Afgelopen week hinkte Lupi een beetje met rechtsachter. Ze heeft daar waarschijnlijk al langer problemen, omdat ze vaak 'trapte' met dat been wanneer ze in haar mand lag. Afgelopen week toch maar even naar de da, waar foto's zijn gemaakt, en dat ziet er niet best uit: spondylose in de laatste rugwervels, en artrose in beide knieën en heupen.
De da heeft aangeraden met pijnstilling te beginnen (Onsior/robenaxocib), glucosaminesupplementen te geven en hydrotherapie te starten. Uiteraard wilde hij me ook meenemen naar de rekken met Royal Canin en Hill's in de aangrenzende dierenspeciaalzaak, maar die discussie heb ik meteen in de kiem gesmoord. Alles was RC en overige wondermiddelen aan supplementen bevatten, kan ik ook los aan haar barf toevoegen.
Met de pijnstilling zijn we gisteren begonnen, al heb ik niet de indruk dat Lupi veel pijn heeft. Ze ging niet graag op de rechterachterpoot staan de afgelopen pak 'm beet twee weken, en ze hinkte dus een paar dagen, maar dat is inmiddels (zonder pijnstilling) weer weg. Vermoedelijk heeft dat ook met de gladheid te maken gehad (we hebben een totale prutwinter tot nu toe). Ik ga deze ene verpakking van een maand Onsior opmaken om te zien of het iets uitmaakt qua lopen en liggen, maar ze heeft dus tot op heden verder geen tekenen van ongemak vertoond. Ze loopt als een haas, wil altijd apporteren (moeten we nu ook inperken natuurlijk) en is meestal ook niet stijf bij het opstaan.
Dus als ik geen verschil zie tijdens een maand pijnstilling, stop ik daar misschien eerst weer mee; Lupi wordt in februari 6 jaar, wat best jong is om te starten met dagelijks chemie, zeker als er nog wel wat alternatieve middelen zijn om eerst te proberen. Ze krijgt momenteel iets van de da, een soort glucosaminebrokken (zal straks even kijken hoe dat product ook alweer heette) waarvan ze er twee per dag mag hebben. Maar die dingen barsten van de gist (wordt als eerste ingrediënt genoemd

Net als Eelke weet ik even niet hoe ik het beste kan beginnen met de behandeling, omdat er zoveel alternatieven zijn. Ik wil niet meteen in het begin alles al inzetten en dan over een paar jaar geen alternatieven meer hebben. Maar waar start ik mee? Ik overweeg om eerst door te gaan met de Backmotion en Niobest tot die op zijn, dan de fles Flexijoint leeg te maken, dan een tijdje golden paste te proberen, en dan gewoon eens te kijken waar ze het het beste op doet.
Verder zijn we met hydrotherapie begonnen bij de da. Ze vond het wat vreemd allemaal, maar deed het heel goed. Ze krijgt nu 5 weken lang 2 keer per week hydrotherapie, gevolgd door een minuut of tien op een vibratiemat, en daarna kunnen we doorgaan met 1 keer per week hydrotherapie. Ik ben al aan het kijken naar een onderwaterloopband voor thuis, want bij de da is dat gewoon reteduur (40 € voor een minuut of 20 per keer), en Aris gaat in de toekomst problemen krijgen met patella luxatie (waren we voor gewaarschuwd door de stichting waar hij vandaan komt), dus die loopband verdient zichzelf wel terug een keertje. Misschien heeft iemand hier ook tips voor thuismodellen? De goedkoopste die ik tot nu toe zie is zesduizend euro.
Ik moet er nu vandoor, maar hoor graag van jullie of mijn plannen en intenties zinvol zijn, of dat ik het beter anders kan aanpakken. Bedankt alvast!