Ja wel wat. Onze eerste husky heeft twee keer een episode gehad met korsten rond de neus, leek ook zink dermatose (niet biopt bevestigd, maar de fokker van onze honden herkende het) en is heel goed opgeknapt met lokaal zinkzalf - die hij er vervolgens deels af likte uiteraard Bij hem speelde stress ook een duidelijke rol.
Een nestbroertje van een van mijn honden had een forse zinkdermatose, veel ernstiger en ook met bv kapotte kussentjes van de voeten. Daar heeft het heel lang geduurd voordat de diagnose gesteld is. Ik ben de eigenaren een beetje uit het oog verloren dus ik weet niet hoe het nu met de hond gaat. Maar als ik op hun blog kijk gaat het goed: het gaat om Vos en op zijn laatste foto ziet hij er prima uit.
http://siberianspirit.blogspot.com/2007 ... den-2.html
Je zou contact met hun op kunnen nemen om te vragen wat zij hem nu geven aan zink?
Ik heb toentertijd een en ander opgezocht op internet. Het zink tekort ontstaat mogelijk vooral doordat poolhonden het slechter opnemen uit plantaardige bronnen dan andere honden. Ze kunnen het wel heel goed opnemen uit vette vis(olie). Dus dierlijke extra bronnen van zink, eventueel een goede visolie erbij lijkt me op zich een goed begin.
Mocht je nog willen googelen, in het engels is het Zinca associated dermatosis of Zinc responsive dermatosis.
Wat ik wel heb gelezen is dat bij sommige honden een zinksupplement nuttig kan zijn maar dat je dan wel zinc methionine of zinc sulfaat moet hebben en niet een andere vorm. Maar als ik jou was zou ik het eerst met een aanpassing in de voeding proberen.
Overigens weet ik niet hoe oud je hond nu is, maar hormonen kunnen ook een opflakkering geven, net als andere vormen van stress.
Beterschap!