Op. En overal ook op.

Dan niet hoor.

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑do 05 mar 2020, 19:49 Applausje voor hoe hygiënisch er in dit ziekenhuis gewerkt isJa, en dat is toch precies wat ze zeggen?
‘Niemand besmet in Beatrixziekenhuis
In het Beatrixziekenhuis in Gorinchem zijn geen patiënten, medewerkers of bezoekers besmet door de corona-patiënt die een week op de intensive care lag van het ziekenhuis, zonder dat bekend was dat zij het virus had. Dat zei Robert Chabot, voorzitter van de medische staf van het ziekenhuis zojuist in Nieuws en Co op NPO Radio 1. "Alle medewerkers die in direct contact zijn geweest met de patiënt zijn allemaal negatief getest." Het ziekenhuis is vandaag weer opengegaan.’
Ik vind de PvD erg gemakkelijk als ik van de andere kant hoor hoeveel kunst en vliegwerk er nu al nodig is om voldoende test materialen te hebben (zelfs voor de kweek materialen dreigen al leveringsproblemen)
Lijkt me een strak plan om ook iedere snotteraar die buiten de risico gebieden is geweest te gaan testen. Een epidemie gaat voort een case definities veranderen, dat is nou eenmaal zo. Dit vind ik echt achteraf een koe in de kont kijken.
En ja, bijna al onze virussen komen van dieren af. Dat zijn we zelf namelijk ook. Mazelen komt ook van dieren. Alleen dat maakte de overstap al iets langer geleden voor de bio industrie. Ik denk dat het contact met buiten levende niet intensief gehouden dieren juist een groter probleem is dan de bio industrie vanuit infectie preventie oogpunt (waarbij ik om andere redenen de bio industrie echt problematisch vind, maar ga nou geen oneigenlijke argumenten gebruiken, dan schiet je echt jezelf in de voet). De markten met de mix van levende lokale dieren en veel mensen die daarmee in contact komen zijn een grote risico dan de voorverpakte plofkip in de AH. Maar da’s mijn mening![]()
Ik vraag iedereen in deze Kamer te reflecteren of de intensieve fok en de internationale, slecht gereguleerde handel in dieren, dit gezondheidsrisico waard is.Ze hebben het hier helemaal niet over de bio-industrie perse. En niet om het een of ander hoor, maar wij gaan hier ook nog wel een keer zitten jankenbalken om een Aujeszki uitbraakje in NL waarbij honderden honden en huiskatten dood neervallen. Of een nieuwe Q-koorts ontploffing. Dus heel eerlijk begrijp ik je punt niet. Het is toch gewoon zo, wat ze schrijft?
De vee-industrie en de handel in wilde dieren zijn een tikkende tijdbom en het is wachten op de volgende uitbraak. Het is hoog tijd dat we oorzaak en gevolg in het beleid aan elkaar gaan koppelen. In het vorige debat gaf deze minister aan met zijn collega van LNV hierover in gesprek te gaan. Is dit al gelukt?
Angelique schreef: ↑do 05 mar 2020, 19:49 Ja tis toch watNou, dit dus exact.Goed verhaal en wat doen ze ermee....helemaal niks. We laten alles over aan de experts. Makkelijk toch.
Eén van de 2 betere bijdragen van vandaag. maar hé, Pvdd en PVV, daar luistert toch niemand naar.
1 februari...Maakt u zich geen zorgen, Nederland is goed voorbereid.
5 maart....nou, laten we eens gaan kijken wat de voorraden zijn van de medische dingetjes.
Ook leuk..cu-muts.
"Ik voel mij goed geïnformeerd."
Vervolgens stelde ze 13 vragen![]()
En daar kwam gelukkig nog net op tijd weer een briefje voor Bruin.....keek even geschokt en noemde toen de huidige aantallen.
Waarom keek die eigenlijk geschokt als dit helemaal volgens de planning van het rivm gaat![]()
Tot zover het coronadebat....hoop gel*l, geen wol te vinden verder.
sam28 schreef: ↑do 05 mar 2020, 21:29 Ik wilde multivitaminen kopen omdat mijn multivitaminen op waren. Die slik ik elke dag omdat ik niet genoeg binnenkrijg.Hier is alles nog volop aanwezig. Ook via de webshop nog gewoon te krijgen: https://www.vitaminstore.nl/multivitamine
Op. En overal ook op.![]()
Dan niet hoor.Ik wacht wel tot de hysterie over is.
pearlsofpassion schreef: ↑vr 06 mar 2020, 06:59 Ik begrijp dat het idd zuinig omspringen is met de reagentia (want de producent kan niet volgen) en lab personeel.Schandalig nog wel? Heb je wel goed gelezen wat ze schrijft? Het gaat om omgang met dieren in z'n algemeen. En ja, we hebben nu voor de derde keer in korte tijd met een Chinees virus te maken dat ontstaat op een van die "aparte" markten van ze.
Want het blijkt een PCR test en dat vergt toch wat meer manueel werk dan gewoon een bloedstaal op een toestel zetten.
Meer kans op fouten trouwens ook, maar dat terzijde.
Ik stel mij ook vragen of niet beter wat meer mensen getest zouden worden, maar ik heb zelf geen kijk op de voorraden van de reagentia, dus kan ik daar ook geen goed oordeel over vellen. Laat de mensen die het wel weten dat dan maar doen.
Wat niet wil zeggen dat er aan het hele protocol en vooral de dataverzameling en opvolging van risico-mensen (die vb net buiten het protocol vallen om getest te worden) niets verbetert kan worden.
En ik vind het ronduit schandalig dat Corona nu misbruikt wordt voor een volledig andere campagne.
Ik ben voor een betere behandeling van dieren in het algemeen. Maar deze argumentatie slaat nergens op.
Zelfs als ze zou kloppen en het virus van dieren komt, promoot ze meer het algemeen bestrijden van alle dieren (ook huisdieren en wilde) dan enkel de bio-industrie. En iets zegt me dat dat niet is wat de partij voor de dieren zou moeten willen.
Staat het eigenlijk al vast dat dit virus van dieren komt? Of kan het ook van menselijke verkoudheidsvirussen ontstaan zijn?
Lizzy schreef: ↑do 05 mar 2020, 18:04 Voorzitter, paniek moeten we voorkomen. En ik snap dat de minister, het RIVM en de overige betrokken instanties hiermee bezig zijn. Dat is goed maar er is een balans tussen het voorkomen van paniek aan de ene kant, en grootschalige preventiemaatregelen aan de andere kant. Helaas heb ik de afgelopen week van dichtbij gezien dat de balans van de minister en het RIVM door is geslagen naar het voorkomen van paniek. En dat kan schadelijke gevolgen hebben.Zo dan dit klopt exact met wat ik al dacht
Een goede bekende van mij zit momenteel in thuisquarantaine met het coronavirus. Aan de hand van haar casus heb ik kritiek op de protocollen van het RIVM, zeker in de fase vorige week. Mijn kennis heeft namelijk vrienden met het Corona virus vorige week nog gewoon ontmoet. Zij werden niet, zoals een artikel in de lokale krant schrijft, door de GGD geadviseerd om sinds hun terugkomst uit Noord-Italië thuis te blijven. Integendeel.
Hier hun verhaal. De man werd vorige week na thuiskomst uit Noord-Italië ziek en belde de huisarts, maar hij werd niet getest. Hij was namelijk niet in het Italiaanse quarantaine-gebied geweest. Hij heeft tot 5 keer aan toe gebeld, met huisarts, GGD en zelfs het RIVM. Hij heeft aangeboden zelf voor de test te betalen, maar ook dat kon niet. Hij had koorts en hoestte in het bijzijn van zijn partner, die nog de hele week over straat ging en heeft gewerkt. De GGD en het RIVM hebben hen niet geadviseerd thuis te blijven.
Pas toen het protocol op zondag werd aangepast om mensen uit heel Noord-Italië te testen, mochten zij worden getest. Zij hebben hier opnieuw zélf voor moeten bellen. De uitkomst: allebei Corona. Een week lang hebben zij nog mensen aan kunnen steken. Zo ook mijn kennis. Graag een reactie van de minister hierop. Waarom is het protocol niet eerder aangepast? En waarom werden mensen die in Noord-Italië waren geweest en zich ziek voelden niet geadviseerd thuis te blijven?
En voorzitter, alsof deze gang van zaken nog niet onverantwoord genoeg is, kreeg het stel bij de uitslag van de GGD nog een advies: zeg dit tegen niemand. Meld je op je werk ‘gewoon ziek’. Ook tegen mensen die ze hadden gezien en die al symptomen hadden, moesten ze het nog ‘even stil houden’. Ik vraag aan de minister: wat is de reden voor dit advies van de GGD? Voor wie denkt dat dit een solitaire casus is: In het Eindhovens Dagblad lezen we dat ook een patiënt uit Helmond zelf aan moest dringen om getest te mogen worden. De uitslag? Positief.
Bij degene die ik ken werd gisteren het advies gegeven dat ze het feit dat ze corona heeft aan niemand hoeft te vertellen, het mag, maar het hoeft niet. Zij hoeft haar contacten die ze heeft gezien in de afgelopen week niet te informeren en deze mensen hoeven ook niet thuis te blijven. Dit in tegenstelling tot in Duitsland, waar het protocol is dat juist wel mensen thuis moeten blijven die in aanraking zijn geweest met iemand met Corona. Is de minister het met de PvdD eens dat het protocol in Duitsland verder gaat om besmettingen te voorkomen?
Mijn fractie vraagt zich dan ook af of dit kabinet daadwerkelijk inzet op preventie van verspreiding van de ziekte, of dat de gezondheidsdiensten vooral bezig zijn met het voorkomen van paniek. Vindt de minister het verantwoord om mensen niet te testen, of niet de hele waarheid te verspreiden – slechts om onrust te voorkomen? En zorgt het gebrek aan informatie niet juist voor onrust?
Bovendien vraag ik de minister of deze beperkte aanpak te maken heeft met het tekort aan zorgpersoneel, onder andere bij de GGD. Het virus verspreid zich namelijk sneller dan de procedures van de GGD bij kunnen houden. Graag een reactie. Voorzitter, ik ben teleurgesteld in wat de minister preventie noemt. De minister lijkt juist achter de feiten aan te lopen. De kans op een grote uitbraak in Nederland wordt hiermee vergroot.
Tot slot, voorzitter, wil ik benadrukken dat dit coronavirus een opvolger is in een lange rij zoönosen: ziektes die van dieren op mensen overgaan. SARS, MERS, de Mexicaanse griep, Q-koorts, Ebola: allemaal kwamen ze van wilde dieren of vee en ze maakten vele menselijke slachtoffers. Ik vraag iedereen in deze Kamer te reflecteren of de intensieve fok en de internationale, slecht gereguleerde handel in dieren, dit gezondheidsrisico waard is.
De vee-industrie en de handel in wilde dieren zijn een tikkende tijdbom en het is wachten op de volgende uitbraak. Het is hoog tijd dat we oorzaak en gevolg in het beleid aan elkaar gaan koppelen. In het vorige debat gaf deze minister aan met zijn collega van LNV hierover in gesprek te gaan. Is dit al gelukt?
Dank u wel.
Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/bijdr ... w_q5eKz55U
Hier hun verhaal. De man werd vorige week na thuiskomst uit Noord-Italië ziek en belde de huisarts, maar hij werd niet getest. Hij was namelijk niet in het Italiaanse quarantaine-gebied geweest. Hij heeft tot 5 keer aan toe gebeld, met huisarts, GGD en zelfs het RIVM. Hij heeft aangeboden zelf voor de test te betalen, maar ook dat kon niet. Hij had koorts en hoestte in het bijzijn van zijn partner, die nog de hele week over straat ging en heeft gewerkt. De GGD en het RIVM hebben hen niet geadviseerd thuis te blijven.Overigens vind ik deze meneer wel een grote sukkel. Als je uit Italië komt en je hoest en hebt koorts: dan blijf je gewoon thuis. Nee zeg, die gaat lekker werken. Met alle respect vind ik dat echt verre van slim en vind ik ook wel dat we een beroep mogen doen op mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Als je nu ziek bent, koorts hebt en je hoest en proest: dan blijf je thuis. Punt. Kan me geen bleep schelen waar je op vakantie bent geweest.
Lizzy schreef: Overigens vind ik deze meneer wel een grote sukkel. Als je uit Italië komt en je hoest en hebt koorts: dan blijf je gewoon thuis. Nee zeg, die gaat lekker werken. Met alle respect vind ik dat echt verre van slim en vind ik ook wel dat we een beroep mogen doen op mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Als je nu ziek bent, koorts hebt en je hoest en proest: dan blijf je thuis. Punt. Kan me geen bleep schelen waar je op vakantie bent geweest.Nou er lopen altijd zoveel zieken rond op kantoren etc. Werkdruk, of je wilt iets perse af hebben, mag je niet weer ziek melden, etc. Wellicht dat het in andere landen minder doen is ziek naar het werk te gaan,maar als echt Nederlander ga je door he.
Lizzy schreef: Overigens vind ik deze meneer wel een grote sukkel. Als je uit Italië komt en je hoest en hebt koorts: dan blijf je gewoon thuis. Nee zeg, die gaat lekker werken. Met alle respect vind ik dat echt verre van slim en vind ik ook wel dat we een beroep mogen doen op mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Als je nu ziek bent, koorts hebt en je hoest en proest: dan blijf je thuis. Punt. Kan me geen bleep schelen waar je op vakantie bent geweest.Ik lees het als dat zijn partner heeft gewerkt. En dat is natuurlijk lastig, als je niet een meewerkende werkgever hebt, en je bent zelf niet ziek, dan kun je je niet ziek melden he. Ik kan bv ook nu niet zeggen, he ik neem een week vakantie!
Lizzy schreef: ↑vr 06 mar 2020, 08:45 Overigens vind ik deze meneer wel een grote sukkel. Als je uit Italië komt en je hoest en hebt koorts: dan blijf je gewoon thuis. Nee zeg, die gaat lekker werken. Met alle respect vind ik dat echt verre van slim en vind ik ook wel dat we een beroep mogen doen op mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Als je nu ziek bent, koorts hebt en je hoest en proest: dan blijf je thuis. Punt. Kan me geen bleep schelen waar je op vakantie bent geweest.Ik lees het als dat zijn vrouw nog is gaan werken. Maar an sich heb je wel een punt hoor, mensen kunnen ook zelf hun verantwoording nemen. Een excuus van de korpsballen is ook dat het rivm en de ggd hun reis niet afgeraden heeft en ze daarom dus gewoon gegaan zijn.