Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3394504
pike schreef: di 04 feb 2020, 08:43 Armagnac is gecastreerd toen hij 12 was. Een nerveuze en angstige hond maar dat is zeker niet erger geworden. Hij is in karakter niets veranderd. Het enige verschil is dat Duc zich voor zijn plas begon te interesseren ::)
We zijn nu begonnen met de Ypozane en de ab. Ik heb inmiddels pompoenpitolie besteld en dwergzaagpalm.
Zo gauw dat binnen is, wil ik daarmee starten. Als het dan niet goed blijft gaan, zullen we misschien toch castratie (al dan niet eerst chemisch) overwegen. Maar dat zien we tegen die tijd dan wel weer.
Wat ik me wel afvraag is of 1/3 van de mensendosis voor een hond van ruim 48 kilo wel genoeg is. Qua gewicht zit hij eerder op 2/3 van dat van mensen. Iemand een idee hierover?
Door Siberienne
#3394506
Doranto schreef: di 04 feb 2020, 08:53 We zijn nu begonnen met de Ypozane en de ab. Ik heb inmiddels pompoenpitolie besteld en dwergzaagpalm.
Zo gauw dat binnen is, wil ik daarmee starten. Als het dan niet goed blijft gaan, zullen we misschien toch castratie (al dan niet eerst chemisch) overwegen. Maar dat zien we tegen die tijd dan wel weer.
Wat ik me wel afvraag is of 1/3 van de mensendosis voor een hond van ruim 48 kilo wel genoeg is. Qua gewicht zit hij eerder op 2/3 van dat van mensen. Iemand een idee hierover?
Er zijn toch gewoon doseer tabellen voor honden? Het is toch geen mensen geneesmiddel? Ik kom alleen de EMA tekst tegen voor dit middel bij honden en daar staat onderstaande tabel in, dus voor Honyx zou het 15 mg zijn.

Chemische castratie heeft trouwens nog een voordeel; als je eerst chemisch castreert en het gedrag verandert niet in zijn nadeel, dan is de castratie ‘makkelijker’. De ballen krimpen namelijk en dan heb je maar een kleiner sneetje nodig. Mijn meneren zijn gecastreerd op die manier. Ik wilde namelijk ook eerst zien wat het op gedrag zou doen (en daar had het een gunstig effect, scherpe kantjes gingen eraf, maar geen hele essentiële veranderingen)
F2B9BEFF-B99F-43E1-8203-D66E62A5D4CD.jpeg
F2B9BEFF-B99F-43E1-8203-D66E62A5D4CD.jpeg (308.53 KiB) 2923 keer bekeken
Door Siberienne
#3394507
Oh sorry, nu ik het nog een keer lees bedoel je waarschijnlijk de antibiotica? Welk middel krijgt hij? Dan kan ik het wel voor je uitzoeken.

Het kan zijn dat er verschil is in snelheid van afbraak van het middel bijvoorbeeld, waardoor je bij honden anders doseert dan bij mensen.
Overigens doseren we bij mensen ook niet echt op gewicht, alleen bij sommige middelen en extreme gewichten. Een mens van 60 kg krijgt in het algemeen dezelfde dosering als een mens van 100 kilo. Alleen bij kinderen zijn speciale doseringen. Maar dat heeft ook te maken met hun stofwisseling en niet alleen met hun gewicht.

En soms ligt het ook nog aan het orgaan; sommige antibiotica concentreren zich in een bepaald orgaan waardoor de dosis lager kan zijn. Kortom, er zit best wat marges in wat de ‘juiste’ dosis is.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394508
Siberienne schreef: di 04 feb 2020, 09:04 Er zijn toch gewoon doseer tabellen voor honden? Het is toch geen mensen geneesmiddel? Ik kom alleen de EMA tekst tegen voor dit middel bij honden en daar staat onderstaande tabel in, dus voor Honyx zou het 15 mg zijn.

Chemische castratie heeft trouwens nog een voordeel; als je eerst chemisch castreert en het gedrag verandert niet in zijn nadeel, dan is de castratie ‘makkelijker’. De ballen krimpen namelijk en dan heb je maar een kleiner sneetje nodig. Mijn meneren zijn gecastreerd op die manier. Ik wilde namelijk ook eerst zien wat het op gedrag zou doen (en daar had het een gunstig effect, scherpe kantjes gingen eraf, maar geen hele essentiële veranderingen) F2B9BEFF-B99F-43E1-8203-D66E62A5D4CD.jpeg
Nee, de ab die ik heb is sulfatrim (zou het beste op blaas / prostaat werken) van de da. Daar moet hij 1x dgs. 3 tabletten van hebben. Ik bedoel de pompoenpitolie en dwergzaagpalm. Ik heb de Sabal serulata complex van Bonusan besteld en de bio pompoenpitolie van Mattisson. Dat is voor mensen.

Dat een chemische castratie ook voordelen heeft bij een latere definitieve castratie wist ik niet. Dat is zeker ook een extra reden om daar eerst voor te kiezen dan.
Door Siberienne
#3394510
Doranto schreef: di 04 feb 2020, 09:14 Nee, de ab die ik heb is sulfatrim (zou het beste op blaas / prostaat werken) van de da. Daar moet hij 1x dgs. 3 tabletten van hebben. Ik bedoel de pompoenpitolie en dwergzaagpalm. Ik heb de Sabal serulata complex van Bonusan besteld en de bio pompoenpitolie van Mattisson. Dat is voor mensen.

Dat een chemische castratie ook voordelen heeft bij een latere definitieve castratie wist ik niet. Dat is zeker ook een extra reden om daar eerst voor te kiezen dan.

Ah zo, daar heb ik geen verstand van ;)
Die sulfatrim lijkt me inderdaad prima keuze.
Door tt-tjes
#3394516
Kaio schreef: Bij Fozzy waren er vooral poepproblemen. Heel vaak, pijnlijk en met bloed. Dat was na de ypozane meteen weg
;)
Bij Balou ook, en dat kwam idd meteen terug. Uiteindelijk heeft Balou er een dubbele hernia perinealis aan overgehouden waaraan hij geholpen is en toen ook meteen gecastreerd.
Door Lizzy
#3394522
Doranto schreef: di 04 feb 2020, 08:53 We zijn nu begonnen met de Ypozane en de ab. Ik heb inmiddels pompoenpitolie besteld en dwergzaagpalm.
Zo gauw dat binnen is, wil ik daarmee starten. Als het dan niet goed blijft gaan, zullen we misschien toch castratie (al dan niet eerst chemisch) overwegen. Maar dat zien we tegen die tijd dan wel weer.
Wat ik me wel afvraag is of 1/3 van de mensendosis voor een hond van ruim 48 kilo wel genoeg is. Qua gewicht zit hij eerder op 2/3 van dat van mensen. Iemand een idee hierover?
Mijn persoonlijke mening? Nee. Ik zou in dit geval de helft van de mensendosering geven (en niet een schromen om zelfs de hele dosis te proberen indien nodig).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394879
De kuur Ypozane zit erin. De ab-kuur duurt nog 3 dgn. Hij is een stuk alerter, vrolijker en eet ook beter.
Ik denk dat hij stiekem meer last had dan dat wij in de gaten hadden. :-\
Jammer dat de Ypozane geen definitieve oplossing is....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394880
oo dan zal het hem snel beter gaan. :thumbup:

Fozzy at na de ypozane kuur als nooit te voren (diersoorten die die jaren niet at!, en geen gemiep meer), toen de kuur af was werkte het eigenlijk al.
Qua gevoel op zijn buik voelt nog alles goed, binnenkort wel even een echo, toch checken, maar het lijkt toch een half jaar iets te doen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394961
Kaio schreef: ma 10 feb 2020, 13:01 oo dan zal het hem snel beter gaan. :thumbup:

Fozzy at na de ypozane kuur als nooit te voren (diersoorten die die jaren niet at!, en geen gemiep meer), toen de kuur af was werkte het eigenlijk al.

Hier dus ook!
Kaio schreef: ma 10 feb 2020, 13:01Qua gevoel op zijn buik voelt nog alles goed, binnenkort wel even een echo, toch checken, maar het lijkt toch een half jaar iets te doen.


Wat voel je dan precies aan zijn buik? En hoe lang is het nu geleden dat je de kuur gaf?

En is het de 1ste keer dat hij Ypozane kreeg?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394965
De DA heeft zijn buik gevoeld ;) Iets met goed de handen tegen elkaar kunnen krijgen, soepel voelen en geen pijn.
Dus zelf als leek zou ik het niet kunnen denk ik .
Toch gaat ie opnieuw voor de echo, want dat is toch verstandiger, je kunt niet alles voelen, maar het is dus niet zo ernstig als vorige keer zou ie nu toch wat vergroot zijn. ( rectaal niet voelbaar maar het is eh nogal een groot beest)
Ik mocht in maart weer de kuur geven , is dan 6 maanden. Het was inderdaad zijn eerste die hij gehad had.

Eten doet ie trouwens nog steeds goed, dat is lang geleden dat ie zo lang achter elkaar goed at! ( dus wrslijk had het arme beest er al heel veel langer last van :-[ , tja achteraf is mooi wonen ::) )
Door Robian
#3395005
Lizzy schreef: di 04 feb 2020, 17:05 Mijn persoonlijke mening? Nee. Ik zou in dit geval de helft van de mensendosering geven (en niet een schromen om zelfs de hele dosis te proberen indien nodig).
Bij mijn eerste hond (sheltie 9 kilo) gaf ik een mensendosering.
De DA had ons toen ook dringend geadviseerd om te castreren.

Het enige wat er toen te verkrijgen was met pompoenpit / zaagblad was Prostavit.
De DA was zwaar verbaasd toen hij bij controle geen noemenswaardige vergroting meer voelde
Gebruikersavatar
Door doranto
#3395006
Robian schreef: do 13 feb 2020, 11:14 Bij mijn eerste hond (sheltie 9 kilo) gaf ik een mensendosering.
De DA had ons toen ook dringend geadviseerd om te castreren.

Het enige wat er toen te verkrijgen was met pompoenpit / zaagblad was Prostavit.
De DA was zwaar verbaasd toen hij bij controle geen noemenswaardige vergroting meer voelde
Dan denk ik dat ik voor een hond van 48 kilo ook gerust voor de mensendosering kan gaan.
Nu nog even uitzoeken wat die precies is. Op de fles van de Mattisson pompoenpitolie staat helemaal geen dosering en op de Sabal serrulata complex van Bonusan staat 2 tot 4 maal dgs. 2 tot 4 tabletten
Dan zit de mensendosis dus tussen de 4 à 16 tabletten per dag :???: Daar wordt je ook niet echt wijzer van :-\
edit: Ik denk dat ik voor de tabletjes maar ongeveer van het gemiddelde uitga dan. En voor de olie 1 halve eetlepel per maaltijd. (Hij eet 2x per dag).
En dan daarmee beginnen over een maand of 4 à 5, i.v.m. de werkingsduur van de Ypozane.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395265
Echo gehad en het ziet er nog goed uit. Geen cysten meer, wel wat kalkplekjes. Bijna 6 maanden dus!
We mogen het opnieuw geven nog een maandje uitstellen.
We weten dus wel dat het bij hem heel goed werkt, en met over een maand geven dat we iet zo'n zomer als vorig jaar met hem gaan krijgen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3395266
Kaio schreef: ma 17 feb 2020, 13:22 Echo gehad en het ziet er nog goed uit. Geen cysten meer, wel wat kalkplekjes. Bijna 6 maanden dus!
We mogen het opnieuw geven nog een maandje uitstellen.
We weten dus wel dat het bij hem heel goed werkt, en met over een maand geven dat we iet zo'n zomer als vorig jaar met hem gaan krijgen.
Fijn! Dat is goed nieuws!
Pompoenpitolie i.c.m. dwergzaagpalm ga je niet eerst proberen? Dan zou je er nl. nu mee kunnen starten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door