Lachen of lip optrekken.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Lachen of lip optrekken.
LAstig van een foto. De eerste vind ik niet duidelijk, de 2e vind ik behoorliik boos kijken. Eigenlijk moet je het hele lijf erbij zien en bij voorkeur in beweging.
-
*Gabriëlle*
- 3-sterren

Pike zag het goed!pike schreef:LAstig van een foto. De eerste vind ik niet duidelijk, de 2e vind ik behoorliik boos kijken. Eigenlijk moet je het hele lijf erbij zien en bij voorkeur in beweging.
De 1e lacht verontschuldigend.
En de 2e mijn eigen hondje is hier behoorlijk kwaad, er zat een kelpie aan haar bek te snuffelen en dat wilde ze niet. Grommen en tanden laten zien had geen nut, Bella stinkt altijd uit haar bek, dus zowel Biggles als de betreffende hond wilde even ruiken hoe je toch zo uit je bek kan stinken en ze weten dat Bella nooit echt iets doet dus niemand stoort zich aan een grommende en dreigende Bella en als ze haar bek zo open doet steken ze zo hun neus erin.
Denk dat dit gedrag te moeilijk is om op foto te vangen, want ik heb beide honden in het echt dit zien doen maar zo van de foto's zou ik niet kunnen zeggen waar het verschil nou inzit.
Ik vraag mij ook af hoeveel honden op hun donder krijgen voor het verontschuldigend lachen. Dit is gedrag word in hondenboeken/sites en op hondenscholen helemaal niet uitgelegd word of zelfs maar behandeld.
Het is echt lastig. Ik begrijp ook heel goed dat het ook vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd.....
Dat kan ik begrijpen van niet-hondenmensen (daaronder reken ik ook mensen met honden). Van hondenmensen begrijp ik dat niet. Vanaf een foto is het soms wel moeilijk, maar in het echt zie je toch echt wel het verschil.Lizzy schreef:Het is echt lastig. Ik begrijp ook heel goed dat het ook vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd.....
Nou, ik beschouw mezelf wel als hondenmens, maar ik heb dit verschijnsel nog nooit in het echt gezien. Ik durf dan ook echt niet te garanderen dat ik verschil zou zien.pike schreef:Dat kan ik begrijpen van niet-hondenmensen (daaronder reken ik ook mensen met honden). Van hondenmensen begrijp ik dat niet. Vanaf een foto is het soms wel moeilijk, maar in het echt zie je toch echt wel het verschil.
Ik denk het wel Kaela, ik weet het haast wel zeker. Ik denk dat jij zegt “kijk nou een hond die lacht dat heb ik nog nooit eerder gezien”Kaela schreef:Nou, ik beschouw mezelf wel als hondenmens, maar ik heb dit verschijnsel nog nooit in het echt gezien. Ik durf dan ook echt niet te garanderen dat ik verschil zou zien.
Ook ik heb het ooit voor het eerst gezien en dat was niet bij een van mijn eigen honden. Daar schrik je echt niet van, het is gewoon heel grappig om te zien en ziet ook absoluut niet gevaarlijk uit.
Ik quote mijn eigen tekst even van pagina 1. En dan te bedenken dat van ons ras nog eens heel bekend is dat ze lachen....Ik heb helaas meerdere keren meegemaakt dat lachende dalmaatjes ervan werden beschuldigd dat ze hun lip optrokken/gromde/boos waren terwijl ze echt aan het lachen waren. Zelfs door mensen (die vinden dat ze) die veel verstand van honden hebben. En dat is echt zuur want zo'n hondje krijgt direct de verkeerde stempel op zich gedrukt. Het is soms ook lastig te zien. Honden die lachen, daarvan wordt gezegd dat ze op dat moment onderdanig zijn (mijn Fritzi heeft het gewoon tot een kunst verheven). Maar ja, ook een onzeker hondje kan tandjes laten zien/lip optrekken wat niet bedoeld is als lachen. Dus het is ook een beetje lastig om te stellen dat je de hele situatie in ogenschouw moet nemen om het te kunnen beoordelen, zeker bij een hond die je niet kent.
Ik durf dat toch echt niet te beloven hoor. Als ik naar de foto's hier kijk, dan zijn er velen tussen die ik verkeerd bestempel. En er wel gevaarlijk uit vind zien. Sowieso, als ik van vreemde honden interactie en lichaamstaal zie, interpreteer ik dat ook lang niet altijd goed. Dus nee, ik geloof dat toch niet.pike schreef:Ik denk het wel Kaela, ik weet het haast wel zeker. Ik denk dat jij zegt “kijk nou een hond die lacht dat heb ik nog nooit eerder gezien”
Ook ik heb het ooit voor het eerst gezien en dat was niet bij een van mijn eigen honden. Daar schrik je echt niet van, het is gewoon heel grappig om te zien en ziet ook absoluut niet gevaarlijk uit.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Kaela schreef:Ik durf dat toch echt niet te beloven hoor. Als ik naar de foto's hier kijk, dan zijn er velen tussen die ik verkeerd bestempel. En er wel gevaarlijk uit vind zien. Sowieso, als ik van vreemde honden interactie en lichaamstaal zie, interpreteer ik dat ook lang niet altijd goed. Dus nee, ik geloof dat toch niet.
Ik ook, ik had de foto’s van de laatste twee ook fout. Ik durf het ook niet te zeggen dat ik het goed zou zien / interpreteren. Van je eigen hond is toch anders dan van andermans hond.
Ik ben me een keer kapot geschrokken; ik kwam bij mijn buuv achterom, bleek dat er een hond logeerde. Grote zwarte bouvier. Kwam grommend op mij af, ik stond er als versteend. Bleek dat het een welkomst grom was... ze kwam gezellig kroelen. Nou dat had ik er echt niet uit gelezen, dacht dat ik een flinke knauw ging krijgen...
Als je naar foto's kijkt blijft het lastig, maar in real life? Dan ben ik tot nu toe zeker alleen maar vrolijk uitziende lachebekken tegen gekomen.
Dit is een ouder topic maar ik moet het gewoon even kwijtLizzy schreef:Tot nu toe is mijn ervaring dat andere honden er prima op reageren. Het zijn meestal jonge honden, die naar andere honden lachen, maar ze doen dit wel tegelijkertijd met ander onderdanig gedrag zoals plas laten lopen, op de rug gaan liggen, lachen en bek likken. En andere honden begrijpen dat prima. Zodra ze volwassen zijn, stoppen ze meestal met lachen naar andere honden en bewaren ze het voor mensen.
Mijn honden lachen nooit naar andere honden, altijd naar ons. Nou OK, herstel: Linga lacht heeeeeeeeeeel soms en bewaard dat voor alleen mij en dan weer alleen in de ochtend als ik haar weer zie na de nacht. Biscuit lacht nooit. Frou Frou lacht ook nooit. Fritzi lacht vaak en veel en alleen naar mensen.
Apart, niet?
Echt een volledige kreukelneus
Bizar, dat ze ineens op ruim 5 jarige leeftijd begint te lachen! Mijn kleine smurfje
- Inge en Bono
- 5-sterren

Pics or it didn't happen 
Inge en Bono schreef:Pics or it didn't happen
Ik ga mijn best doen
- Angelique
- 5-sterren

Lizzy schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ga mijn best doen
Als het vaak en veel is dan moet het toch een eitje zijn daar een filmpie van te maken
Nee, want het is altijd op onverwachte momenten. Fritzi (die het tot een kunst heeft verheven) lacht nog net niet op commando. Frou heeft het net uitgevonden. Dus zij daarnet bijv. in de volgende situatie: ze rent de deur uit, ziet de wasmand op het trapplateautje staan (de wasmachine staat immers in de schuur), begint al hevig kwispelend daar aan te ruiken (frisse was he!Angelique schreef:Als het vaak en veel is dan moet het toch een eitje zijn daar een filmpie van te maken