Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
Angelique schreef: Tja en als ze straks een half jaar na de operatie incontinent is sla je je ook voor je kop. :P
Ja, dat zeg ik toch? Als je het wel doet en er gaat iets mis, sla je je voor je kop. Als je het niet doet en er gaan iets mis, sla je je ook voor je kop...ik probeer hier echt niet louter de voordelen te benadrukken hoor ::) Desalniettemin heb ik hier een Teckel die een maand voor de loopsheid mismoedig wordt, vervolgens mega-loops is en dan nog een maand of anderhalf melk geeft en treurig is...
Door Angelique
geer schreef: Ja, dat zeg ik toch? Als je het wel doet en er gaat iets mis, sla je je voor je kop. Als je het niet doet en er gaan iets mis, sla je je ook voor je kop...ik probeer hier echt niet louter de voordelen te benadrukken hoor ::) Desalniettemin heb ik hier een Teckel die een maand voor de loopsheid mismoedig wordt, vervolgens mega-loops is en dan nog een maand of anderhalf melk geeft en treurig is...
ow sorry hoor, had o.a. jouw stukkie niet gelezen, alleen het laatste bericht. Niet persoonlijk aantrekken, hier is het ook warm.
En als ik zo'n teckel zoals jou had dan zou ik toch sterk overwegen om 'm te castreren. Maar dan puur om de problemen die ze ermee heeft en niet vanwege vermeende doemscenario's. Het leven moet namelijk wel leuk blijven.
Door geer
Ik heb gewacht met de beslissing wie te laten castreren tot ik een beetje kon zien hoe Sophie op haar loopsheid reageerde, want twee gesteriliseerde teven in 1 huis schijnt niet heel erg handig te zijn... Sophie is alleen nu ook erg schijnzwanger. Toch denk ik, gezien het feit dat Sophie de baas is, dat ik beter Ted kan laten helpen... brrrr ik weet het niet...
Door Charlie Angel
Angelique schreef: Tja en als ze straks een half jaar na de operatie incontinent is sla je je ook voor je kop. :P
Daar heb je helemaal gelijk in.
Je weet nou eenmaal niet van tevoren hoe alles gaat verlopen en dat is denk ik maar goed ook. Anders zou je niet meer kunnen genieten van je hond denk ik.
Door Charlie Angel
Lupa schreef: ik denk dat het met aanleg te maken heeft, en je kan het niet van te voren weten, mientje is 14 en
niet gesterelizeerd, nooit problemen gehad, tika idem Lupa helaas heb ik wel laten sterelizzeren en achetraf heb ik spijt van, heb te snel naar advisen geluisterd en dus niet naar mijn eigen menig geluisterd, aan de andere kant....Lupa heeft ongelofelijk last gehad van haar eerste 2 loopsheiden, mischin heeft het daar ook mee te maken? ik bedoel bvmientje en tika zijn als klokken, precies om de 8 maanden worden ze loops, andere honden die veranderen of zijn niet regelmatig, zou het daar iets mee te maken hebben?dat deze honden wel mamatumoren krijgen?
Ik zou echt niet weten wat nou bepaald of een teefje mamatumoren krijgt, of dit bijv. ook gepaard gaat met schijnzwangerschap e.d.
Jane heeft trouwens geen last van haar loopsheid, alleen is ze niet constant. Is natuurlijk ook pas 3 keer loops geweest, weet niet of het normaal is dat de eerste paar keer verschillen van tussenpauze.
Door Charlie Angel
Lupa schreef: bij mien en tika ging vanaf het begin al als een klok ze zijn met 8 maanden loops geworden en om de 8 maanden worden ze het.
ik vraag me echt af of honden dieonregelmatig zijn of schijnzwanger worden meer vatbaarder voor zijnat
Ik zou het gewoon echt niet weten. Zal misschien ook iets met erfelijkheid te maken hebben.
Is Lupa na haar 2e loopsheid geholpen dan?
Door fritz
geer schreef: Ik heb gewacht met de beslissing wie te laten castreren tot ik een beetje kon zien hoe Sophie op haar loopsheid reageerde, want twee gesteriliseerde teven in 1 huis schijnt niet heel erg handig te zijn... Sophie is alleen nu ook erg schijnzwanger. Toch denk ik, gezien het feit dat Sophie de baas is, dat ik beter Ted kan laten helpen... brrrr ik weet het niet...
het geeft weinig problemen hoor Geer, mijn beide honden zijn gesterliseerd en de pensionhonden ook heel veel en die lopen ook gewoon doorelkaar de dames zijn echt niet vechterig, en de kans op incontinentie is klein maar is idd een risico
Door Charlie Angel
Lupa schreef: ja :'( ze is 2x loopsgeworden en bij de 2de loopsheid kon ze echt niet lopen, ze moest trouwen nog loopsworden, op een dag liep ze niet meer, ze heeft de hele dag niet geplaats of gepoept, ik maakte me toen echt zorgen, ben dus naar de da geweest n die kon niks vinden, ik dacht iets met de rug, en toen vroeg hij me moet ze loops worden?, nou denk ik wel maar het was de 2de keer pas dus ik wist haar patroon nog niet, 2 fagen later werdze inderdaad loops, ze had wel pijn(denk ik)want ze liep met een kromme rug en ze was toen een watje, ze werd lastig gevallen door reuwen en ze deed helemaal nuks en haar geur blijft echt 3 maanden hangen, dus werd me toen geadviseerd om haar te sterelizzeren, achteraf had ik moeten wachten op de volgende :'(maar er is me toen vereld dat hoe eerder je hond sterelizzeerd hoe kleiner de kans opmamatumoren is, dus stel dat ik nu tika zou laten stere. zou het geen nut hebben omdat ze al 8 is en dus percentuele is de preventie erop te laag9als je begijpt wat ik bedoel ::),ik weet niet hoe ik het anders moet schrijven :-\
Ja, ik snap wat je bedoelt. Dat is precies de reden waarom ik deze topic heb geopend. is het verstandig je teef te laten steriliseren liefst voor de 2 maar uiterlijk voor de 4e loopsheid (hier zijn de meningen al over verdeeld) om de kans op mamatumoren te verkleinen. Moet je dus laten helpen terwijl je hond geen klachten heeft met de loopsheid, dus niet schijnzwanger wordt en geen baarmoederontsteking heeft. Er zitten gewoon best wat nadelen aan een castratie verbonden, zeker als je dit al heel jong laat doen. Dit zal je zelf moeten beslissen, maar de da e.d. spreken elkaar zo tegen. Wat is nu wijsheid.

Wel vervelend trouwens dat Lupa zo'n last had van die loopsheid. :-\
Door Truus
Mila hebben we laten castreren omdat ze zoveel last had voor /tijdens en na de loopsheid. De ingreep was iets waar we ons eigen heel druk over hadden gemaakt maar in Sleeuwijk hebben ze het zo goed gedaan. We hebben er nooit spijt van gehad.
Door Charlie Angel
Lupa schreef: ik had eigenlijk gewoon nog 1 loopsheid willen wachten,gewoon om te kijken hoe ze dan zou reageren, ik heb er spijt van ook omdat Lupa goed op shouw en werk schoord, en daarom een hele goie vertegenwordige van het ras is, en dus had ik een nestje van haar gewild
Da's dan inderdaad balen. :-\
Door oebaya
Aanleg is volgens mij de belangrijkste oorzaak van melkkliertumoren.
En als ik even reken mijn teefje was 7 jaar bij de sterilisatie, dat is dus 12x loops geweest en nu na sterilisatie zie ik geen tekenen meer dat er zich alsnog gezwelletjes ontwikkelen. Ik denk dus, dat als je meteen een besluit neemt zo gauw zich een bobbeltje ontwikkeld de kansen heel goed zijn.
Maar ik moet het natuurlijk verder ook afwachten voor de komende jaren.
Voor mij was overigens ook een overweging om meteen te steriliseren, dat gezien de problemen ook de kans op baarmoederontsteking opliep. Dan is een operatie veel zwaarder, omdat een ontsteking natuurlijk verzwakt en bij een teefje dat toch een hartprobleempje heeft wordt het risico dat het niet goed gaat tijdens de operatie steeds groter. Nu was het qua lichamelijke conditie eigenlijk het beste moment.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door