Questionmark schreef:Maar betekent dit volgens jou dat alle kvv ontoereikend is als dagelijkse voeding?
En stel dat ik kvv alsnog volledig kan optimaliseren, wat zou ik er dan sowieso aan toe moeten voegen?
Ik heb ergens gelezen dat een rouw ei met al dan niet het schaal wel eens wordt toegevoegd.
Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Nee, want heel veel KVV's bevatten een premix. En andere KVV's schrijven ook op hun rol of website dat je er minimaal 4 diersoorten van moet voeren om tot een compleet menu te komen. Maar stel dat zo'n merk 1% lever in z'n prak doet en 0% nier: dan kun je 20 diersoorten afwisselen: wordt zo'n KVV nooit compleet. Maar ja goed, ik ga er vanuit dat er geen merken zijn die zo stom zijn en er te weinig of geen lever en nier in stoppen. Ik ken wel merken die en veel te veel lever EN daarbovenop ook nog eens een vitamine A, D en E preparaat gooien

. Teveel is ook niet goed en misschien nog wel schadelijker, maar die begrijpen dat kennelijk nog niet
Ik vraag me wel eens oprecht af hoe KVV fabrikanten zonder premix of toevoeging van plantaardige olie voldoende vitamine E in hun prak krijgen, al wisselen ze 10 diersoorten af
Maar ja, als je kant en klaar voer aan je hond geeft (rauw, blik of brok) : dan heb je de verantwoordelijkheid over de voeding uit handen gelegd en in handen van een fabrikant. Daar zul je je toch enigszins aan over moeten geven dan. Maar wij zeggen hier daarom wel: wissel
merken en diersoorten af. En kies ook vooral voor merken die zich al langere tijd hebben bewezen.
Als je een KVV voert zonder vis, dan is het verstandig om eens per week een vet visje zoals een sardientje te geven. Geef je een KVV waar ook vis in zit, dan is het juist geen goed idee om extra rauwe vis te geven (omdat als meer dan 10% van het totaal aan voer uit vette vis bevat, kan je hond een vitamine B tekort krijgen en daar verlammingsverschijnselen van krijgen). Een of twee rauwe eieren per week is prima. Groentenmix of restjes van je eigen groenten is ook prima. Geef alleen geen prei en ui. Maar witlof, courgette, waterkers, andijvie, pompoen, bietjes, broccoli, etc. : allemaal heel gezond en een goede toevoeging op de KVV. Af en toe wat gemalen rauwe ongezouten noten: ook niet verkeerd want daar zit veel vitamine E in. Macademia's zijn alleen wel giftig voor honden, dus geen macademia's. Voor de vitamine E kun je ook af en toe een scheutje tarwekiemolie geven, tenzij je hond allergisch is voor tarwe.