Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: do 23 apr 2020, 00:46 En ik las (in The Guardian geloof ik) dat de mondkapjes en handschoenen ook een afvalprobleem aan het worden zijn, omdat mensen ze gewoon op straat smijten na gebruik. Want mee naar huis nemen en daar weggooien moet je niet doen, dan neem je het virus nog steeds mee je huis in... :-X
Ja, als je die foto's (van weggeknikkerde handschoenen en mondkapjes) voorbij ziet komen, begrijp je waarom het uitroeien van de mens eigenlijk best een goed idee is.
Door Kaela
Lizzy schreef: wo 22 apr 2020, 12:17 We moeten ook eerst gaan praten hoor. Wie weet kunnen we er een mouw aanpassen.... Mondmaskers hebben we niet en die zie ik voor scholen ook niet geleverd gaan worden (en dat zouden dan FFP2 modellen moeten zijn - ik zie het niet gebeuren). Maar ja nee, ik snap wat je schrijft hoor Siberienne! Ik heb overigens wel gelezen dat mensen die in de zorg werken en thuis een partner hebben zitten in de risico groep in een hotel gaan. Ik zweer je dat ik dat kan begrijpen. En nee, niet iedereen komt op het IC terecht. Door alle berichtgeving lijkt het wel een beetje of iedereen ongeveer bijna dood gaat of dood gaat. Maar ja, je zal maar net diegene zijn :-X
Ja, je zal net diegene zijn, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Wat het lastige is, iedereen gaat vroeger of later corona krijgen. We kunnen niet eeuwig in onze huizen blijven zitten, hotels nemen enz. Vroeger of later gaan we allemaal met het virus te maken krijgen.
Tot nog toe zijn alle maatregelen ook niet bedoeld om te voorkomen dat we ziek worden, maar om te voorkomen dat we allemaal tegelijk ziek worden. De capaciteiten in het ziekenhuis gaan goed, we horen elke dag dat het aantal bezette IC bedden daalt. Stelt jullie dat niet gerust?
Al met al gaat het er om dat je een kans maakt. Stel dat je degene bent die er super ziek van wordt, dan heb je een kans als er een IC bed is. Dat is nu zo, dat is over een half jaar zo.

Mijn moeder heeft COPD en ja, natuurlijk maak ik me om haar ook extra zorgen. Maar aan de andere kant, voor de corona deed ik dat ook al. De griep of verkoudheid is altijd extra spannend, ze heeft al vaker longontsteking gehad. Het feit dat de medische zorg goed blijft gaan en er plek blijft op de IC stelt mij daarin wel gerust. Dan zit je er nog steeds niet op te wachten, maar ja, het gaat toch een keer komen en ik vind het niet meer doodeng dat het eventueel nu zou komen. Niet zoals ik dat vond toen er nogal paniek was over de noodzaak van flatten the curve.
Door Lizzy
Maar het is natuurlijk ook niet helemaal ondenkbaar dat ze over 6 maanden medicijnen gevonden hebben die in ieder geval voorkomen dat mensen het loodje leggen. En daar gokken wij een beetje op.
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 23 apr 2020, 08:51 Maar het is natuurlijk ook niet helemaal ondenkbaar dat ze over 6 maanden medicijnen gevonden hebben die in ieder geval voorkomen dat mensen het loodje leggen. En daar gokken wij een beetje op.
Misschien. En dan moet het ook nog verkrijgbaar zijn in NL. Ik heb daar niet heel veel hoop op eerlijk gezegd.
Er is een middel Remdesivir dat een redelijk goede kandidaat is maar daar waren al snel ook leveringsproblemen. Studies lopen nu. Voor de rest is er nog niet veel. Voor griep is er nu een handjevol middelen maar met dubieuze activiteit en daar is al zoveel tijd en energie in gestoken dat ik betwijfel of dit voor Corona nou in een half jaar uit de grond gestampt gaat worden inclusief voldoende produktie wereldwijd. Maar ik krijg graag ongelijk ;)
En er heeft nog maar een relatief klein percentage het gehad. Ok, waarschijnlijk een veelvoud van de bevestigde gevallen maar dan nog is het relatief weinig.
Ik ben dus nog niet gerust. Het hangt er vanaf wat de verdere maatregelen gaan zijn en hoe de mensen zich eraan gaan houden. Want anders komt er gewoon een 2e grote piek.

Wat mij verontrust is dat mensen zich hier in mijn buurt echt niet aan social distance houden. En het is geen kwestie van het lukt niet goed, maar echt van, het kan me niet schelen.
Het is een kwestie van tijd voor al het winkelpersoneel ziek is om maar iets te zeggen, die kijken echt naar niets en al zeker niet onderling. Tis verschrikkelijk.
Dus gaan ze ofwel extremere maatregelen moeten blijven handhaven, maar dat kan de economie (en zelfstandigen) niet aan. Of dat ze de zelfstandigen weer laten werken, winkels, kappers ed open, maar dat er een enorme golf gaat komen in gebieden die voorheen bijna geen gevallen hadden.
En daar kan ik zo kwaad om worden. Wat is daar nu zo moeilijk aan om gewoon een beetje afstand te houden?
Door Kaela
Lizzy schreef: do 23 apr 2020, 08:51 Maar het is natuurlijk ook niet helemaal ondenkbaar dat ze over 6 maanden medicijnen gevonden hebben die in ieder geval voorkomen dat mensen het loodje leggen. En daar gokken wij een beetje op.
Ik help het hopen. Die logica snap ik wel, er wordt nu best veel geprobeerd en hoe later je ziek wordt, hoe meer ze weten.
pearlsofpassion schreef:Wat mij verontrust is dat mensen zich hier in mijn buurt echt niet aan social distance houden. En het is geen kwestie van het lukt niet goed, maar echt van, het kan me niet schelen.
Het is een kwestie van tijd voor al het winkelpersoneel ziek is om maar iets te zeggen, die kijken echt naar niets en al zeker niet onderling. Tis verschrikkelijk.
Dus gaan ze ofwel extremere maatregelen moeten blijven handhaven, maar dat kan de economie (en zelfstandigen) niet aan. Of dat ze de zelfstandigen weer laten werken, winkels, kappers ed open, maar dat er een enorme golf gaat komen in gebieden die voorheen bijna geen gevallen hadden.
En daar kan ik zo kwaad om worden. Wat is daar nu zo moeilijk aan om gewoon een beetje afstand te houden?
Ik snap ook niet wat er zo moeilijk aan is. Mensen vinden zichzelf vreselijk zielig, maar gut, je zit een poosje thuis. Dat is niet altijd even leuk, dat doet wat met je enz. Maar doe het gewoon.

Wat mij helpt om toch me geruster te voelen dan eerst, is dat alle burgerlijke ongehoorzaamheid tot nog toe nog steeds niet heeft geleid tot problemen met de capaciteit in de zorg. Die weekenden dat het strand compleet afgeladen waren, de anti-lockdown feestjes, de sportclubs die in groepen bezig gingen enz. Allemaal ongelooflijk stom en dom, maar gelukkig blijkt nu dat de zorg het aankan.

Dus ik hoop dat een tweede piek mee zal vallen, dat het juist door te versoepel zo "rustig" doorgaat. Maar goed, ik zit voorlopig nog thuis te werken en mijn grote wens dat ik binnenkort mogelijk weer in priveles kan gaan paardrijden lijkt dichterbij te komen. Dus ik sta ook wel heel erg aan de zijlijn, hier in het nog zo corona-rustige noorden. Dan is het makkelijker in algemeenheden praten, ik zou zelf ook niet graag dagelijks op een school gaan werken of achter een kassa in de supermarkt willen zitten.
Door MillyMol
In mijn ziekenhuis in Amsterdam liggen we nog steeds overvol hoor jongens. Nog steeds een volle ICU en nog steeds een volle uitslaapkamer en nog een derde afdeling vol met beademde Corona patiënten. De instroom van nieuwe patiënten neemt dan wel af, en de druk op de ICU’s geleidelijk aan ook, maar de daling is niet evenredig verspreid over het land.

Wat ook nog wel even een puzzeltje is, is hoe de ziekenhuizen geacht worden om de huidige ICU-capaciteit van 1900 bedden, waarvan gezegd wordt dat deze voorlopig in stand gehouden moet worden om de volgende pieken, die er bij versoepeling zeker gaan komen, op te vangen en tegelijkertijd de normale zorg weer op te pakken. Want die extra capaciteit staat op afdelingen buiten de ICU. In alle ziekenhuizen is dat in eerste instantie de uitslaapkamer, en in sommige ziekenhuizen, zoals het mijne nog een derde afdeling. Waar gaan we dan de patiënten leggen die NON-COVID zorg krijgen en ook moeten uitslapen?

En hoe gaan we ervoor zorgen dat ons zorgpersoneel even de tijd krijgt om op adem te komen? Mogen we even bijkomen alsjeblieft? Dus wat mij betreft laten we het voorlopig even bij deze versoepeling.
Door MillyMol
pearlsofpassion schreef: do 23 apr 2020, 09:04 En er heeft nog maar een relatief klein percentage het gehad. Ok, waarschijnlijk een veelvoud van de bevestigde gevallen maar dan nog is het relatief weinig.
Ik ben dus nog niet gerust. Het hangt er vanaf wat de verdere maatregelen gaan zijn en hoe de mensen zich eraan gaan houden. Want anders komt er gewoon een 2e grote piek.

Wat mij verontrust is dat mensen zich hier in mijn buurt echt niet aan social distance houden. En het is geen kwestie van het lukt niet goed, maar echt van, het kan me niet schelen.
Volgens data van Sanquin, dat onderzoek doet naar antistoffen in het bloed onder volwassenen, zitten we in NL op ongeveer 3,6% met een onevenredige leeftijdsverdeling. In de groep tussen ik dacht 40 en 50 jaar zit het hoogste aantal antistoffen-positieve mensen. Maar we weten nog niet of de aanwezigheid van antistoffen ook 100% immuniteit betekent en voor hoe lang. Als we de duur van deze pandemie en de informatie die we daarover nodig hebben om ons langdurig en toekomstbestendig te beschermen tegen dit virus zouden vergelijken met een vliegreis de wereld rond, dan zijn we nog maar net aan het taxiën richting de startbaan.
Laatst gewijzigd door MillyMol op do 23 apr 2020, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Millymol, ik pleit ook absoluut niet voor verdere versoepeling! Ik snap heel goed dat de ziekenhuizen het nog altijd zwaar hebben!

Het enige dat ik wilde zeggen is dat hoe alles tot nog toe gaat, maakt dat ik het niet meer doodeng vind. Een week of vier geleden maakte ik me zorgen om corona te krijgen en of er een IC bed voor mij zou zijn als ik ziek mocht worden. Nu maak ik me om dat laatste geen acute zorgen meer, maar uiteraard is dat geen reden om meer te willen versoepelen. Wat ze nu versoepelen lijkt me meer dan voldoende!
Door Laika
Ik maak het van dichtbij mee hoe het is als het virus je te pakken krijgt en dat kan vreselijk zijn. Mijn tante en oom liggen allebei in het ziekenhuis. Tante is net van de iC af (ja, ze heeft het gered maar is er nog lang niet) Oom lag ook op een corona afdeling en is door alle commotie in een psychose beland. Wij willen het risico niet nemen dat we ziek worden. Zelfs een lichte vorm krijgen we liever niet. Daarom zetten wij in op iedereen op afstand houden en de storm uitzitten zo lang als het kan. Gelukkig hebben we de leeftijd dat we niet meer hoeven te werken en gezien we toch al als kluizenaars leven verandert er niet zo veel voor ons.
Door doranto
Laika schreef: do 23 apr 2020, 13:17 Ik maak het van dichtbij mee hoe het is als het virus je te pakken krijgt en dat kan vreselijk zijn. Mijn tante en oom liggen allebei in het ziekenhuis. Tante is net van de iC af (ja, ze heeft het gered maar is er nog lang niet) Oom lag ook op een corona afdeling en is door alle commotie in een psychose beland. Wij willen het risico niet nemen dat we ziek worden. Zelfs een lichte vorm krijgen we liever niet. Daarom zetten wij in op iedereen op afstand houden en de storm uitzitten zo lang als het kan. Gelukkig hebben we de leeftijd dat we niet meer hoeven te werken en gezien we toch al als kluizenaars leven verandert er niet zo veel voor ons.
Dit kon van a tot z door mij geschreven zijn, behalve dat mijn tante (nog) niet ziek is en mijn oom een paar weken terug is overleden.
Door Lizzy
Laika schreef: do 23 apr 2020, 13:17 Ik maak het van dichtbij mee hoe het is als het virus je te pakken krijgt en dat kan vreselijk zijn. Mijn tante en oom liggen allebei in het ziekenhuis. Tante is net van de iC af (ja, ze heeft het gered maar is er nog lang niet) Oom lag ook op een corona afdeling en is door alle commotie in een psychose beland. Wij willen het risico niet nemen dat we ziek worden. Zelfs een lichte vorm krijgen we liever niet. Daarom zetten wij in op iedereen op afstand houden en de storm uitzitten zo lang als het kan. Gelukkig hebben we de leeftijd dat we niet meer hoeven te werken en gezien we toch al als kluizenaars leven verandert er niet zo veel voor ons.
Ik geef je groot gelijk. Vreselijk voor je oom en tante. Ik hoop dat het goed komt met beide....
Ik denk gewoon dat als iedereen zich wat aan de afstand zou houden, veel minder strenge maatregelen nodig zouden moeten zijn, dan nu. Dan zou iedereen weer wat vrijer kunnen zijn. En de economie wat meer aan de gang blijven.
Nu houden een deel van de mensen zich eraan, een deel niet, maar iedereen wordt verder wel evenveel belemmert in hun leven. Ook wie braaf luistert wordt als het ware mee gestraft (of zelfs nog meer, want ze luisteren braaf).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door