Adelen noemen ze dat als je net geschoten wild, nadat je het hebt ontweid een paar dagen laat hangen.
Maar ook bij grote vissen, zoals tonijn is het lekkerder om het een paar dagen te laten besterven..
Het breekt de proteinestructuur wat af en het vlees wordt malser.
Over je oranje groente, ik weet niet of het wetenschappelijk aantoonbaar is dat oranje groente met name zou bijdragen aan de spijswerking, maar ik zou wel ook nog de oranje bataat (zoete aardappel) toevoegen.
Dan heb je iets meer variatie.
Over de bonebroth. De scheut (appel)azijn is essentieel omdat dit de mineralen uit de botten trekt en er ook voor zorgt dat de botjes tussen je vingers verpulverbaar zijn nadat de bouillon voldoende heeft getrokken.
Zorg dat je botten ongeveer 3 cm. onder water staan en houdt het deksel op de pan. Als je een snelkookpan hebt, nog beter. Je moet bij een normale pan wel op minimaal 12 a 16 uur rekenen voordat je broth na afkoeling zo stijf is, dat je hem zo ongeveer in plakken kunt snijden.
En verder, de liefde voor je hond spat er van af. Ik begrijp dat je hond het enige levende wezen is wat je hebt. Ik snap je zorgen en stress goed. Je hond is je bankmaatje, degene die er niet om maalt hoe je eruit ziet en degene die altijd luistert (en in mijn geval) degene als ik een slechte dag heb door de MS me doodleuk naar mijn slaapkamer duwt om samen met mij in bed te kruipen.
Maar blijf helder, staar je niet blind op alternatieve wijzen om je hond te helpen. Probeer niet en kruiden en AB en zus en zo, want als hij opknapt kan je dus nooit aanwijzen door wat.
Houdt het “wetenschappelijk”; meten is weten!