Ik zie dus geen problemen met andere katten. Hij ziet ze, staart wel, maar geen staart zwiepen of najagen oid. Ik ken redelijk wat van kattentaal en hij is er gewoon relaxed onder. Veel zelfvertrouwen vooral. En de andere katten maken ook een boogje, respectvol maar zonder angst oid. Dus dat bevestigt dat. Natuurlijke, duidelijke rangorde en rust onderling. Geen interactie waarbij je stressreacties verwacht.
En het gaat dus al jaren zo en goed, waarom zou dat plots anders zijn? Plus, dan zou hij het buiten doen, tegen de draad sproeien of zo, niet binnen in bad.
Het gebeurt bijna altijd 's avonds, wanneer de kindjes in bed liggen en het net rustig is. 1x ook 's ochtends, nadat iedereen al op was. Er is dus geen lijn in te trekken, of ik zie ze toch niet. Ik kan eens opletten of het misschien steeds net na het eten is... Maar dat kan natuurlijk dan ook zijn omdat hij gewoon na het eten moet poepen..
Ik heb het nog nooit zien gebeuren.
Het gebeurde minstens een keer wanneer hij helemaal alleen boven was. Ook Luis was er niet bij.
Er gebeurde verder niets bijzonders.
Er is verder ook niets verandert in de omgeving.
Hij is echt niet onzeker of gestressed. Hij is een heel relaxte kat. Dat is niet altijd zo geweest, onbekende zaken vond hij als kitten erg eng. Maar nu al tijden niet meer.
Hij kruipt ook niet meer weg van geluid of drukte. Hij ligt doorgaans gewoon in een mandje in de krabpaal in de living terwijl de kinderen van 2 en 3 jaar daar spelen. Zich rustig te wassen of te slapen. Hij laat zich niet uitgebreid aaien, maar hij is ook zeker niet bang van hen. Hij is hen gewend.
Het zou wel stressgerelateerd kunnen zijn, maar in zie dus niet in hoe of waar. Het zou mij, bij hem, echt verbazen.
Luis, dat is iets anders... Die is een stressplasser, hij heeft periodes dat hij naast de bak plast uit stress. Wat hij momenteel trouwens ook niet doet. Al tijden niet meer.
En ik denk echt dat het Cuzco is die wildpoept. Aan de hand van wanneer we iets vinden en wie waar op dat moment was.
Ik heb ergens meer het idee dat hij op dat moment kiest om daar te poepen, dan dat hij dringend moet en dan maar daar gaat omdat hij anders niet weet. Kan dat? Kan een kat zelf beslissen wanneer hij een hoopje legt?
Ik weet dat honden het op commando kunnen...
Wat ik me nu wel bedenk is dat onze beide peuters de laatste 2 maand zindelijk zijn geworden. En dat gaat natuurlijk gepaard met hier en daar een ongelukje. We kuisen dat natuurlijk zoveel mogelijk op, maar misschien blijven er toch meer geurtjes in huis hangen die wij niet waarnemen? De potjes worden nu natuurlijk ook gebruikt en staan in de living en soms badkamer. Dat is wel waar hij de drollen legt...
Dat zou het misschien wel kunnen zijn...
Dat zeteltje waar hij in gaat heeft Laurens ook ooit ondergeplast...
OK, eens heel grondig schoonmaken en de potjes ook grondig ontgeuren, lijkt dus een strak plan.
Blijft het bad wel gek vind ik. Daar zit toch geen geur aan want wordt net erg vaak 'schoongemaakt' als we in bad gaan. Dan zou ik de mat verwachten. Maar er doen dus, als ik het zo hoor, wel meer katten het in bad blijkbaar, dus misschien is dat toch iets dat katten aantrekt dan?
Een kattenbak in de badkamer vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee. Niet in het minst omwille van de kinderen die zat toch steeds zo aantrekkelijk vinden om als zandbak te gebruiken...
En de kattenkamer is maar 2m verderop. Dat zou toch dicht genoeg moeten zijn?
Daar komen de kinderen niet en is echt enkel voor de katten ingericht. Daar slaapt hij 's nachts, ookal is de deur open, dus voelt hij zich prima op zijn gemak.