Onze lab van 6 is al maanden niet zichzelf. Sloom, lusteloos, trillende poten, na het eten een half uur in de lucht likken, hijgt snel.
Ik heb 5 maanden geleden een bloedtest laten doen, daar kwam niets uit behalve een hoge CRP waarde. Hij had toen ook een hotspot dus die crp waarde hebben we daaraan toegeschreven. Ik heb toen ook 3 afzonderlijke dagen ontlasting ingeleverd bij het Woud voor hartworm (negatief).
Een paar weken geleden ben ik een rondje gaan hardlopen en vanaf dat moment is hij eigenlijk alleen maar slechter geworden en dat zie ik met name aan de trillende poten als hij stilstaat tijdens de wandeling.
Ik ben dus weer naar de DA gegaan voor een bloedtest. Alle waarden waren goed behalve de SDMA. Die was 17 (0- 14). Voor de liefhebber: t 0,48, SDMA 17 (ref 0 – 14), creat 147 (ref 44 – 159), glu, urea, phos, Ca, TP, alb, glob, ALT, ALKP, GGT, tbil, chol, amyl, lipa, Na, K, Cl, TT4 geen klinisch relevante afwijkingen. Bloedbeeld extern 17/4: Ht 0,525 (ref 0,38 – 0,56), geen afwijkingen, afwezigheid stressleukogram.
Urine had laag soortelijk gewicht (1018) en snap test ook negatief.
Ik heb om een verwijzing gevraagd naar het MCD en daar kon ik goddank binnen een dag terecht bij de internist. Lang verhaal kort, maar tijdens fysiek onderzoek kwamen ze niets tegen. Zijn bespiering is wel slecht voor een sporthond, niet voor een huis hond. Verder is getest:
Echo van organen, alles zag er goed uit
Rontgenfoto van long: alles zag er goed uit
Echo van zijn hart: zag er goed uit, maar voor de volledigheid de gehele tekst omdat er wel een kanttekening bij stond (De hartspier heeft een normale dikte. De FS waarde valt iets verlaagd uit, maar de EPSS toont binnen de normale grenzen. Alle metingen vallen verder binnen het normaalbeeld. Er is nergens sprake van dilatatie dan wel hypertrofie van de verschillende compartimenten. Hoewel er sprake is van een gering verlaagde FS waarde is er geen overtuigend DCM beeld aanwezig, een beginstadium van DCM kan echter niet geheel worden uitgesloten.)
Kortom, niet direct iets gevonden. Besloten om te testen op myositis, spierparasieten, buitenlandse parasieten, basaal cortisol om Addison uit te sluiten, glucose/fructose voor insulinoom en eiwitspectrum. Uitslag:
-Toxoplasma IgG, IgM: IgG 1:32 (ref<1:32 = borderline), IgM negatief
-Neospora: negatief
-Glucose 4,4mmol/L, fructosamine: 265 (ref 177 - 314)
-Basaal cortisol: 107 (ref 24,8 – 124,2): hoog genoeg om Addison’s uit te sluiten zonder ACTH stimulatie test -CK: 74 (ref 41-378) – geen teken van myositis
-eiwitspectrum: TE 78 (ref 54 – 76), albumine 45 (ref 24 – 47), b2 glob 13,2 (ref 5,1 – 13), gamma 3,9 (ref 3,5 – 9,4)
-Reisziekteprofiel 2: Ehrlichia, Leishmania, Babesia, Dirofilaria macrofilaria, Borrelia, Anaplasma en Hepatozoon negatief, Microfillaria profiel VOLGT
-Tekenprofiel 2: Ehrlichia, Anaplasma, negatief
Ook hier geen overtuigend beeld van iets. Dus afgelopen maandag is er bloed afgenomen voor vitaminetekort, weer SDMA en Myasthenia gravis en heeft hij tot vandaag een holter ECG om gehad. Van het laatste krijgen we hopelijk binnen een week antwoord, van de Myasthenia gravis pas over 3 weken. Bovendien heb ik zondag 24 uur lang van elk plasje urine (leuk met een reu) een sample genomen (alle samples hadden soortelijk gewicht van 1018-1020)
De vitamine B12 en SDMA waren al binnen. SDMA is weer gedaald naar binnen referentiewaarden (11), maar de vitamine B12 is ernstig verlaagd: 167 (ref 173 – 599).
Eindelijk iets tastbaars, maar of ik er blij mee moet zijn

VOORLOPIGE conclusie: Hypocoballaminemie, vermoedelijk chronische enteropathie als onderliggende oorzaak voor (een deel van) de klachten.
Hij heeft vandaag meteen een injectie B12 gekregen en geadviseerd wordt RAW Veterinary diet Insect. De injecties worden nu wekelijks herhaald en in combinatie met het dieet moet hij binnen twee weken wel een verbetering laten zien.
Ik maak me echt heel veel zorgen, helemaal omdat ik al jaren ‘graag’ de medische hondenhoek van verschillende fora lees maar hier gewoon niet zoveel vanaf weet. Ik weet dus ook niet of dit meestal makkelijk op te lossen is of dat de prognose slecht is.
Nou zoals ik al aangaf heb ik niet echt een vraag, maar niet geschoten is altijd mis.