Lizzy schreef: ↑wo 01 apr 2020, 17:32 Je hoeft ze ook niet te verbieden. Hek eromheen en toegang tot zorg ontzeggen. Ik word echt pislink om dit soort dingen.Hier kan ik het dus alleen maar mee eens zijn.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Chouka schreef: ↑wo 01 apr 2020, 16:04 De bejaardentehuizen zijn hier als eerste gesloten. Bij jullie een week later.Volgens mij hoopte de overheid dat mensen ook nog zelf kunnen nadenken en verantwoordelijkheid nemen. Dat was dus ijdele hoop...
Hier was een samenscholingsverbod en bij jullie nog een week feestjes tot 100 personen toegelaten.
Ik vrees dat ik hiermee olie op het vuur doe.
Het is ook moeilijk om op voorhand te voorspellen. Iedereen kan achteraf conclusies trekken en bijstellen. Voor nu en voor de toekomst. En ja, met de ervaring van andere landen kan je ook conclusies trekken.
Chouka schreef: ↑wo 01 apr 2020, 16:04 De bejaardentehuizen zijn hier als eerste gesloten. Bij jullie een week later.
Hier was een samenscholingsverbod en bij jullie nog een week feestjes tot 100 personen toegelaten.
Ik vrees dat ik hiermee olie op het vuur doe.
Het is ook moeilijk om op voorhand te voorspellen. Iedereen kan achteraf conclusies trekken en bijstellen. Voor nu en voor de toekomst. En ja, met de ervaring van andere landen kan je ook conclusies trekken.
Siberienne schreef: ↑wo 01 apr 2020, 17:55 In Brabant gingen op 6 maart al maatregelen in. We hebben daar pech gehad met verborgen introductie van het virus rond de carnaval. Onderzoek laat zien dat we al gevallen hadden voor de eerste casus en dat die uit verschillende bronnen zijn gekomen. Ook nu zie je dat de verspreiding in het noorden van ons land nog steeds in een andere fase zit als in Brabant.Volledig eens!
In Limburg kwam de COVID19 overigens van een carnavalsvierder uit Duitsland![]()
Ik wil trouwens even iets hier in de groep gooien ter nuance: mensen die langdurig in de bijstand zitten hebben een levensverwachting die 10 jaar (!) korter is dan gemiddeld. Oorzaken oa de stress van langdurig in financieel moeilijke situatie zitten, ongezondere leefomgeving noem het maar op. Als ten gevolge van de corona maatregelen 100.000 mensen langdurig in de bijstand zouden komen, scheelt dat dus 1 miljoen levensjaren Dat is heel veel. Dus ik vind het mee laten wegen van economische effecten van maatregelen geen onzin.
Idem voor sociaal isolement en gebrek aan lichaamsbeweging van ouderen slecht is voor hun gezondheid.
Ik zeg hiermee niet dat we niks moeten doen, ik zeg wel dat het intelligent mag en dat we misschien ook moeten accepteren dat er keerzijdes zitten aan beleid. Nu draait alles om corona maar er is meer in de wereld
En ook qua privacy : ik hoor dat Belgie drones laat vliegen over vakantie huisjes, massaal telefoongegevens van mensen controleert. Big brother is watching you. Zuid Korea heeft dat nog een graadje erger gedaan. Ook privacy verdient bescherming vind ik. Overheden gebruiken dit om dingen te doen die we in normale omstandigheden nooit zouden accepteren en ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk dat weer los gelaten wordt nadien.
Ik weet het niet hoor, wat goed of slecht is en ik ben blij dat ik de keuzes niet altijd hoef te maken.
pluk schreef: ↑wo 01 apr 2020, 17:17 Religieuze bijeenkomsten verbieden is ongrondwettelijk.Tja je hebt ook het recht op vereniging maar dat is ook niet meer mogelijk in deze tijden dus waarom uitzondering voor religieuze? Het gaat immers om het verbod om samenkomsten van veel mensen los van de oorsprong van de bijeenkomst. Daarom vind ik het ook vreemd om uitzondering te maken voor religieuze bijeenkomsten. Staat voor mij los van de vrijheid van godsdienst......
Vast een mouw aan te passen door uitroepen van de noodtoestand of zo. Leveren we vrees ik alleen allerlei grondrechten en rechtstatelijke zekerheden voor in. Dus doe maar niet zou ik zeggen.
dinky89 schreef: ↑wo 01 apr 2020, 18:05 Tja je hebt ook het recht op vereniging maar dat is ook niet meer mogelijk in deze tijden dus waarom uitzondering voor religieuze? Het gaat immers om het verbod om samenkomsten van veel mensen los van de oorsprong van de bijeenkomst. Daarom vind ik het ook vreemd om uitzondering te maken voor religieuze bijeenkomsten. Staat voor mij los van de vrijheid van godsdienst......Omdat de Grondwet voor het recht op vereniging wel voorziet in een beperking in het belang van de openbare orde en voor art 6 niet?
Ik ben overigens wel heel blij dat de genomen maatregelen effect lijken te hebben.
pluk schreef: ↑wo 01 apr 2020, 17:17 Religieuze bijeenkomsten verbieden is ongrondwettelijk.Kan natuurlijk dat het in NL ongrondwettelijk is en bij ons niet, maar hier zijn ze gewoon verboden.
Vast een mouw aan te passen door uitroepen van de noodtoestand of zo. Leveren we vrees ik alleen allerlei grondrechten en rechtstatelijke zekerheden voor in. Dus doe maar niet zou ik zeggen.
Siberienne schreef: ↑wo 01 apr 2020, 17:55 In Brabant gingen op 6 maart al maatregelen in. We hebben daar pech gehad met verborgen introductie van het virus rond de carnaval. Onderzoek laat zien dat we al gevallen hadden voor de eerste casus en dat die uit verschillende bronnen zijn gekomen. Ook nu zie je dat de verspreiding in het noorden van ons land nog steeds in een andere fase zit als in Brabant.ja en elke keuze heeft voordelen en nadelen.
In Limburg kwam de COVID19 overigens van een carnavalsvierder uit Duitsland![]()
Ik wil trouwens even iets hier in de groep gooien ter nuance: mensen die langdurig in de bijstand zitten hebben een levensverwachting die 10 jaar (!) korter is dan gemiddeld. Oorzaken oa de stress van langdurig in financieel moeilijke situatie zitten, ongezondere leefomgeving noem het maar op. Als ten gevolge van de corona maatregelen 100.000 mensen langdurig in de bijstand zouden komen, scheelt dat dus 1 miljoen levensjaren Dat is heel veel. Dus ik vind het mee laten wegen van economische effecten van maatregelen geen onzin.
Idem voor sociaal isolement en gebrek aan lichaamsbeweging van ouderen slecht is voor hun gezondheid.
Ik zeg hiermee niet dat we niks moeten doen, ik zeg wel dat het intelligent mag en dat we misschien ook moeten accepteren dat er keerzijdes zitten aan beleid. Nu draait alles om corona maar er is meer in de wereld
En ook qua privacy : ik hoor dat Belgie drones laat vliegen over vakantie huisjes, massaal telefoongegevens van mensen controleert. Big brother is watching you. Zuid Korea heeft dat nog een graadje erger gedaan. Ook privacy verdient bescherming vind ik. Overheden gebruiken dit om dingen te doen die we in normale omstandigheden nooit zouden accepteren en ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk dat weer los gelaten wordt nadien.
Ik weet het niet hoor, wat goed of slecht is en ik ben blij dat ik de keuzes niet altijd hoef te maken.
pearlsofpassion schreef: ↑wo 01 apr 2020, 18:41 Kan natuurlijk dat het in NL ongrondwettelijk is en bij ons niet, maar hier zijn ze gewoon verboden.Van de islam weet ik het niet.
En zelfs de islam houdt er zich gewoon zonder morren aan (ik geloof dat ze nu ook bidden over internet).
Chouka schreef: ↑wo 01 apr 2020, 18:59 Van de islam weet ik het niet.Dat is altijd al op Een, zondagochtend.
Met het beperkt aantal mensen dat hier naar de kerk gaat zou het echt goed kunnen om de 1,5 meter regel te respecteren. Toch hebben ze gekozen om volledig te stoppen. Dat kwam wel van de bisdommen uit. Er is elke week ergens 1 mis zonder mensen in de kerk. Die mis wordt opgenomen en uitgezonden op TV.
pearlsofpassion schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:02 Dat is altijd al op Een, zondagochtend.Ja, klopt. En er zou nu niet meer naar gekeken worden. Ze denken dus dat alleen de reeds vaste klanten kijkt.![]()
![]()
Chouka schreef: ↑wo 01 apr 2020, 19:06 En nog een cijfer om over na te denken:In Nederland is het aantal verkeersongevallen gedaald dus dat kan
In maart 2020 waren er (in België) niet meer overlijdens dan in maart 2019. Er zijn wel ooit maanden maart geweest met extra hoge cijfers door de griep. Toch waren er meer dan 500 geregistreerd als corona-overlijdens.
Wie denkt mee?
- Ik denk dat bij de overlijdens er toch een aantal is dat al op het einde van het leven was.
- minder volk op de baan, dus minder overlijdens in het verkeer?
- als het werk wegvalt valt de bijhorende stress ook weg. Minder hartinfarcten?
Nog iemand een idee? Of iemand die het weet?