Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Even dit oude topic omhoog want ik heb een vraag over het zelf drogen van long.

Ik heb net zo'n 500 gram lamslong in kleine stukjes (voor beloningssnoepjes) staan snijden en die zitten nu in de droger.
Kan iemand een indicatie geven van hoe lang ze moeten drogen?
Door tt-tjes
Geen idee. Ik snijd altijd plakken en die gaan op de droger. Meestal 12 uur. Ik knip ze pas klein als ze droog zijn. Maar geknipt zal het geen 12 uur duren.
Door Chouka
zurca schreef: vr 10 apr 2020, 14:45 Even dit oude topic omhoog want ik heb een vraag over het zelf drogen van long.

Ik heb net zo'n 500 gram lamslong in kleine stukjes (voor beloningssnoepjes) staan snijden en die zitten nu in de droger.
Kan iemand een indicatie geven van hoe lang ze moeten drogen?
klein en klein is niet hetzelfde. En dan ligt het er nog aan op welke temperatuur.

Test eens na 8 uur: er 1 nemen tussen duim en wijsvinger. Als je dat nog kan induwen langer drogen. Als het hard is kan je stoppen.
Door zurca
6.5uur bleek lang genoeg te zijn...
En een volgende keer kan ik de blokjes nog wel kleiner snijden want het krimpt niet echt veel moet ik zeggen.

Eens kijken hoe dit gaat bevallen. Ik koop altijd gedroogde long om dan in stukjes te snijden als beloning. Maar het meeste is zo droog dat het verkruimeld. Dus ik gooi of aardig wat weg aan gruis of ik moet de stukjes te groot houden voor Pippa. (heeft zij geen probleem mee ;D)
Door pike
Ik heb altijd lamslong gedroog, die snee ik in reepjes en die lagen dan 2 dagen in de droger... Ik knipte de reepjes na het drogen in brokjes of brak ze gewoon in stukjes, al naar gelang het zo uitkwam. Maar ik had er ook altijd wel veel stoftroep van. En de long kromp ook altijd behoorlijk. En een ander minpunt vond ik dat het vaak aan hun tanden bleef plakken.
Tegenwoordig maak ik snoepjes van rolletjes kvv of houdbare kvv. Die snij ik in plakjes en de plakjes gaan dan in vieren en dan heb ik leuke snoepjes. Werkt snel en clean (vooral de houdbare). En is veel sneller droog.
Door Cindy de Wolf
pike schreef: vr 10 apr 2020, 22:32 Ik heb altijd lamslong gedroog, die snee ik in reepjes en die lagen dan 2 dagen in de droger... Ik knipte de reepjes na het drogen in brokjes of brak ze gewoon in stukjes, al naar gelang het zo uitkwam. Maar ik had er ook altijd wel veel stoftroep van. En de long kromp ook altijd behoorlijk. En een ander minpunt vond ik dat het vaak aan hun tanden bleef plakken.
Tegenwoordig maak ik snoepjes van rolletjes kvv of houdbare kvv. Die snij ik in plakjes en de plakjes gaan dan in vieren en dan heb ik leuke snoepjes. Werkt snel en clean (vooral de houdbare). En is veel sneller droog.
Ik gebruik ook wel de houdbare worsten. Ik heb daar een luncheon meat slicer voor, dan heb je mooie gelijke plakjes en daarna door een fritessnijder. Rodi worst is zacht en kan door een goedkoper fritessnijder van zo'n 3-5 euro op ebay heb je gelijk mooie blokjes. Naturis is compacter en doe ik door een professionele fritessnijder.

https://www.expondo.nl/royal-catering-a ... e-10010274

https://www.ebay.com/itm/Luncheon-Meat- ... 4d78f8e959

https://www.ebay.com/itm/French-Fry-Pot ... O3rvUnK1Ng
Door zurca
Zo dan, 2 dagen? Dat is best lang... Het was wat werk om het te snijden maar het verdelen over de roosters nam meer tijd in beslag... Maargoed met 6.5 uur is het dan wel droog en ik heb er geen gruis meer van.
Houdbare worst is ook een goed idee alleen Pippa kan op sommige dingen wat allergisch reageren dus ik houdt het maar bij long en hartblokjes heb ik ook al gedaan..

Misschien zijn er nog meer tips voor dingen die te versnijden zijn tot kleine blokjes om daarna te drogen?
Naast long en hart droog ik ook kipfilet en koolvis. Maar iets van niertjes of lever (om dan ook te versnijden) kan dat ook?
Door Cindy de Wolf
Ik zou als ik jouw was een snijmachine aanschaffen. Long 20-30% laten ontdooien en dan snijden maar dan ben je met 1 kg in een paar minuten klaar. Ik snij meestal op zo'n 3-4mm en dan is het makkelijk te breken als het droog is. Long is supersnel droog. Eigenlijk kan je mbv een snijmachine alle soorten spiervlees makkelijk in plakken snijden. Kipfilet, rundvlees, lever, kipfilet, lama nou ja alles dus. Lever wel na 4-5 uur omdraaien anders blijft het plakken. Niet volledig laten ontdooien met een beetje vries erin snijdt het het prettigst.
Door Chouka
zurca schreef: za 11 apr 2020, 09:58 Zo dan, 2 dagen? Dat is best lang... Het was wat werk om het te snijden maar het verdelen over de roosters nam meer tijd in beslag... Maargoed met 6.5 uur is het dan wel droog en ik heb er geen gruis meer van.
Houdbare worst is ook een goed idee alleen Pippa kan op sommige dingen wat allergisch reageren dus ik houdt het maar bij long en hartblokjes heb ik ook al gedaan..

Misschien zijn er nog meer tips voor dingen die te versnijden zijn tot kleine blokjes om daarna te drogen?
Naast long en hart droog ik ook kipfilet en koolvis. Maar iets van niertjes of lever (om dan ook te versnijden) kan dat ook?
Wat ik handig vind is eerst knippen tot grote stukken en die al wat laten drogen. Dan is het handiger knippen. En dan heb je ook nog het voordeel dat het niet brokkelt, zoals bij het knippen achteraf.
Nieren en lever doe ik ook op dezelfde manier. Dat zijn organ waar veel vocht (bloed) in zit. Dat duurt dus wat langer.

En dan nog een tip, waar je niet om vroeg. Als je in je zak een mengeling doet van alles wat je droogt dan weet je hond niet wat hij gaat krijgen. Dat maakt hem veel gemotiveerder. Iets kan nog zo lekker zijn. Zoveel snoepjes later kan hij zich bedenken of hij het daar wel wil voor doen. Met een mengeling krijgt hij elke keer een verrassing.
Door Ina
Long inderdaad behandelen als het nog bevroren is...zodra het ontdooid wordt het snot en vind ik het vreselijk om mee te werken

Ik heb dan ook ooit op marktplaats een goedkope snijmachine gescoord speciaal voor long....daar moet ik wel een beetje voorzichtig mee zijn als iets nog heel erg bevroren is, maar voldoet verder prima voor die €25 die ik er aan besteed heb

En die plakjes kan je echt heel makkelijk in mooie stukjes breken tijdens het wandelen/trainen zonder gruis of wat dan ook

@Cindy....die ei-snijer (bij jou Frietsnijder ;) ) is subliem...waarom heb ik daar nooit aan gedacht :o
Door Cindy de Wolf
Ina schreef: za 11 apr 2020, 14:30
@Cindy....die ei-snijer (bij jou Frietsnijder ;) ) is subliem...waarom heb ik daar nooit aan gedacht :o
;) ;) ;) ;) your welcome. De kant en klare worsten van Dogmeat zijn pap, evenals renske en Smolke. De biofood worsten zijn prettig evenals Rodi. Naturis zeker ook maar die zijn wel echt stevig/compact, kost je meer kracht. Zeker het volendammertje is hier favo. Handig als ze normaal weinig vis lusten. Barmenu voor vakantie zit er een beetje tussenin.
Door zurca
Die kant en klare trainers vind ik vaak wat aan de dure kant (en vaak ook nog te groot).
Pippa krijgt best veel beloningen op een dag door de training die wij doen. ( Pippa meldt prikkels bij ons en wordt daarvoor beloont. De prikkels die makkelijk voor haar zijn worden inmiddels wel voornamelijk met woorden beloont maar met de moeilijke dingen belonen we rijkelijk)

De tip om verschillende beloningen bijelkaar te doen:ik heb 2 beloningstasjes. In 1 zit iets gewoons, voor de makkelijke dingen. In de andere iets superlekkers, en dat wissel ik af, voor de moeilijkere momenten.

De zelf gedroogde long valt iig in de smaak bij mevrouw. ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door