Wie heeft het gezien? Ik heb echt met m'n kin in de kruipkelder naar deze uitzending gekeken! Sommige landbouwgrond wordt dus ook dagelijks gesproeid met gif. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat de bom niet is ontploft na deze Zembla uitzending

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Lizzy schreef: ↑ma 23 sep 2019, 08:12 https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zembla-l ... eroorzaken
Wie heeft het gezien? Ik heb echt met m'n kin in de kruipkelder naar deze uitzending gekeken! Sommige landbouwgrond wordt dus ook dagelijks gesproeid met gif. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat de bom niet is ontploft na deze Zembla uitzending. Mensen lijken het wel best te vinden, dat er zoveel gif op ons eten wordt gestort dat de boeren er een verhoogd risico door lopen om Parkinson te krijgen
![]()
Angelique schreef: ↑ma 23 sep 2019, 08:22 Over het algemeen zitten die boeren daar nog het minst mee, met dat gif....uhhh gewasbeschermingsmiddelen dan he. Als iemand er in een discussie ook maar iets over zegt krijg je al vlot mestkarren vol stront over je heen.Aan het woord was de zoon van de boer die grond verhuurd aan andere boeren. Eén ervan verbouwt broccoli. Daar gaat dagelijks de gif-kar overheen. Dagelijks. En weet je waarom? Omdat de consument geen broccoli koopt waar misschien wel een rups in zit.
De meeste meuk schijnt over die bloementeelt te gaan en dan zie je toch hier dat die bloementeelt steeds meer oprukt.
Maar als er hier in de buurt piepers staan aanschouw ik altijd met stijgende verbazing hoeveel meuk daar overheen gaat. Zo goed als wekelijks![]()
Naief om te denken dat je je straffeloos dagelijks in wolken van die meuk kunt hullen zonder er op termijn grote problemen mee te krijgen.
Lizzy schreef:Maar goed, ja, er kwamen een paar boeren aan het woord die zoiets hadden van "tja, ik moet wel, geen keus, we hebben monden te voeden".Ik vrees dat deze boer ook gelijk heeft. We zijn met veel te veel mensen om op normale wijze ons voedsel te verbouwen. En dan eten ook nog eens veel te veel mensen veel te veel vlees, verspillen we veel te veel, willen we veel te weinig betalen voor te belachelijk goede kwaliteit (inderdaad, die rups, of een klein plekje of...) en willen we veel te veel variatie en bijzondere dingen eten enz.
Ik vind het erg, dit
Lizzy schreef: ↑ma 23 sep 2019, 08:29 Aan het woord was de zoon van de boer die grond verhuurd aan andere boeren. Eén ervan verbouwt broccoli. Daar gaat dagelijks de gif-kar overheen. Dagelijks. En weet je waarom? Omdat de consument geen broccoli koopt waar misschien wel een rups in zit.
Er was ook een Franse boer aan het woord. Parkinson gekregen en daar in France is erkent dat het veroorzaakt wordt door "gewasbeschermers". De man ging door met gif gebruiken. Hij moest wel, want omschakelen is te moeilijk (lees: kost teveel geld). Als je zag wat er een gif over die druiven ging, dan lust je echt geen wijntje meer![]()
Maar goed, ja, er kwamen een paar boeren aan het woord die zoiets hadden van "tja, ik moet wel, geen keus, we hebben monden te voeden".
Ik vind het erg, dit![]()
Angelique schreef: ↑ma 23 sep 2019, 09:57 Ik hoor dat continue...de consument wil dit of dat niet. Ik heb werkelijk nog nooit een consument horen zeggen dat een komkommer niet gebogen mag zijn en toch heeft ooit een clubje besloten dat die dingen doorgedraaid mogen worden. Zo ook heb ik geen bezwaar tegen appels of ander fruit onder een bepaalde maat.Dat is ook zo. Ik heb me ook al meerdere keren afgevraagd of het werkelijk zo is. Want de boer zegt het, de Albert Heijn zegt het maar zeggen wij het ook? En laatst hoorde ik de manager van de Ap zeggen dat de buitenbeentjes toch niet zo goed liepen en mensen liever een rechte komkommer pakken. Toen heb ik wel gezegd "joh schei uit! Maar als ik een buitenbeentjeskomkommer/aubergine wil hebben kan ik alleen een hele zak komkommers of een hele zak aubergines kopen! Wat moet ik in Godsnaam met 6 aubergines? Ik wil er gewoon één! Idem voor de champignons! Wat moet ik nou met 1 kg buitenbeentjes champignons?!". Stond ie me wat wazig aan te kijken. Ik hoop dat ie terug naar zijn kantoortje is gegaan om nog ff wat langer na te denken.... De niet gif appels kosten al een heel jaar €4 de kilo. Vanwege de mislukte oogst vorig jaar. Wij eten dus al een jaar gif-appels-buitenbeentjes en daar is (behalve het gif) niks mis mee. Ze zien er super schattig uit (zijn standaard wat kleiner maar wat moet ik met een plof-appel?) en volgens mij vindt echt niemand er iets mis mee.
Nu weet ik dat er ook echt wel zaikerig volk rondloopt wat allerlei beestjes betreft, maar dat veel wat fout gaat dan op de wensen/eisen van dé consument wordt weggeschreven vind ik ook niet erg kloppen. Ergens in het traject lopen clubjes rond die dat voor de consument beslissen.
Je kan die broccoli of sla ook met kans op rups aanbieden en dan tegen de consument zeggen...take it or leave it.Ja precies! Als het al aan de consument ligt moet je gewoon ook kunnen zeggen "je hebt pech, voortaan verkopen wij broccoli met rups. Verkopen we ook kromme komkommers. En bloemkool met een beestje". Toedeledoki.
Toevallig had ik vorige week broccoli mét rupsEn weet je wat, die kraam die die dingen verkoopt is zo'n beetje dagelijks leeg en dan ligt er heel wat op voor een dag. Ik ruil vers, zonder plastic jas en vooral veel smaakvoller graag in voor kans op een rups.
Kaio schreef: ↑ma 23 sep 2019, 09:34 Onze groente en fruit komt ook voornamelijk uit Spanje. ( ook de bioproducten vaak)
En daar heb ik wel een fantastische docu van gezien. Was een Duitse docu.
Nou dan wil je dat ook niet eten, en de toestanden wat je daar zag!Gut ik dacht dat zoiets in India of zo voor kwam. Niet binnen de EU eerlijk gezegd
![]()
Mensenrechten wat zijn dat?
Edit ff gezocht en gevonden: kijk en huiver
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html
Ik denk dat stoppen met eten wel een idee is![]()
Nou serieus als we zo net elkaar omgaan wat verwachten we dan? En ja gif heet niet voor niks gif en dat je daar dan aandoeningen van kunt krijgen wat gek zeg. Maar er moet wel heel veel veranderen.
En ik heb dus eens opgelet...zowat alles komt uit Spanje ook de bioproductenen wat doe je dan?
Lizzy schreef: ↑ma 23 sep 2019, 11:34 Dat is ook zo. Ik heb me ook al meerdere keren afgevraagd of het werkelijk zo is. Want de boer zegt het, de Albert Heijn zegt het maar zeggen wij het ook? En laatst hoorde ik de manager van de Ap zeggen dat de buitenbeentjes toch niet zo goed liepen en mensen liever een rechte komkommer pakken. Toen heb ik wel gezegd "joh schei uit! Maar als ik een buitenbeentjeskomkommer/aubergine wil hebben kan ik alleen een hele zak komkommers of een hele zak aubergines kopen! Wat moet ik in Godsnaam met 6 aubergines? Ik wil er gewoon één! Idem voor de champignons! Wat moet ik nou met 1 kg buitenbeentjes champignons?!". Stond ie me wat wazig aan te kijken. Ik hoop dat ie terug naar zijn kantoortje is gegaan om nog ff wat langer na te denken.... De niet gif appels kosten al een heel jaar €4 de kilo. Vanwege de mislukte oogst vorig jaar. Wij eten dus al een jaar gif-appels-buitenbeentjes en daar is (behalve het gif) niks mis mee. Ze zien er super schattig uit (zijn standaard wat kleiner maar wat moet ik met een plof-appel?) en volgens mij vindt echt niemand er iets mis mee.
Ja precies! Als het al aan de consument ligt moet je gewoon ook kunnen zeggen "je hebt pech, voortaan verkopen wij broccoli met rups. Verkopen we ook kromme komkommers. En bloemkool met een beestje". Toedeledoki.
Kaio schreef: ↑ma 23 sep 2019, 09:34 Onze groente en fruit komt ook voornamelijk uit Spanje. ( ook de bioproducten vaak)Vandaag moest ik groenten kopen voor de hondengroentenmix en voor onszelf dus ik heb ook opgelet. Alleen de komkommer kwam uit Spanje, de rest (pastinaak, courgette, paprika, aubergine, bieten, wortelen, spinazie, etc) allemaal uit NL. Ik doe bij de Ap boodschappen. Misschien ook afhankelijk van de Supermarkt, waar ie inkoopt?
En daar heb ik wel een fantastische docu van gezien. Was een Duitse docu.
Nou dan wil je dat ook niet eten, en de toestanden wat je daar zag!Gut ik dacht dat zoiets in India of zo voor kwam. Niet binnen de EU eerlijk gezegd
![]()
Mensenrechten wat zijn dat?
Edit ff gezocht en gevonden: kijk en huiver
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html
Ik denk dat stoppen met eten wel een idee is![]()
Nou serieus als we zo net elkaar omgaan wat verwachten we dan? En ja gif heet niet voor niks gif en dat je daar dan aandoeningen van kunt krijgen wat gek zeg. Maar er moet wel heel veel veranderen.
En ik heb dus eens opgelet...zowat alles komt uit Spanje ook de bioproductenen wat doe je dan?
Lizzy schreef: ↑ma 23 sep 2019, 14:30 Vandaag moest ik groenten kopen voor de hondengroentenmix en voor onszelf dus ik heb ook opgelet. Alleen de komkommer kwam uit Spanje, de rest (pastinaak, courgette, paprika, aubergine, bieten, wortelen, spinazie, etc) allemaal uit NL. Ik doe bij de Ap boodschappen. Misschien ook afhankelijk van de Supermarkt, waar ie inkoopt?Wellicht, en denk zeker dat het aan de tijd van het jaar ligt! Ik heb toen in de winter gekeken.