Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef: za 14 mar 2020, 17:22 Nee, maar we weten ondertussen dat 20% van de besmette mensen IC nodig heeft. En 3% dood gaat. Ik weet niet waar we dan over praten maar volgens mij heul veul :-X

Zo langzamerhand heb ik wel behoefte aan een beetje goed nieuws :-X
Ik bedoelde ook niet dat het allemaal wel gezellig meevalt, maar iemand vroeg wat de "attack rate" die Siberienne noemde precies aangaf, en dat probeerde ik uit te leggen. En dat "60% van de mensen loopt het virus op" niet hetzelfde is als "60% van de mensen wordt flink ziek".

Voor goed nieuws lees ik graag berichten over Zuid-Korea, waar ze de boel weer behoorlijk onder controle hebben. In China ook, maar ik hou bij die cijfers altijd een beetje een slag om de arm, ivm propaganda.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: za 14 mar 2020, 17:41 Ik bedoelde ook niet dat het allemaal wel gezellig meevalt, maar iemand vroeg wat de "attack rate" die Siberienne noemde precies aangaf, en dat probeerde ik uit te leggen. En dat "60% van de mensen loopt het virus op" niet hetzelfde is als "60% van de mensen wordt flink ziek".

Voor goed nieuws lees ik graag berichten over Zuid-Korea, waar ze de boel weer behoorlijk onder controle hebben. In China ook, maar ik hou bij die cijfers altijd een beetje een slag om de arm, ivm propaganda.
Nee nee, maar ik bedoelde ook niet dat jij het zit te bagatelliseren!!! Helemaaaaaal niet. Ik snap dat het alleen je uitleg was over attack rate.

Ik bedoelde meer : OK, als 60% van de Nederlanders ziek wordt, praten we over dik 10 miljoen Nederlanders. Als daar 20% IC zorg voor nodig heeft :-X :-X :-X . En als van die 10 miljoen mensen 3% dood gaat :-X :-X :-X :-X

Ik neem nog een wijntje :-X
Lizzy schreef: za 14 mar 2020, 17:49
Ik neem nog een wijntje :-X
;D

Sorry. :-[

Ik weet niet hoe die berekeningen zijn gemaakt of bedoeld, dus het is moeilijk daar verder iets over te zeggen. Wordt bedoeld: 60% loopt het virus op, een deel X daarvan krijgt ziekteverschijnselen, en van die X belandt 20% in het ziekenhuis en van die 20% sterft 3%? Of wordt bedoeld: 60% loopt het virus op, van die 60% belandt 20% in het ziekenhuis en van die 20% sterft 3%?

Misschien moeten we gewoon even wachten tot Siberienne weer kans ziet haar expertise in het topic te injecteren. :D
Door Kim_S
Ik heb inmiddels behoorlijk pijn in mijn longen. Niet door het hoesten eigenlijk, maar “zomaar”. En ik vind het nu niet meer leuk :-\
En ik heb dus nog steeds geen koorts, raar allemaal.

Het voelt echt wel heel anders dan griep of verkoudheid moet ik zeggen. Zou het dan toch...?

Ik hoop in dat geval wel dat ik niet bij die 20% zit die naar de IC moet :-X
(Echt super om dit soort dingen te lezen als je denkt dat je COVID-19 onder de leden hebt ::))
Door Pauline
Jeetje Kim, kan me je ongerustheid voorstellen!

Eddie was woensdag bij de huisarts,met een vreselijk droge niet te stoppen hoest. Er is eerst overlegd of hij op de praktijk mocht komen, maar daar was koorts het criterium. En dat had hij niet. Volgens ha was het een gewoon "iets", dat Eddie altijd onder temperatuur heeft (36) en nu 37.2 was geen punt volgens haar.

Hij is toen niet meer werken gegaan, hij lag 5 weken geleden ook al in het ziekenhuis met soortgelijke klachten. Hij blijft dus thuis totdat dit geluwd is. Geen afweer, herhaaldelijk longontstekingen en Parkinson was voor ons (meer dan) heb genoeg om de gok niet te wagen.
Door Kim_S
Jeetje Plien, dat is ook schrikken met Eddie, zeker met al zijn andere klachten. Niet getest zeker, want geen koorts?

De scherpe pijn is gelukkig iets minder nu, ik vond het best een eng gevoel. Hoest is ook erger geworden. Nog steeds netjes in de elleboog, dat wel :cool: (hoewel ik niet de illusie heb dat ik hier niemand aansteek...)
Door MillyMol
Kim_S schreef: za 14 mar 2020, 18:23 Ik heb inmiddels behoorlijk pijn in mijn longen. Niet door het hoesten eigenlijk, maar “zomaar”. En ik vind het nu niet meer leuk :-\
En ik heb dus nog steeds geen koorts, raar allemaal.

Het voelt echt wel heel anders dan griep of verkoudheid moet ik zeggen. Zou het dan toch...?

Ik hoop in dat geval wel dat ik niet bij die 20% zit die naar de IC moet :-X
(Echt super om dit soort dingen te lezen als je denkt dat je COVID-19 onder de leden hebt ::))
Kim, zit de pijn vast aan de ademhaling of heb je het alleen bij hoesten. Zit de pijn ‘hoog’ of ‘laag’ (middenrif)? Eenzijdig of dubbelzijdig?
Door Kim_S
MillyMol schreef: za 14 mar 2020, 19:31 Kim, zit de pijn vast aan de ademhaling of heb je het alleen bij hoesten. Zit de pijn ‘hoog’ of ‘laag’ (middenrif)? Eenzijdig of dubbelzijdig?
Het is inmiddels een stuk minder, maar het zat op mijn borst en op mijn rug tussen mijn schouderbladen. Hoog dus. En aan beide kanten. Het was redelijk constant, niet erger bij hoesten of ademhalen.

Is er een dokter in de zaal :biggrin2:
Door MillyMol
Kim_S schreef: za 14 mar 2020, 19:40 Het is inmiddels een stuk minder, maar het zat op mijn borst en op mijn rug tussen mijn schouderbladen. Hoog dus. En aan beide kanten. Het was redelijk constant, niet erger bij hoesten of ademhalen.

Is er een dokter in de zaal :biggrin2:
Ik ben natuurlijk geen dokter, wel physician assistant anesthesie en pijnbestrijding (bijna in ruste :biggrin2: ), maar misschien kan ik je toch een beetje van info voorzien. De meest voorkomende klachten bij een longontsteking zijn:
  • pijn bij ademhalen
    benauwd zijn
    ophoesten van geel of groen slijm, soms met wat bloed
    vermoeidheid
    een hogere of juist een lagere lichaamstemperatuur
    spierpijn en pijn bij de longen
    rillen en klappertanden
    minder eetlust
    in ernstige gevallen, verwardheid
Meestal zit bij een pneumonie de pijn aan de achterkant, in het onderste deel van de borstholte en zit het aan de ademhaling vast, d.w.z. dat de pijn heviger wordt bij inademen en minder bij uitademen.

Waarschijnlijker is dat de spieren rond je borst en rug pijn doen door het vele hoesten.
Heb je het vermoeden dat je met iemand in aanraking bent geweest die besmet is met het Corona virus? Probeer eens op papier te zetten met wie je allemaal in contact bent geweest die misschien soortgelijke klachten heeft of een bevestigde besmetting heeft.

Je kunt in ieder geval zelf al maatregelen nemen door thuis te blijven en -als je echt denkt dat het COVID-19 is- in quarantaine gaan. Dat betekent dus je afzonderen van je huisgenoten.
Door Pauline
Kim_S schreef: za 14 mar 2020, 19:21 Jeetje Plien, dat is ook schrikken met Eddie, zeker met al zijn andere klachten. Niet getest zeker, want geen koorts?

De scherpe pijn is gelukkig iets minder nu, ik vond het best een eng gevoel. Hoest is ook erger geworden. Nog steeds netjes in de elleboog, dat wel :cool: (hoewel ik niet de illusie heb dat ik hier niemand aansteek...)
Idd niet getest want geen koorts. Hij leeft nog hoor! ;) Ik vrees dat zijn hooikoorts hem alweer behoorlijk parten speelt, 2x anti histamine per dag helpt redelijk. Verder passen we ons goed aan en doen niets overbodigs. Echter moet Eddie, indien mogelijk, blijven sporten, anders kan hij binnen 48 uur bijna niet meer opstaan en lopen. Dan schiet zijn P van tremoren naar freezing. Altijd wat anders.... ::) :biggrin2:

Doe je voorzichtig en pas op jezelf! :-*
Door Kim_S
Bedankt voor de info MillyMol! Lijkt me niet dat ik een longontsteking heb als ik het zo lees, maar die pijn was dan wel raar. Ook als ik niet bewoog deed het heel erg zeer. Zoals kramp zeg maar. Nooit gehad op die plek.

Ik was zondag bij een cursus waar iemand hoestte, en ik was maandag in Brabant, o.a. in een lunchroom. Ik kan daar besmet zijn, maar niks officieels voor zover ik weet.

Ik ben gelukkig al 2 dagen thuis (vanaf dat ik hoest), en de rest van de familie gaat ook nergens meer heen, want de scholen zijn hier sinds gisteren gesloten, en al het andere was al voor ons afgezegd. Dus we zijn nu allemaal in thuisisolatie. We wonen in de middle of nowhere, dus hebben ook geen directe buren om aan te steken. Manlief heeft (nog) nergens last van, en de kindjes hoor ik 2x per dag een keer hoesten. Hopelijk blijft dat zo. Ik denk wel dat het te laat is om in quarantaine te gaan voor ze, ze zullen al lang besmet zijn denk ik. Maar we blijven dus allemaal thuis voorlopig.
Laatst gewijzigd door Kim_S op za 14 mar 2020, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim_S
Pauline schreef: za 14 mar 2020, 20:10 Idd niet getest want geen koorts. Hij leeft nog hoor! ;) Ik vrees dat zijn hooikoorts hem alweer behoorlijk parten speelt, 2x anti histamine per dag helpt redelijk. Verder passen we ons goed aan en doen niets overbodigs. Echter moet Eddie, indien mogelijk, blijven sporten, anders kan hij binnen 48 uur bijna niet meer opstaan en lopen. Dan schiet zijn P van tremoren naar freezing. Altijd wat anders.... ::) :biggrin2:

Doe je voorzichtig en pas op jezelf! :-*
Knuffel voor Eddie! En neem er zelf ook 1 :-*

Ik doe voorzichtig, beloofd ;)
Door MillyMol
Kim_S schreef: za 14 mar 2020, 20:13 Bedankt voor de info MillyMol! Lijkt me niet dat ik een longontsteking heb als ik het zo lees, maar die pijn was dan wel raar. Ook als ik niet bewoog deed het heel erg zeer. Zoals kramp zeg maar. Nooit gehad op die plek.

Ik was zondag bij een cursus waar iemand hoestte, en ik was maandag in Brabant, o.a. in een lunchroom. Ik kan daar besmet zijn, maar niks officieels voor zover ik weet.

Ik ben gelukkig al 2 dagen thuis (vanaf dat ik hoest), en de rest van de familie gaat ook nergens meer heen, want de scholen zijn hier sinds gisteren gesloten, en al het andere was al voor ons afgezegd. Dus we zijn nu allemaal in thuisisolatie. We wonen in de middle of nowhere, dus hebben ook geen directe buren om aan te steken. Manlief heeft (nog) nergens last van, en de kindjes hoor ik 2x per dag een keer hoesten. Hopelijk blijft dat zo. Ik denk wel dat het te laat is om in quarantaine te gaan voor ze, ze zullen al lang besmet zijn denk ik. Maar we blijven dus allemaal thuis voorlopig.
Verstandige beslissing. En als de klachten erger worden niet twijfelen maar je huisarts bellen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door