Na het half uurtje pupcursus hetzelfde verhaal.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
zurca schreef: Dan maar weer eens een vraagWat FIJN dat er zoveel vooruitgang in zit! Doet jou vast ook goed, dan weet je dat je op de goede weg zit!We oefen tijdens het wandelen veel het "hier komen". Dat gaat echt wel goed, zolang er geen afleiding is. Hoe pak je zoiets nou aan? Ons commando om haar te laten komen is "voor". Ze komt dan aangerent en gaat voor onze voeten zitten. Als ze gewoon loopt te lopen en ik roep "voor", dan komt ze gelijk. Is ze aan het snuffelen dan moet ik vaker roepen maar (als ze uitgesnuffelt is
) komt ze dan. Is er afleiding in de vorm van mensen/honden etc. dan kan ik doen roepen wat ik wil, dan komt ze niet.
zurca schreef:Voorbeeld; met oversteken moet ze eerst gaan zitten. Dat deed ze heel goed, zat al op haar gat op het bekende uitlaatrondje waar dat moest zonder dat ik iets had gezegt. Maar nu wurmt ze zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven gaan zitten. Ik zeg dus 1 keer zit en dan gaat ze vanalles doen maar niet zitten. Wanneer herhaal je dan wat ze moet doen?Doordat het eerst heel goed ging en nu minder, is voor haar de waarde van het gaan zitten duidelijk verminderd. Beloon je haar nog goed wanneer ze het wél doet? Lijkt mij dat je terug wat meer "money in the bank" moet brengen om haar te motiveren dit gedrag correct uit te voeren. Ze hebben namelijk heel snel door wanneer gedrag niet meer "re-enforcing" is
Siberienne schreef:Of Pippa heeft een hekel aan koude (natte?) billenHaha, ja, dat kan zeker ook!en wil daarom niet meer zitten
![]()
Cait_ie schreef:Doordat het eerst heel goed ging en nu minder, is voor haar de waarde van het gaan zitten duidelijk verminderd. Beloon je haar nog goed wanneer ze het wél doet? Lijkt mij dat je terug wat meer "money in the bank" moet brengen om haar te motiveren dit gedrag correct uit te voeren. Ze hebben namelijk heel snel door wanneer gedrag niet meer "re-enforcing" isDat doet Ko ook. Ik zeg nu geen 'zit' meer als hij een kat achterna gaat want hij gaat pas zitten als hij uitgejacht is en dat kan kilometers verderop zijn...![]()
Als een bevel genegeerd wordt gebruik ik wel eens een "HEJ" nadat de acceptabele responstijd verstreken is, want vaak hebben ze het bevel wel gehoord maar negeren ze dat, en voeren ze het bevel - zonder dat je dat bevel zelf moet herhalen - wel nog uit.
Maar het feit dat ik dit nodig heb om de aandacht erbij te krijgen wil ook wel zeggen dat de kans op beloning vervallen is. Hij krijgt op dat moment nog wel een "goed zo" als het bevel wordt uitgevoerd, maar een voertje valt er dan bijvoorbeeld niet meer te rapen.