Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
Ik zit hier niet op zijn plaats voor volgende vraag maar wil ze toch stellen omdat jullie wel veel van hondenvoer weten.

Mij is verteld dat honden niet meer dan 10% van hun voer aan vis mogen krijgen.
Ik vroeg me af of dit met brokken ook zo is. Of enkel rauwe vis? Of enkel met zalm?
Door allergie staat de hond op brokken voorlopig, ik geef enkel brokken zonder graan en met meer dan 50% vlees maar ik wil om af te wisselen ook een brok bestellen met vis. Kan dit?
Ik zie bv een brok met 6 vissoorten en volgende samenstelling: vis (57%) (met inbegrip van zalm 13%, gedroogde zalm 8%, gedroogde haring 8%, gedroogde zeevis 8% (koolvis, kabeljauw, schelvis, leng), forel 8%, zalm olie 7%, gedroogde garnalen 3%, Lachssud 2%), aardappelen (26%), mineralen, aardperen, spirulina, tomaat, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, dulse, Iers mos, zeesla, kelp, duindoorn, zeegras, distel, dille, brandnetel, meidoorn, ginseng, anijs, fenegriek, mannanoligosacchariden (probiotische MOS), fructo-oligosacchariden (FOS probiotische), yucca schidigera extract

Is dit te doen?
Ik weet dat dit een rauw voer forum is maar weet niet waar ze te stellen anders
Door Siberienne
Paulus5 schreef: ma 17 feb 2020, 19:06 Ik zit hier niet op zijn plaats voor volgende vraag maar wil ze toch stellen omdat jullie wel veel van hondenvoer weten.

Mij is verteld dat honden niet meer dan 10% van hun voer aan vis mogen krijgen.
Ik vroeg me af of dit met brokken ook zo is. Of enkel rauwe vis? Of enkel met zalm?
Door allergie staat de hond op brokken voorlopig, ik geef enkel brokken zonder graan en met meer dan 50% vlees maar ik wil om af te wisselen ook een brok bestellen met vis. Kan dit?
Ik zie bv een brok met 6 vissoorten en volgende samenstelling: vis (57%) (met inbegrip van zalm 13%, gedroogde zalm 8%, gedroogde haring 8%, gedroogde zeevis 8% (koolvis, kabeljauw, schelvis, leng), forel 8%, zalm olie 7%, gedroogde garnalen 3%, Lachssud 2%), aardappelen (26%), mineralen, aardperen, spirulina, tomaat, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, dulse, Iers mos, zeesla, kelp, duindoorn, zeegras, distel, dille, brandnetel, meidoorn, ginseng, anijs, fenegriek, mannanoligosacchariden (probiotische MOS), fructo-oligosacchariden (FOS probiotische), yucca schidigera extract

Is dit te doen?
Ik weet dat dit een rauw voer forum is maar weet niet waar ze te stellen anders
Brokken zijn verhit dus geen problemen met thiaminase.
Ik heb alleen de neiging om bij allergie honden te kiezen voor simpele brokken zonder al dit soort toevoegingen. Wat als hij hierop allergisch reageert? Dan kan het een van ‘tig ingrediënten zijn en weet je nog niks.

Sowieso; niet variëren bij eliminatie dieet, ook (juist) niet met verschillende soorten brokken.
Door Siberienne
Nog even ter verduidelijking: de meeste allergieën zijn tegen eiwitten, de brok die je aanhaalt heeft maar liefst 8 eiwitbronnen. Zou ik dus nooit geven in jouw situatie.

Waarom wil je eigenlijk brok gaan variëren?
Door pike
Voor de thiaminase hoef je bij brokken niet bang te zijn, door verhitting (en dat is bij brok altijd het geval) wordt die namelijk vernietigd. Maar ik zou ook huiverig zijn om een dergelijke brok met zo'n veelheid aan ingredienten te geven.
Een brok is toch altijd compleet, dus als je hond het op de huidige brok goed doet zou ik zeker geen andere brok er naast gaan geven.
Door Paulus5
Het is een brok met maar 1 diersoort. Daarom denk ik niet dat deze echt compleet kan de rest van haar leven gegeven worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door