie (warme winter gehad en nu warm en vochtig weer).
Ik moet er wel bij zeggen dat we in de Franse bossen wonen - dat scheelt misschien :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door