Anne in Zweden schreef:Ze hebben in Utrecht dus totaal geen idee van Nelsons medische geschiedenis? En dan durven ze desondanks te beweren dat het met 95% zekerheid voedselgerelateerd is? Dat vind ik echt heel, heel schokkend, als dat zo is. Stel dat je daarnaartoe zou gaan, kun je het hele verhaal nog een keer doen en de hele discussie nog een keer voeren, ipv dat je het zoeken naar een oplossing kunt oppakken waar de vorige behandelaar de moed heeft opgegeven. 
Ze zien het vooral als allemaal losse stukken en daar geloof ik niet in. Hij heeft niet "gewoon" bronchitis, en "gewoon" een voedselallergie en "gewoon" een slecht hart en "gewoon" jeuk of is gewoon misselijk omdat hij zijn brokjes slecht verteerd. Ze blijven kijken naar al die dingen afzonderlijk, zeggen dan: hij krijgt medicijn A voor de bronchitis en medicijn B tegen de misselijkheid en o wacht, hij heeft ook jeuk dus hij is allergisch voor voer want dat zegt de dermatoloog.
Ik loop echt vast en ik vind het om te gillen. Ik zou willen dat er één arts was die naar het hele plaatje zou kijken. Ik durf er wel wat meer als een appeltaart om te verwedden dat al deze dingen met elkaar te maken hebben. Dat bestrijden van symptomen en roepen dat ik anders moet voeren (maar wat dan?!) begint me te vervelen.
Er wordt nu gezegd: naar hier komen heeft geen zin want wij durven ook geen onderzoeken meer aan. Probeer deze brok eens. En dan krijg je deze ingrediëntenlijst: Rijst (40,5%), gehydrolyseerde vis (31,7%), aardappeleiwit, dierlijk vet (gevogelte, rund), visolie (zalm), gedroogde bietenpulp, gehydrolyseerde kippenlever (2%), mineralen, borageolie, lijnzaadolie.
Ben ik nou gek dat ik dit niet eens ga proberen?
Ondertussen schuiven ze wel dingen van tafel. Het kan niet komen van de L4 vaccinatie. Toch is het begonnen in de week na die prik. Misschien is het toeval, maar dan is het op zijn minst raar. Misschien heeft de enting dit inderdaad niet als bijwerking maar is zijn immuunsysteem gewoon bijzonder. Maar er wordt niet naar gekeken (of misschien kan dat niet?!)
Hoe dan ook kom ik niet verder dan het advies hem niet meer onder narcose te doen en voer te zoeken waar hij niet allergisch voor is.
Aangezien ik al een eliminatiedieet heb gedaan met hard, vegetarisch heb gekookt en nu ook al verschillende brokken heb geprobeerd snap ik op zich nog wel dat de keuzes niet meer voor het oprapen liggen.
Ik hoop op een wonder bij de holistisch arts. Ze zijn in ieder geval bereid om te kijken naar het hele plaatje. Want misschien ben ik inderdaad ontzettend eigenwijs, maar ik blijf het bijzonder vinden dat we een gezonde hond in huis hadden en dat die in een kleine maand bronchitis, 2764 allergieën, hartklachten en verteringsproblemen kreeg. Gewoon, zomaar.