eelke schreef:Ik lees overal dat het bloed van een hond dan te snel kan stollen en voor klonters kan zorgen en dat het dan wel snel echt klaar kan zijn... maar ik weet nog steeds niet of dat nou klopt of niet.
Het is oprecht jammer dat er van die toch wel rare verhalen omtrent oververhitte honden en wat te doen over het Inet zwabberen.
Wanneer er sprake is van "de hond heeft het wel heel erg warm...dan kun je met voetjes koelen en natte handdoek op buikje er wel mee af komen. Een natte handdoek op een Gijsvacht, of een Katjavacht heeft geen zin, dat zou idd kunnen gaan broeien, als je 'm laat liggen. Maar op een dalmaat geeft het best vlot verkoeling. Koel water geven is prima, maar een goed oververhitte hond doet niks meer, die drinkt echt niet.
Bloed gaat klonteren wanneer de hond 42 of meer wordt. Zaak is dus om te voorkomen dat dat gebeurd. Honden in auto's die vaak nog maar net reageren, of niet meer reageren zitten al op het randje en moeten ZSM gekoeld worden. Water...veeeeeel water.....emmers, tuinslangen, liefst met ventilator erbij, geen moment te verliezen. Als het bloed gaat klonteren ben je eigenlijk al te laat. Dan kan de hond nog wel bijkomen, maar vaak overlijden ze later op de dag doordat zo'n klont ergens de boel blokkeert.
Er worden in dat rondcirculerende stukje van een daa dacht ik, dus een aantal dingen door elkaar gehaald. Ze praten over ernstige oververhitting en gaan vervolgens dingetjes noemen waar je hooguit een hond die het wat heel erg warm heeft mee afkoelt en raden daarbij meteen de enige levensreddende manier om een hond met hyperthermie nog te redden af.
Jammere van dit alles is b.v. dat vandeweek ergens een zo goed als dode hond uit een auto werd gehaald, mensen er water overheen gingen gooien, maar mocht niet baten, de hond ging dood, of was al dood en dat men op Twitter e.d. de dood van die hond in de redders hun schoenen schoof, want hun hadden de boel erger gemaakt door er water overheen te gooien en dan werd er naar dat stukje verwezen.