Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
Oeps! Het was extreem en ik schrik me rot.
Zaterdagavond ben ik lamsorgaan gaan afhalen. Pens, lever, nier, long, hart en bot. Allemaal biologisch. Een deel vers en een deel bevroren.
Mijn honden zijn rijkelijk verwend. Grote porties soms, meerdere keren per dag. Dagenlang heb ik gedroogd en in elke droogronde wat lekkers gegeven. (diepvries zat al vol)

Gisteren spande hun halsband en heb ik hun kleine porties gegeven. Van beide is het gewicht serieus toegenomen.
Vandaag vond ik het bij beide nodig om de halsband een gaatje verder dicht te doen. Mijn duitse herder HD kon niet vlot in de auto springen! Dus het is urgent. Vandaag hebben ze alleen lamsbot gekregen (en wat gedroogde snoepjes na de wandeling). Genoeg om te bijten, buiken vol en calorie-inname beperkt.

Hoe snel mag ik hun gewicht laten afnemen na een snelle toename? Ik heb zin om drastisch te gaan. Vooral voor de DH.
Gisteren en vandaag hebben we extra lange wandelingen gemaakt.

En dit is echt niet voor herhaling vatbaar.
Door pluk
Extreem aangekomen in 5 dagen tijd??
En dan zo erg dat de halsband strakker zit?
Hebben ze de droger stiekem leeggegeten? Dat kan toch bijna niet komen door wat extra snackjes?

Anyway, ik schroefde de hoeveelheid voer even terug. 20-30% minder of zo. En ter vulling eventueel wat extra groente er bij.
Ik zou ze niet heel veel minder gaan geven. Simpelweg omdat ik dat oneerlijk vind naar de hond toe. Die begrijpt natuurlijk nooit waarom hij ineens honger moet lijden.
Door Siberienne
Ik zou het net als Puk doen. Want niet alleen snapt de hond het niet, als je het ineens te extreem terug schroeft gaat ook een hondenlijf in de spaarstand en vallen ze niet echt heel snel af. Shad was na verblijf in het pension wat te dik afgelopen zomer en die is best snel weer op gewicht gekomen met wat minder voer en meer bewegen. En met dit weer: buiten zijn in de kou kost ook veel energie
Door Chouka
Vandaag ging de halsband bij beide weer in het normale gaatje. Wel vaster dan anders, maar het lukt weer.
Wolven in de natuur kunnen tot 25% van hun lichaamsgewicht in 1 keer eten. En dan eten ze eventueel een week niet.
Vandaag konden ze weer normaal lopen. Gisteren hadden ze last van hun extra gewicht.
Gisteren was er alleen lamsbot. Vandaag overdag ook. Vanavond hebben ze vlees gekregen. Minder dan hun normale hoeveelheid.
Morgen staat er ook alleen wat vlees op de planning. Ze zullen het zelf wel aangeven als ze honger hebben. De momenten van hun snoepjes (gezond, zelf gedroogd) hebben we gewoon aangehouden. Ook heel wat minder dan anders.

Vorig jaar zijn ze op KVV eens serieus bijgekomen. Dat heb ik er traag laten afgaan. Nu heb ik echt een goed gevoel bij tijdelijk snel.
Tot begin volgende week gaan ze geen orgaan krijgen. Dat hebben ze genoeg gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door