Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Angelique schreef: do 19 mar 2020, 13:17 Even hoor...je moet zoveel mogelijk thuis blijven, hoe vaker onder de mensen, hoe groter het risico dat je het virus overbrengt.

Maar als je dus extra zooi haalt om maar zo min mogelijk naar die supermarkt te hoeven dan moet ik ineens hamsterschaamte gaan krijgen ofzo?

Wat willen ze nou...
Nee, dat is natuurlijk de andere kant van het verhaal.

Maar het gaat niet om voor 1 of 2 weken eten in huis te hebben. Het gaat om onvoorstelbare hoeveelheden dingen meenemen, pasta waar je nog 2 jaar mee vooruit kunt. Het gaat om het graaien wat mensen nu doen. Het gaat om het asociale gedrag dat ze in supermarkten vertonen. De agressie waarmee ze door de winkel lopen en net voor jou neus (met 30 cm afstand) dat laatste potje doperwten weg kapen. Zouden ze zich daar niet zo debiel gedragen, zou je veel veiliger kunnen winkelen, hoeven we ook niet meer te hamsteren. Niet zoals nu wordt gedaan. Kan gewoon iedereen eens per week naar de winkel.

En wat vooral bizar is en toch gebeurd (en dat lees je ook hier): zieke mensen gaan gewoon boodschappen doen. Kijk, konden we er nou zeker van zijn dat zieke mensen THUIS zouden blijven, konden we allemaal met een iets geruster hart boodschappen doen, mits we ook fucking voldoende afstand houden tot elkaar. Maar nee, zelfs daar kun je niet op rekenen. Ondertussen ken ik nu zelf 1 iemand die gewoon in de winkel besmet is geraakt en nu op het IC ligt te vechten voor zijn leven :-X

Het gaat om het hele gebeuren bij elkaar wat het leven nu heel erg extra uncomfi maakt.
Door pluk
wat is het toch dat oude mensen denken dat er niks aan de hand is???
opa en oma beide 85+, wonen nog zelfstandig en in Tilburg :-\
oma doet gewoon dr boodschapjes zelf (weigert hulp), keuvelt onderweg met de buurtjes (eveneens bejaard) die ze tegenkomt en kennissen komen als vanouds gezellig op de koffie.
M'n moeder vertikt het dus nu om daar naartoe te gaan. Niet omdat ze bang is mn opa of oma te besmetten maar bang is daar besmet te raken :'(
Door MillyMol
In mijn ziekenhuis nu 12 patiënten op de ICU in kritieke toestand aan de beademing. Een klaargemaakte ‘Corona-afdeling’ begint vol te lopen. Daar liggen de mensen die te ziek zijn om thuis te bijven maar nog zelf kunnen ademen. We staan aan het begin van een oplopende curve waarvan de piek over twee weken verwacht wordt.

Het gaat erg worden, ook hier. Personeel uit omliggende ziekenhuizen die geen ICU-capaciteit hebben maar wel mensen omdat daar ook operaties zijn komen stil te liggen worden naar ons ziekenhuis gehaald om te kunnen ondersteunen.

Het gaat een hectische tijd worden. Velen zullen sterven. Maar nog meer zullen weer herstellen, hopelijk zonder blijvende longschade, en hopelijk volgens de theorie van griepimmunisatie zorgen dat het virus steeds minder kans krijgt om anderen te besmetten.

Ik voel me machteloos dat ik niet meer kan doen dan vanuit huis de troepen aan te sturen zodat ook het EPD zo goed mogelijk is ingericht om het zorgpersoneel maximaal te ondersteunen. Met al mijn ervaring in de anesthesie had ik een bijdrage kunnen leveren, iemand af kunnen lossen die na een dag lang keihard werken welverdiend uit moet rusten. Anderen moeten het nu doen.

Hopelijk kunnen we de curve afvlakken.
Door sam28
Dat hoop ik ook Milly, je doet echt goed werk. Iemand moet het aansturen.

Zelf wacht ik maar geduldig af tot ik gebeld word door de mensen van de database, ze hebben het druk dus het kan morgen worden. Ik wil graag wat doen en ben ook gewoon BIG geregistreerd.
Door Elf
Laten we niet vergeten dat er niet meer buiten de deur gegeten wordt! Als ik naar onze situatie kijk: Voor corona at ik hier thuis ‘s avonds alleen met zoon en soms met meneer Elf (drukken baan, veel op reis). Dochter woont normaal op kamers. Nu eten we met zn 6-en (grote eters) 3x per dag plus alle tussendoortjes hier thuis. Sorry dat dan mijn karretje vol ligt. 2 pakken pasta zijn zo op met een topsporter erbij. En dat heeft helemaal niets met hamsteren te maken maar gewoon met het feit dat we meer nodig hebben dan normaal. Daarnaast wil men dat er zo min mogelijk mensen in de winkels zijn. En als je dan wat meer nodig hebt om zo een paar dagen niet te hoeven ben je ineens een hamsteraar? :-[
Door hannabelgje
Hier ook boodschappen gedaan tijdens lunchpauze. Ook voor mijn ouders. Dan heb je van veel producten dus 2 exemplaren, daar voel ik me nu al heel ongemakkelijk bij....
Ik heb voor een week boodschappen gedaan voor twee gezinnen en had dus ook een volle kar met veel diepvriesspullen ook. De verse groenten waren extreem duur. Stronkje broccoli was 1,50 bijvoorbeeld. Ik ben blij dat de spullen binnen zijn en ik niet meer naar de winkel hoef. Ik vind dat toch echt stressvol. Niet iedereen neemt afstand helaas.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: do 19 mar 2020, 15:28 Ik weet niet of deze al is geplaatst, maar hier is iemand aan het woord die er écht verstand van heeft, de deskundigste onder de deskundigen, zeg maar. Geruststellend en informatief, zonder te bagatelliseren:

https://decorrespondent.nl/11051/virolo ... SzfyO_niN8
Ik vind het een prachtig artikel. Maar hier word ik persoonlijk niet echt gerust van:

"Het gaat wel één of twee jaar duren voordat er geneesmiddelen zijn, die het mogelijk maken om dit virus zodanig te beteugelen dat het hanteerbaar wordt".

Want dat is wel lang zeg maar, 1 a 2 jaar :-X
Door Kaela
Lizzy schreef: do 19 mar 2020, 15:55 Ik vind het een prachtig artikel. Maar hier word ik persoonlijk niet echt gerust van:

"Het gaat wel één of twee jaar duren voordat er geneesmiddelen zijn, die het mogelijk maken om dit virus zodanig te beteugelen dat het hanteerbaar wordt".

Ja dat is lang. En dat is waarom een lockdown dus ook niet zal werken. Want zo lang kan je niet alles stilleggen. Dan hebben we straks geen eten meer. Dan hebben we straks niets meer.
Lizzy schreef: do 19 mar 2020, 15:55 Ik vind het een prachtig artikel. Maar hier word ik persoonlijk niet echt gerust van:

Het filmpje over niezen dat in het artikel wordt genoemd is ook heel verhelderend. Niezen in je hand, je elleboog of een zakdoek? De elleboog wint, als het gaat om het verspreiden (of liever gezegd: het NIET verspreiden) van het virus.

En ja, 1-2 jaar is best een flinke periode, al ga ik ervan uit dat ze niet bedoelt dat het virus zich gedurende 1-2 jaar net zo snel verspreidt als nu het geval is. Meer een golfbeweging, door loslaten van lockdowns en social distancing, waardoor het virus weer meer kans op verspreiding heeft, maar minder heftig, doordat er steeds meer mensen een (tijdelijke) immuniteit opbouwen. Ik vond het geruststellend dat ze zei: over vijf jaar is dit waarschijnlijk een van de wintervirussen.

Ondertussen, onder het motto "elluk nadeel hep ze voordeel", hoop ik dat deze periode van lockdowns en weinig mobiliteit op en over de aardbol leidt tot een mate van herstel van diezelfde aardbol. Als ik lees dat het water in Venetië ineens zo helder is dat je er vissen in kunt zien zwemmen, en dat mensen in China voor het eerste zuivere lucht inademen, dan geeft me dat wel moed; zo snel kan herstel dus op gang komen als de mens tijdelijk wordt uitgeschakeld. Natuurlijk zal diezelfde mens er onmiddellijk weer een potje van maken zodra alle restricties zijn opgeheven - ik verwacht een explosie van consumptie en mobiliteit zodra het coronagevaar enigszins geweken is - maar vooralsnog heeft de aarde nu even kans om op adem te komen, en het doet me deugd dat dat ook (zoals in Venetië, waar de boel pas een maand of zo op slot zit) heel snel gaat soms.
Ik vind het wel erg om te lezen dat mensen ziek boodschappen gaan doen.. :-\ Dan stopt de verspreiding toch nooit :???:

Ik denk dat zoveel mogelijk hygiene maatregelen /ontsmetten belangrijk is. Dus idd je handen, telefoon, sleutels, auto etc na gebruik schoonmaken.
Pakketten minimaal 24 uur laten staan na bezorging.
Ook al kun je het nooit 100% perfect doen, 50% is al veel beter dan niets lijkt mij... Niets doen omdat toch niets 100% goed genoeg is helpt ook niets.

Sommige mensen denken alleen aan zichzelf en hoesten in het voorbij fietsen heerlijk over je heen :-X

En ik zie ook gewoon mensen die hun honden met elkaar laten spelen, die praktisch tegen elkaar aan staan.
Niet iedereen neemt de regels serieus.

Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat op deze manier... :-\
Door Angelique
Lizzy schreef: do 19 mar 2020, 14:38 Nee, dat is natuurlijk de andere kant van het verhaal.

Maar het gaat niet om voor 1 of 2 weken eten in huis te hebben. Het gaat om onvoorstelbare hoeveelheden dingen meenemen, pasta waar je nog 2 jaar mee vooruit kunt. Het gaat om het graaien wat mensen nu doen. Het gaat om het asociale gedrag dat ze in supermarkten vertonen. De agressie waarmee ze door de winkel lopen en net voor jou neus (met 30 cm afstand) dat laatste potje doperwten weg kapen. Zouden ze zich daar niet zo debiel gedragen, zou je veel veiliger kunnen winkelen, hoeven we ook niet meer te hamsteren. Niet zoals nu wordt gedaan. Kan gewoon iedereen eens per week naar de winkel.

Agressie is natuurlijk altijd een nono. Maar je krijgt nu ook het indirecte hamsteren (extra inslaan) omdat je tot nu toe gewend was dat er altijd voorraad in de winkel was en je er nu achtergekomen bent dat dat niet altijd het geval is en dus neem je zelf ook maar wat extra mee om niet zonde rproduct x te komen zitten.

En wat vooral bizar is en toch gebeurd (en dat lees je ook hier): zieke mensen gaan gewoon boodschappen doen. Kijk, konden we er nou zeker van zijn dat zieke mensen THUIS zouden blijven, konden we allemaal met een iets geruster hart boodschappen doen, mits we ook fucking voldoende afstand houden tot elkaar. Maar nee, zelfs daar kun je niet op rekenen. Ondertussen ken ik nu zelf 1 iemand die gewoon in de winkel besmet is geraakt en nu op het IC ligt te vechten voor zijn leven :-X

Nee, dat afstand houden blijft een dingetje. Hier vandeweek ook iemand uit brabant op het erf, dus ik netjes naar hem gezwaaid op 10 meter afstand, maar meneer wilde toch een hand komen geven. Vond het allemaal nog steeds opgeklopte onzin. Dat laatste is natuurlijk heel erg :(

Het gaat om het hele gebeuren bij elkaar wat het leven nu heel erg extra uncomfi maakt.

Ja die verbroedering zie ik echt niet hoor. Ja ff klappen voor je raampje, en ondertussen wensen ze elkaar in de campergroepen de corona toe of dat je minstens vanuit spanje (waar overwinteraars weggestuurrd zijn) ergens op een boom crashed. :-X
Door sam28
Ik ben net gebeld. :)
De ene helft van dat bureau (database zorgpersoneel) is instellingen en ziekenhuizen aan het bellen en de andere helft de BIG geregistreerden. Ik krijg binnen/over enkele dagen een email met een match. Wrs in een ziekenhuis als dat nodig gaat zijn (denk ik wel). Ben heel benieuwd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door