Nou heb ik in overleg met haar gevr om hier te vragen voor advies.
Ze voert nu dus royal canin van de dierenarts

Maar er is toch wel iets van een goede Kvv die ook helpt of niet?
Ik ben er niet in thuis dus vandaar mijn oproepje.
Moderator: Lizzy
Siberienne schreef:Kan je geen advies geven over KVV, maar ik ben wel meer te spreken over Trovet alsover RC en zij hebben ook een blikvoer voo4 honden met leverproblemen; https://www.dierapotheker.nl/Hond/390-S ... -6-x-400-gBedankt stuur alles door
Anne in Zweden schreef:Toen Max in januari in januari verhoogde leverwaarden had, heeft de dierenarts me Zentonil aangeraden, een vrij verkrijgbaar middel. Al na anderhalve maand waren de leverwaarden flink gedaald. Nou schijnt dat niet te betekenen dat de lever zich heeft hersteld, daarvoor moet je nader onderzoek doen. Wij hebben dat niet gedaan, omdat Max 15 jaar is en we dus sowieso niet meer zouden gaan behandelen als er iets er ernstigs zou worden ontdekt. Maar de Zentonil heeft dus wel de leverwaarden doen dalen. En bij een hond van 12,5 jaar kun je nog wel overwegen verder te behandelen als het iets behandelbaars is dat de hoge leverwaarden veroorzaakt.Ook bedankt , stuur het ook door
Ik bestel Zentonil altijd op amazon.de, omdat het in Zweden bijna twee keer zo duur is.
charmed schreef:Ik heb meerdere shelties gehad met leverproblemen o.a. leveronstekingen (hepatitis) Leverfalen (daar is eentje op jonge leeftijd weer helemaal van genezen) en nu heb ik er eentje die had een te hoog ammoniak.Ook weer bedankt stuur het naar haar door
Leverdieet voor hepatitis die ik heb aangehouden (dus ontsteking en leverfalen)
50% gekookt witvis/witvlees, eiwit, huttenkase
25% groente, groentes die goed zijn voor de lever zijn witlof, andijvie, wortelen, bloemkool en Courgette (en je heb nog wel meer, de groene groentes voornamelijk, maar boerenkool zo ik niet doen![]()
25% havermout, of sweet patato, macaroni kan ook maar dan uit de gezondheidswinkel
Daarnaast Mariadistel en Lespedaza, meestal binnen 6 weken had ik ze weer op de rit.
Je zou eventueel wel de bovenste met KVV kunnen doen, maar omdat er lever in de KVV zit,en er is al leverschade, dan zou ik het liever zonder doen! en lekker zelf gaan koken tijdelijk totdat de lever weer gezond is.
Leverdieet voor verhoogd ammoniak:
50% vlees, deze mocht af en toe (1x in de 2 dagen haar eigen KVV)
25% groentes (zoals bovenstaan)
25% havermout en andere zoals bovenstaand.
Deze duurde wat langer een week of 9 voordat het van Ammoniak van 60 naar 16 gezakt was.
kiara schreef:Ook weer bedankt stuur het naar haar doorBij de sheltie is de erfelijkheid bekend geworden van de mitochondriale stofwisselingsziekte, en daardoor heel veel leverproblemen, zoals Hepatitis, Acute Hepatitis, Leverfalen, Geelzucht, Leverkanker etc. en noem maar op. Over de andere symptomen nog maar te zwijgen
Maar wat een ellende pfff komt het sommige rassen meer voor?
charmed schreef:Bij de sheltie is de erfelijkheid bekend geworden van de mitochondriale stofwisselingsziekte, en daardoor heel veel leverproblemen, zoals Hepatitis, Acute Hepatitis, Leverfalen, Geelzucht, Leverkanker etc. en noem maar op. Over de andere symptomen nog maar te zwijgenJemig wat erg en ook nog epilepsie toch?Alle verschijnselen die mijn dames hadden kunnen voorkomen.
kiara schreef:Jemig wat erg en ook nog epilepsie toch?Epileptiforme aanvallen, Herseninfarcten, Hersenstaminfarcten, ruggenmerginfarcten, orgaan problemen allerlei zoals ontstekingen, orgaanfalen is ook een symptoom, myopathie, Dementie, Allerlei soorten kanker, Neuropatische pijn/jeuk. Nah dat zijn er een paar
kiara schreef:Mijn God zeg ik dacht dat het wel mee viel omdat je ze ook niet veel ziet althans hier niet. Je kan bijna geen gezonde hond meer kopen, en als je dat wil mag je eerst wel een hele studie doen
Arme dieren en maar door fokken grrr
charmed schreef:Het is een "silent Killer disease" hoeveel dierenartsen zouden het bij het goede eind hebben? Ze krijgen alleen diagnose van het orgaan wat op dat moment problemen geeft, dus bij een hepatitis of Pancreatitis krijgen ze gewoon dat te horen, maar er wordt nooit verder gezocht.Als de website af is zou ik het graag willen lezen
Ik ben nu na zoveel jaar maar een website gaan bouwen, die is nog niet af. Met alle ins'en out's van de stofwisselingsziekte, zijn al veel mensen die met de handen in het haar staan, van wat is er met mijn Sheltie aan de hand, niemand kan wat vinden. Shelties die in elkaar zakken met 20 graden, die oververhit zijn, nou bij 30 graden kan ik mij dat voorstellen maar niet bij 20 graden.